در سالهای اخیر چه برنامههای حمایتی برای هنرمندان و چه نظام یارانهای برای دسترسی مخاطبان به هنر دنبال شده است؟ از مجموعه سیاستها و مدلهای راهبردی، سهم سیاستهای حمایتی و هدایتی بیشتر بوده یا سیاستهای نظارتی و دخالتی؟
اهمیت و اعتبار اصلی موزه هنرهای معاصر تهران که به آن شهرت و اعتباری جهانی بخشیده، آثاری است که در فاصله سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۹۷۶ میلادی خلق شدهاند، یعنی همین آثاری که در نمایشگاه «چشم در چشم» به نمایش عموم در آمدهاند و باعث شکلگیری صفهای طولانی مخاطبان شده است.
با عینک نظریههای غربی؛ مسائل جامعۀ ما دیده نمیشوند، بلکه مسائلی که خاص جامعۀ غربی است و نظریهپرداز برای همان مسأله اقدام به برساخت نظریه کرده است مطابق با نظریههای مدرن، دیده میشوند.
این پژوهش پیشنهاد تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیتهای بازار پردازی فرهنگی را مطرح کرده و بیان میکند که عرضه حداکثری محتوای ادبی مستلزم لحاظ ذائقهها و گرایشهای گوناگون مخاطب و قرار دادن محتوای مدنظر در زنجیره ارزش است.
از نظر آیدین آغداشلو، واسطه «فیگور» در هنرهای تجسمی انکارناپذیر است و هر راه دیگری از سر اشتیاق و کنجکاوی پیموده شده است؛ اما انسان جایگاه خود را رها نکرده و این تصویرگری چندین هزارساله را هزاران هنرمند معتبر، هنر فیگوراتیو را بر هنر تجریدی برتری دادهاند.
هنر معاصر قلمروزدایی میکند و در این فراشد ما را به شناخت از واقعیت زندگی خودمان میرساند. آنچه از همه مهمتر است همین قلمروزدایی است که مقاومت است و درعین حال سازنده.
از منظر یک پژوهش روانگسیختگی یا شیزوفرنی شهری و فرهنگی بر اثر مواجهه با سویههای تکنیکی عصر اطلاعات، بههمراه تنوع فزایندۀ سنجههای فردگرایانۀ کنش اخلاقی، میدان زندگی عمومی را با کشمکش مواجه میکند.
نتایج یک پژوهش نشان میدهد که ﻓﻀﺎی ﻫﻨﺠﺎری و اخلاقی ﻧﺎﺷﯽ از اﺟﺘﻤﺎﻋﺎت ﻋﻠﻤﯽ، رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﻧﮕﺮشﻫﺎی داﻧﺸﻤﻨﺪان را ﺳﻤﺖ و ﺳﻮ ﻣﯽدﻫﺪ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی آﻧﺎن را در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ و ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
نویسندگان این مقاله تلاش میکنند نشان دهند که چگونه «اخلاق» به موضوعی برای نظرورزی بدل میشود و چه شرایط اجتماعی و فلسفی برای بروز این رخداد ضروری است.
کلانروندهای فناوری شناسایی شده توسط مؤسسات منتخب به چهار دسته فناوریهای دیجیتالی، فناوریهای زیستی، هوشمندسازی صنایع و فناوریهای مرتبط با انرژی تقسیم شدهاند.
جشنواره فیلم فجر، دوره چهل و دوم خود را آغاز کرده است، به همین مناسبت در این گزارش تلاش خواهیم کرد با کمک پیمایشهای پژوهشی نگاهی به نوع ذائقه و سلیقه سینمایی مردم ایران داشته باشیم.
آرش حیدری در همایش «مسئولیت اجتماعی علم و نقش انجمنهای علمی» مقالهای با عنوان «زیباییشناسی و مصرف: گفتاری درباره نسبت حیات اجتماعی و زیبایی» ارائه کرد که در این گزارش چکیدهای از آن ارائه میشود.
نتایج این پژوهش که مبتنی بر تحلیل محتوای چند فیلم مستند معاصر، تبیین شده است نشان میدهد که شهر تهران به لحاظ بزرگی، تراکم جمعیت و چندپارگی فرهنگی، ماهیتی پیچیده و تکه تکه دارد که شناسایی هویت آن را به عنوان یک هستار دارای شخصیت، تقریباً ناممکن کرده است.
چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر بهزودی در محل برج میلاد آغاز به کار خواهد کرد، به همین مناسبت سراغ یکی از پژوهشهایی انجام شده در مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان «راهکارهای بازآفرینی جشنواره فیلم فجر؛ با تأکید بر سیاستها و شیوه برگزاری» رفتهایم تا به وضعیتشناسی این رویداد مهم بپردازیم.
لویناس در فلسفۀ اخلاق خود، سوژه را از استقلال و خودمختاری سلطهجویانه خلع میکند و هویت او را در آمیختگی با دیگری بنا میکند. در تسری این اندیشه به متن تعلیم و تربیت و آموزش، میتوان همزمان با تاثیر معلم بر دانشآموز، به نقش تکتک دانشآموزان در تحقق هویت معلم نیز اشاره کرد.