دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 فروردين 1394 - 14:12
خطیب جمعه تهران:

بدون لغو تحریم‌ها ملت ایران زیر بار توافق نخواهد رفت/ دولت نباید از مستضعفین فاصله بگیرد

صدیقی با اشاره به اینکه «مذاکرات هسته‌ای به مرحله حساسی رسیده است»، گفت: ما اهل مذاکره و منطق هستیم؛ اما آنچه خواست ملت ایران و مذاکره‌کنندگان ما و در رأس همگان، خواست رهبری معظم است اینکه، ملت ایران زیر بار زورگویی‌های آمریکا نخواهد رفت.
کد خبر : 10000

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، خطیب نخستین نماز جمعه سال 94، در خطبه‌ دوم نماز جمعه با اشاره با پیام نوروزی اوباما تأکید کرد: شیطان بزرگ خواست توپ را به زمین ایران بیندازد که در صورت شکست مذاکرات، افکار عمومی تقصیرها را متوجه ایران بداند یعنی اینکه تفکراتی در ایران مانع توافق بوده است؛ حال آنکه به هیچ وجه اینطور نیست.


وی در این باره تأکید کرد: ما اهل مذاکره و منطق هستیم اما آنچه خواست ملت ایران و مذاکره‌کنندگان ما و هم در رأس رهبری معظم است اینکه ملت ایران زیر بار زورگویی‌های آمریکا نخواهد رفت.


امام جمعه موقت تهران ادامه داد: خط قرمزهای ما که قبلا بیان شده، زورگویی و تحمیل خلاف عرف جهانی، اخلاق سیاسی و قوانینی است که حق بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای را به ما داده؛ همگی به قوت خود باقی است.


صدیقی در ادامه خاطرنشان و تصریح کرد: نکته جدیدی که رهبری بر آن تأکید کردند و نمازگزاران جمعه هم که عصاره ملت‌اند بر آن تأکید دارند، این است که رفع تحریم‌ها نتیجه مذاکرات نیست بلکه متن مذاکرات است.


وی افزود: بر طرف مقابل هست که در همان متن مذاکرات رفع همه تحریم‌ها را متعهد شود و بدون لغو تحریم‌ها، ملت زیر بار مذاکرات و توافق نخواهد رفت.


دولت نباید از مستضعفین فاصله بگیرد


صدیقی همچنین با اشاره به نامگذاری سال 94 از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین سخنرانی ایشان در روز اول فروردین در حرم مطهر امام رضا(س)، این سخنان را بسیار مهم، حساس و پرمحتوا خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب با عنوان سال، روی نقطه حساسی دست گذاشتند. تا مردم به مجریان و گردانندگان کشور و قوای سه‌گانه اعتماد نداشته باشند، دولت زمینه و تکیه‌گاه و دلگرمی در داخل کشور نخواهد داشت.


وی با تأکید بر اینکه «دولت نباید از مردم و به ویژه مستضعفین فاصله بگیرد»، خاطرنشان کرد: دولت درباره گرانی‌ها و مشقت‌هایی که قشر مستضعف با آن روبه‌رو هستند باید حساسیت بیشتری داشته باشد و باید مشکلات را رفع و در صورت عدم توان رفع کامل، وعده‌های اشتباه نداده و با مردم همدردی کند.


اسلام حداقلی نمی‌خواهیم


صدیقی افزود: رمز موفقیت مردم این است که دولتی صادق، امین، کارآمد، واقع‌بین و در رأس همه اینها متدین وجود داشته باشد. اگر دولت، قوه قضائیه و مجلس، قداست خود را از دست بدهد ناکارآمدی کامل خواهند داشت. در دوره‌ای که تساهل و تسامح بود و عفت مخدوش شد و بدحجابی آمد و روی حجاب و حیا تأکید نشد و روی مقدسات مردم حساسیت ایجاد نشد، نتیجه بسیار بدی برای آنها داشت.


