دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1395 - 11:34

فروش کمتر از 14هزار جلد کتاب در سه روز اول «تابستانه کتاب»/ پرفروش‌ها کدام‌ هستند؟

آمارهای مندرج در سایت خانه کتاب نشان می‌دهد که طی سه روز نخست از طرح تابستانه کتاب، 13 هزار و 625 جلد کتاب در کتاب‌فروشی‌های عضو در سراسر کشور، فروش رفته است. این در حالی است که برای رسیدن به سقف یارانه 2 میلیاردی، تعداد کتاب‌های فروش رفته باید به بیش از 700 هزار جلد برسد.
کد خبر : 100002

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه خانه کتاب بعد از تجربه برگزاری طرح‌های «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب»، در ادامه سیاست هدایت یارانه‌های فروش کتاب به سمت کتاب‌فروشی‌ها، طرح «تابستانه کتاب» از 16 تیرماه کار خود را آغاز کرده و تا 15 مردادماه ادامه خواهد داشت؛ طرحی که قرار است مطابق با آن مبلغ دو میلیارد تومان یارانه فروش به کتاب‌فروشی‌های عضو در این طرح تعلق بگیرد.


این طرح اگرچه به دلیل مبلغ پایین یارانه‌های تخصیص یافته، چندان نمی‌تواند التیام‌بخش بحران‌‌هایی که کتاب‌فروشان با آن‌ها دست به گریبان هستند باشد اما برگزار کنندگان معتقدند این طرح‌ها می‌توانند رونق را به کتاب‌فروشی‌ها بازگردانند؛ بنابراین نباید تنها به میزان یارانه تخصیص یافته شده نگاه کرد، بلکه تعداد کتاب‌های فروخته شده می‌تواند گواهی باشد بر اثربخشی این طرح‌ها در کتاب‌فروشی‌های عضو.


2 میلیارد یارانه؛ 10 میلیارد فروش کتاب‌فروشی‌ها


میزان یارانه تخصیص یافته در طرح «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» حدود 102 میلیون تومان (1.024.522.064 ریال) بود، این رقم در طرح عیدانه کتاب به 874 میلیون تومان (8.749.003.560 ریال) رسید و حالا برای طرح «تابستانه کتاب» یارانه 2 میلیاردتومانی در نظر گرفته شده است. با توجه به آن که مطابق با این طرح، مشتریان می‌توانند کتاب‌ها را با 20 الی 25 درصد خریداری کنند، این میزان از یارانه می‌تواند فروشِ نهایتا 10 میلیاردتومانی را برای کتاب‌فروشان عضو محقق کند.


اطلاعات مربوط به سه روز نخست از طرح «تابستانه کتاب» که در پایگاه اطلاع‌رسانی خانه کتاب منتشر شده، نشان می‌دهد تعداد کتاب‌فروشی‌های عضو، 573 کتاب‌فروشی هستند که از این تعداد 445 کتاب‌فروشی در مراکز استان‌ها و 128 کتاب‌فروشی از شهرستان‌ها هستند. بنابراین با احتساب سود متعارف 25 درصدی کتاب‌فروشی‌ها، میانگین سودی که هر کتاب‌فروشی از این طرح می‌تواند عاید خود کند، کمی بیشتر از 4 میلیون و 300 هزارتومان خواهد بود.


فروش بیش از 700 هزار جلد کتاب تا سقف یارانه


همچنین اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد کتاب‌فروشی‌های عضو طی این سه‌ روز موفق به فروش 13625 کتاب شده‌اند؛ رقمی که با توجه به میانگین قیمت کتاب در سال 94 که تقریبا 14 هزار و 250 تومان بوده، برای رسیدن به سقفِ یارانه تخصیص یافته باید به بیش از 700 هزار جلد کتاب برسد.


پر‌فروش‌ها


«هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی و علی شهروز از نشر چشمه، «شازده کوچولو آنتووان دوسنت دگزوپری» با ترجمه احمد شاملو از نشر نگاه، «بی‌شعوری» نوشته خاویر کرمنت و با ترجمه محمود فرجامی از نشر تیسا، «جزء از کل» نوشته استیو تولتز و با ترجمه پیمان خاکسار از نشر چشمه، «داستان خرس‌های پاند‌ا» نوشته ماتئی ویسنیک با ترجمه هانیه رجبی از نشر شمشاد، کتاب‌های «من، پیش از تو» و «پس از تو» نوشته جوجومویز و با ترجمه مریم مفتاحی از نشر آموت و کتاب «ارتباط با خدا» این‌بار از نشر آیین دانش، پرفروش‌های طرح «تابسانه کتاب» در سه روز اول بوده‌اند.



کرمانشاه اول؛ تهران پنجم!


آمارها نشان می‌دهد که پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی در طرح تابستانه کتاب طی سه روز نخست، کتاب‌فروشی «کتاب‌شهر» در کرمانشاه است و جالب آنکه در این آمار، پرفروش‌ترین کتاب‌فروش تهرانی «شهر کتاب هفت‌ حوض» است که در جایگاه پنجم قرار دارد و تنها کتاب‌فروشی تهرانی در لیست 10 کتاب‌فروشی پرفروش در این طرح به شمار می‌آید:


1- کتاب‌شهر/ کرمانشاه: 249


2- کتاب‌ آبان/ مشهد: 234


3- دهکده کتاب/ اراک: 225


4- فرازمند/ رشت: 222


5- شهر کتاب هفت‌حوض: 173


همچنین پرفروش‌ترین استان‌ها در این طرح به شرح زیر هستند:


1- خراسان رضوی: 758


2- تهران: 755


3- گیلان: 567


4- اصفهان: 550


5- کرمانشان 511


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته