رنگ تیره آسفالتهای جدید، معابر پایتخت را نونوار کرد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهر تهران ۷۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که ۱۱۰ کیلومتر مربع آن را معابر و شریانهای زیر پوشش آسفالت تشکیل میدهد. با یک حساب سرانگشتی اگر سالیانه بهطور میانگین نیاز به اصلاح آسفالت ۱۰ درصد از کل ۱۱۰ کیلومتر معابر تحت پوشش آسفالت باشد، پایتخت در سال تقریبا بین یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تُن آسفالت نیاز دارد.
بر همین اساس موضوع آسفالت معابر و خیابانهای پایتخت برای شهرداری تهران موضوعی استراتژیک بوده و یکی از برنامههای اصلی شهر تهران بهبود کیفیت آسفالت معابر و متعاقب آن افزایش رضایت شهروندان در این زمینه است؛ زیرا به توجه به این مهم که در سنوات گذشته اصلاح آسفالت در بخش زیادی از معابر و بزرگراهها انجام نشد و برودت هوا در سال گذشته نیز آسیب به سطح آسفالت را دوچندان کرد، لذا سطح خرابیهای آسفالت افزایش یافت.
در همین راستا طرح جهادی و نهضت سراسری انجام روکش دستی و مکانیزه آسفالت معابر و بزرگراههای شهر تهران از سوی شهرداری کلید خورد و اصلاح آسفالت بخش بزرگراهی با استفاده از ظرفیت مناطق آغاز و این طرح در بزرگراههایی همچون همت، یاسینی، آزادگان، چمران، چراغی و ... اجرا شد و همچنان ادامه دارد؛ البته که اصلاح و مرمت آسفالت کوچهها و معابرهم آغاز شده و بسیاری از شهروندان، روزانه با گذر در معابر به ویژه معابر بزرگراهی شاهد اصلاح و مرمت آسفالت هستند.
شهروندان راضی از آسفالت معابر و ناراضی از کندی آسفالتریزی!
طبق آمارهایی که در سامانه ۱۳۷ پلاس شهرداری تهران به ثبت رسیده است، بیشتر تماسهای شهروندان حکایت از رضایتمندی آنان از طرح جهاد آسفالت معابر، خیاباتها و بزرگراههای تهران است، اما در دیگر سو کندی کار و آسفالتریزی گلهمندیهایی است که شهروندان در تماس با سامانه ۱۳۷ پلاس اعلام کردهاند.
بنا به گفته «صادق فلاحی گیلان» سرپرست معاونت تحلیل و راهبرد مرکز سامانه ۱۳۷ پلاس، موضوع آسفالت معابر یکی از ۵ معضل اصلی مدیریت شهری در سنوات گذشته بوده است.
وی با اشاره به آماری که از تحلیل پیامهای شهروندان در سه ماهه ابتدای سال به دست آمده است، میگوید، بیش از ۳۳ هزار درخواست شهروندی (۴۶ درصد آن مربوط به آسفالت معابر کوچهای، ۴۱ درصد مربوط به خیابانها و میادین و ۱۳ درصد مربوط به بزرگراهها) در فصل بهار سال جاری ثبت شده است که ۶۸ درصد آن «انجام و خاتمه رسیدگی» شده و ۳۲ درصد باقیمانده، پیامهای تکراری و یا از نظر فنی و کارشناسی بوده که قابلیت رسیدگی نداشته است.
فلاحی گیلان با توضیح اینکه در سنوات گذشته اکثر پیامهای شهروندی مرتبط با موضوع آسفالت، با وضعیت «کارشناسی» بسته میشدند میافزاید، در فصل زمستان به علت سردی هوا و در تابستان به علت نبود آسفالت میزان کافی، پیامهای شهروندی به مرحله «انجام شد» نمیرسید؛ ولی با حرکت جهادی که امسال انجام شده وضعیت از «کارشناسی شد» به «انجام شد» تغییر یافته است. به این معنی که مطلق پیامها به یک نقطه عطفی رسیدهاند و این نشاندهنده اهتمام و تلاش جدی مدیریت شهری در این حوزه است.
