مالکان برای ترخیص خودروها و موتورهای توقیفی از پارکینگها تنها سه ماه مهلت دارند
به گزارش خبرگزاری آنا، سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ، در یک برنامه تلویزیونی با تأکید بر لزوم رعایت مقررات ترافیکی توسط عابران پیاده و موتورسواران، استفاده از پلهای عابر پیاده و پرهیز از تردد موتورسیکلتها در پیادهروها را از مهمترین الزامات ایمنی شهری دانست.
ضرورت استفاده از پلهای عابر پیاده
سرهنگ کشیر گفت: وقتی قصد عبور از عرض بزرگراه را داریم، باید حتماً از زیرگذرها یا روگذرهایی که برای عابران طراحی شده استفاده کنیم. سرعت خودروها در بزرگراهها بیشتر از معابر درونشهری است و در صورت بروز حادثه، نتایج آن بسیار ناگوار خواهد بود. به همین دلیل عابران پیاده باید از پلهای عابر پیاده تردد کنند.
وی افزود: بخش زیادی از پلهای عابر پیاده در تهران مکانیزه هستند و پلهبرقی دارند، بنابراین هم افراد مسن و هم جوانان میتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند.
معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به کدهای سلامت رانندگی گفت: طبق ماده ۱۸۰ آییننامه راهنمایی و رانندگی، هر عملی که باعث حواسپرتی راننده شود، از جمله خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و استفاده از تلفن همراه، ممنوع است. این موارد به صورت جدی در قانون دیده شده و با متخلفان برخورد میشود.
تردد خطرناک موتورسیکلتها از پیادهرو
سرهنگ کشیر تردد موتورسیکلتها در پیادهرو را یکی از خطرناکترین رفتارهای ترافیکی توصیف کرد و افزود: موتورسوار حق ندارد از پیادهرو حرکت کند و باید در مسیرهای اصلی تردد کند. حرکت موتورسیکلت در پیادهرو تهدیدی جدی برای جان عابران است.
مشکل انباشت خودروهای توقیفی در پارکینگها
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع خودروها و موتورسیکلتهای توقیفی اشاره کرد و گفت: وسایل نقلیهای که به دلایلی مانند شکایت، تصادف فوتی یا جرحی به پارکینگ منتقل میشوند، باید در کوتاهترین زمان توسط مالک یا متصرف قانونی ترخیص شوند. متأسفانه برخی خودروها حتی بیش از ۶ ماه در پارکینگها باقی میمانند و این باعث انباشت غیرضروری خودروها شده است.
معاون اجتماعی پلیس راهور افزود: برخی خودروها به دلیل پروندههای قضایی، انحصار وراثت یا مشکلات موروثی مدتها در پارکینگ میمانند. این موضوع نباید بهگونهای باشد که حق دیگر شهروندان ضایع شود. حدود ۱۰ روز پیش، در روزنامههای کثیرالانتشار آگهی منتشر شد تا مالکان وسایل نقلیه توقیفی ظرف سه ماه برای ترخیص اقدام کنند. در غیر این صورت، طبق دستورالعمل قوه قضاییه، تعیین تکلیف خواهند شد.
کشیر اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۱۷ هزار خودرو و موتورسیکلت در پارکینگهای تهران توقیف هستند. این وسایل نقلیه باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند تا پارکینگها تخلیه و از انباشت خودروها جلوگیری شود.
آمار نگرانکننده تصادفات جرحی در پایتخت
معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به آمار تصادفات جرحی در هفته اول مهرماه گفت: در این بازه زمانی، ۲۹۹ فقره تصادف مربوط به موتورسیکلت، ۱۰۰ فقره مربوط به عابران پیاده و ۲۹ فقره مربوط به خودروها ثبت شده است. متأسفانه بخش زیادی از حوادث عابران به دلیل استفاده نکردن از لباس روشن و عدم رعایت اصول ایمنی رخ میدهد.
وی ادامه داد: بیشترین تصادفات جرحی بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ با ۹۶ فقره رخ داده است. پس از آن، ساعات ۸ تا ۱۲ صبح با ۸۶ فقره و ساعات ۱۲ تا ۱۶ با ۸۲ فقره در رتبههای بعدی قرار دارند. این آمار نشان میدهد ساعات اوج ترافیک بیشترین خطر را دارند.
سرهنگ کشیر با اشاره به گروههای سنی گفت: بیشترین آمار مربوط به گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال با ۱۴۰ نفر است که عمدتاً دانشجویان یا شاغلان هستند. رتبه دوم به افراد ۳۰ تا ۴۰ سال با ۱۱۲ نفر و رتبه سوم به افراد ۴۰ تا ۵۰ سال با ۸۳ نفر تعلق دارد. این آمارها زنگ خطر جدی است.
وی اظهار کرد: در هفته اول مهر، روز سهشنبه با ۱۰۳ فقره بیشترین آمار تصادفات جرحی را به خود اختصاص داده است. علت این موضوع افزایش ترددها و انجام کارهای اداری در روزهای منتهی به تعطیلات آخر هفته است. همچنین در این مدت، ۱۳۱ فقره تصادف در بزرگراهها، ۲۳۷ فقره در خیابانهای اصلی و ۶۰ فقره در خیابانهای فرعی ثبت شده است.
هشدار درباره حرکت با دنده عقب
معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ در پایان گفت: حرکت با دنده عقب در معابر بزرگراهی یکی از خطرناکترین تخلفات است. با توجه به سرعت بالای خودروها در بزرگراهها، این رفتار مساوی با به خطر انداختن جان راننده، خانواده و دیگر شهروندان است.
انتهای پیام/


