گردشگری آموزشی؛ راهکاری برای تحول پایدار
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، زهرا راجی، کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در برنامه «به وقت گفتوگو» که در آستانه هفته گردشگری برگزار شد، به تبیین رابطه گردشگری و تحول پایدار با محوریت نقش آموزش پرداخت.
این کارشناس در ابتدای این برنامه با تبریک هفته گردشگری به فعالان این عرصه، ابراز امیدواری کرد که خانوادههای ایرانی از فرصت تعطیلات برای سفر و بهرهمندی از جاذبههای کشور استفاده کنند.
گردشگری در فرهنگ اسلامی-ایرانی غایتمدار است
وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره ارتباط گردشگری و تحول پایدار، با نقد نگاه تقلیلگرایانه به مقوله گردشگری، گفت: اساساً فراغت و گردشگری در فرهنگ اسلامی-ایرانی با کارکرد خاصی همراه بوده و هست. اینکه عدهای تصور میکنند فراغت و گردشگری را میتوان با بیقیدی و صرفاً گذران وقت مترادف دانست، از پایه اشتباه است. در آیینه اندیشه اسلامی-ایرانی، گردشگری غایتمدار و هدفمند است؛ نه صرفاً برای گذران وقت، بلکه با اهدافی مشخص مانند کسب تجربه معنوی، منفعت مادی یا آموزش.
یادگیری از طریق گردشگری؛ بستری برای تحول پایدار
راجی در رادیو گفتوگو به تشریح ظرفیتهای آموزشی گردشگری پرداخت و افزود: موضوعات مختلفی نظیر مباحث جغرافیایی، انسانشناختی، روانشناسی، مهارتهای زندگی، مباحث اعتقادی و فرهنگ صحیح سفر، از جمله مواردی هستند که در گردشگری میتوان آموزش داد یا آموخت. آموزشهایی که از طریق گردشگری ارائه میشوند، به دلیل خروج از قالبهای خشک و سنتی، بهتر در ذهن افراد تثبیت شده و ماندگاری بیشتری دارند. این یادگیری فعال میتواند بستر تحقق «تحول پایدار» باشد.
لزوم تدوین راهبردهای یکپارچه در سه سطح
این کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به اقدامات انجامشده در کشور مانند تورهای گردشگری کودک و اردوهای برونشهری مدارس، اقدامات راهبردی لازم برای توسعه «گردشگری آموزشی» را در سه سطح کلان، میانی و خرد برشمرد و تصریح کرد: در سطح کلان، باید گردشگری به عنوان بستری نوین برای یادگیری در نظام آموزشی به رسمیت شناخته شود و از زیرساختها حمایت گردد. در سطح میانی، نهادهایی مانند وزارت میراث فرهنگی، وزارت علوم و سازمانهای مردمنهاد باید تعامل داشته باشند و در سطح خرد، گروههای هدف شامل دانشآموزان، دانشجویان و خانوادهها باید گردشگری را به عنوان محملی برای یادگیری بپذیرند.
انتهای پیام/