وی گفت: این مملکت در سنگر دیانت و در کشتی نجات اهل بیت عصمت و طهارت محفوظ است و دولت ما وقتی می‌تواند دولت مردمی باشد که به دیانت مردم توجه کند. ما اسلام حداقلی را نمی‌خواهیم.


جمهوریت و اسلامیت نظام، یادگار و تأکید امام خمینی است


خطیب جمعه تهران در ادامه روز 12 فروردین - روز جمهوری اسلامی - را گرامی داشت و ضمن اشاره به تأکید حضرت امام خمینی(ره) بر جمهوریت و اسلامیت نظام، گفت: این یادگار امام خمینی (ره) است که باید حفظ شود.


وی تأکید کرد: نهضت آزادی و برخی تفکرات و گروهک‌ها مخالف استقرار نظام جمهوری اسلامی بودند اما حضرت امام(ره) فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش، نه یک کلمه کم.


صدیقی همچنین پدیدآورندگان 12 فروردین را مردم خواند و گفت: همین مردم متدین ضامن دوام جمهوری اسلامی به عنوان یادگار امام راحل(ره) هستند.


پشت پرده ائتلاف مصنوعی علیه یمن، آمریکا و اسرائیل است


امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه دوم نماز جمعه، به مسئله یمن نیز اشاره کرد و گفت:‌ مردم یمن انقلاب و قیامی کردند و خواستند خودشان بر امور خود مسلط باشند. مردم خود کمیته‌های مردمی تشکیل و نشان دادند بصیرت و تجربه لازم را داشته و می‌توانند کشور خود را اداره کنند.


صدیقی با اشاره به تجاوز ائتلافی از برخی کشورها با محوریت عربستان به یمن خاطرنشان کرد: این یک ائتلاف مصنوعی است که پشت پرده آن اسرائیل و آمریکاست و حکومت‌های سلطنتی که دست‌نشانده بیگانگان بوده و نزد مردم خود جایگاهی ندارند، به یمن حمله کرده‌اند.


صدیقی افزود: حمله به یمن روان مردم دنیا و به ویژه مسلمانان را جریحه‌دار کرد. این حمله غیرقانونی و غیرانسانی بوده و اقدامی منفعلانه است. این تجاوز و دخالت در امور داخلی یمن است و ما این را محکوم کرده و به بازماندگان شهیدان تسلیت عرض می‌نماییم و برای بیمارانشان از خداوند متعال، طلب عافیت داریم.


امسال را سال مراقبه بر اعمال قرار دهیم


حجت‌الاسلام صدیقی همچنین در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه «گناه مانع خیر و برکت می‌شود»، اظهار کرد: درمان این است که استغفار دفعی و رفعی داشته باشید.


صدیقی از مردم خواست که امسال را سال مراقبه بر اعمال قرار داده و از گناه خودداری کنند.


خطیب جمعه تهران با ادامه تفسیر سوره حمد که در خطبه‌های سابق خود در نمازجمعه تهران آغاز کرده بود، درباره شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: جمال و جلال الهی در حضرت زهرا جلوه دارد. این بانوی بزرگ فدایی امام خود علی ابن ابی‌طالب(ع) بود.


صدیقی همچنین از همه مردم ایران که مردمی متدین و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت بوده و دلی آکنده از هیجانات فاطمی داشته و بیقرار آن مادر که اسلام و ولایت را تربیت کرد و حق مادری به همه عالمیان دارد، هستند تشکر و قدردانی کرد و گفت: مردم ما در ایام نوروز که همیشه جشن و شادی داشتند، امسال این نوروز را با عزاداری‌های فاطمی همراه کردند و روز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) الحق والانصاف کاری کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.


وی همچنین از مسئولانی که در ایام تعطیلات نوروز به منظور تأمین امنیت و رفاه مردم ،تعطیلی نداشتند، به ویژه نیروی انتظامی، هلال احمر، صداوسیما و ... قدردانی کرد.


خطیب جمعه تهران درگذشت همشیره رهبرمعظم انقلاب، مادر رئیس جمهوری و درگذشت همسر آیت‌الله جنتی را نیز تسلیت گفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته