ترویج بیحیایی در فیلیمو؛ سقوطی به نام شفرونی
به گزارش خبرگزاری آنا، فیلیمو، با انتشار برنامه «شفرونی»، نشان داد که سیاست تولید محتوای این پلتفرم دیگر بر اساس رعایت خطوط قرمز فرهنگی و اخلاقی نیست و اولویت اصلی، جلب مخاطب و افزایش آمار بازدید است. این برنامه نه تنها مرزهای اخلاقی را نادیده گرفته، بلکه به شکستن آنها دامن میزند و خنداندن مخاطب را به هر قیمت بر احترام به ارزشها ترجیح میدهد.
«شفرونی»؛ ترکیبی از آشپزی و بیحیایی
این برنامه که ظاهراً قرار بود ترکیبی از آشپزی و شوخی باشد، از همان آغاز به جای خلق لحظات خلاق، به استودیویی برای تولید بیحیاترین دیالوگهایی تبدیل شد که ممکن است در رسانه پخش شود. آنچه با نام «طنازی» عرضه شد، در واقع رشتهای از اشارات جنسیتی، روابط خارج از عرف و گفتارهایی بود که هم با فرهنگ و ارزش ایرانی-اسلامی در تضاد است و هم فاقد کمترین ذره خلاقیت طنزآمیز.
نمونهای روشن از مسیر ابتذال
منتقدان بر این باورند که قسمت اول «شفرونی» نمونهای روشن از این روند است و نشان میدهد که این مسیر عمداً انتخاب شده است. اگر اصلاح بنیادین صورت نگیرد، قسمتهای بعدی تنها به ابتذال بیشتر و عادیسازی بیحیایی خواهد انجامید.
خطر فرهنگی برای مخاطب
این برنامه مخاطب را بارها با محتوای سطحی و بیمایه مواجه میکند؛ نتیجه آن محو شدن مرز میان شادی سالم و هنجارشکنی است. هر خندهای که در این برنامه شنیده میشود، گامی است به سوی عادیسازی رفتارهای بیاحترامانه و بیحیا. کارشناسان هشدار میدهند که ادامه این روند، تغییر ذائقه فرهنگی جامعه را به یک واقعیت قطعی تبدیل خواهد کرد.
مسئولیت مسئولان فرهنگی
مسئولان فرهنگی کشور باید به این مسئله ورود کنند. سکوت در برابر چنین تولیداتی به معنای حمایت ضمنی از تخریب ارزشها است و میتواند آغاز یک سقوط فرهنگی جمعی باشد که بازگشت از آن بسیار دشوار است.
«شفرونی» بهجای ارائه خلاقیت و شادی اصیل، رویهای مبتنی بر ابتذال و خنداندن به هر قیمت دارد. مجری برنامه نه بازیگر کمدی، بلکه ابزاری برای پیشبرد این روند منفی است. فیلیمو با انتشار آن ثابت کرد که آمار بازدید را بر احترام به خانواده و فرهنگ ترجیح میدهد؛ روندی که جز معامله حیا در بازار ارزان سرگرمی معنایی ندارد و شکستن این خط قرمز، غیرقابل بخشش است.
انتهای پیام/