وی همچنین یکی از علتهای افزایش درخواستهای شهروندی در حوزه آسفالت را وجود حجم گستردهای از ادوات و ماشینآلات در خیابانها و بزرگراهها دانسته و توضیح میدهد، شهروندان با دیدن ماشینآلات و انجام آسفالت در سطح شهر ترغیب به ثبت درخواست میشوند و این موضوع باعث افزایش مشارکت شهروندان و در نهایت رشد دوبرابری نسبت به سال قبل شده که بر اساس بازخوردی که از شهروندان دریافت شد، رضایت ۹۵ درصدی در مورد انجام پیامها حاصل شده است.
فلاحی گیلان در ادامه با اشاره به آمار مستند اضافه میکند، بیشترین درخواستهای شهروندی درباره آسفالت کوچه و معابر به ترتیب مربوط به مناطق ۱۲، ۴ و ۱۸ و کمترین آنها مربوط به مناطق ۱۳ و ۹ بوده که موضوع وسعت و جمعیت مناطق در تعداد پیام تأثیر بسزایی دارد. همچنین بیشترین پیامهای شهروندی در نواحی مربوط به ناحیه ۲ منطقه ۱۷، ناحیه ۵ منطقه ۱۲ و ناحیه ۱ منطقه ۱۸ است. در مورد پیامهای بزرگراهی نیز منطقه ۲۱ به علت وجود بزرگراه آزادگان بیشترین پیامهای شهروندی را داشته است.
سرپرست معاونت تحلیل و راهبرد مرکز سامانه ۱۳۷ پلاس در ادامه به کاهشی بودن زمان پاسخگویی به پیامها اشاره کرده و گفت: باهمت همکاران در مناطق علیرغم افزایش ۲ برابری فراوانی پیام، زمان پاسخگویی ۵۰ درصد کاهش یافته است.
چرا آسفالتریزی در معابر کند است؟
یکی از دلایلی که میتوان به کاهش سرعت آسفالتریزی در تهران به آن استناد کرد صحبتهای مسئولان شهری در خصوص کمبود ظرفیت تولید آسفالت است که بنا به گفته آنان با احداث چند کارخانه تولید آسفالت این معضل نیز حل خواهد شد.
در همین خصوص «حمید نجاری اصل» معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی شهرداری با اشاره به تولید حدود ۷۰۰ هزار تُن آسفالت در سال گذشته در پایتخت، میگوید: با توجه به دستور شهردار تهران مبنی بر تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تُن آسفالت تا پایان سال جاری، تعداد کارخانجات و حجم تولید پاسخگوی این نیاز شهر تهران نبود، بنابراین تصمیم بر ایجاد دو کارخانه جدید با ظرفیت تولید ۲۴۰ تُن آسفالت در ساعت گرفته شد.
وی به تولید ۳۷۰ هزار تُن آسفالت در سه ماهه نخست امسال اشاره کرد و ادامه میدهد: این میزان تولید ۵۰ درصد بیشتر از تولید سال گذشته در مدت مشابه است.
معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی اضافه میکند: مطابق با برنامهریزیهای انجام شده، یکی از کارخانهها تا پایان خرداد و کارخانه دیگر نیز تا اواسط تیرماه به بهرهبرداری رسید که توان تولید ما روزانه به ۸ هزار تُن افزایش یافت.
وی با بیان اینکه مطابق برنامهریزیها، طرح اصلاح آسفالت بزرگراهی تا قبل از پایان سال ادامه خواهد داشت، ادامه میدهد: در حال حاضر ۱۴۴ اکیپ در زمینه پخش آسفالت فعالاند که از این میزان ۳۴ اکیپ اجرای آسفالت به صورت مکانیزه و ۷۰ اکیپ در قالب انجام روکش دستی و مابقی برای لکهگیری در سطح مناطق مشغول فعالیتاند.
نجاری اصل، عمر مفید آسفالت را بین ۵ تا ۱۰ سال دانست و خاطرنشان میکند: یکی از نواقص مشاهده شده، زیر سازی نامناسب آسفالت بوده است که در این زمینه نظارتهای جدی و دقیق معاونت فنی و عمران سازمان بازرسی برای اصلاح آسفالت صورت گرفته که با تحقق اصلاحات لازم، میتوانیم شاهد افزایش عمر مفید آسفالت معابر در سطح شهر تهران باشیم.
شهروندان درخواست آسفالت برای معابر و خیابانهای منطقه مسکونیشان را به ۱۳۷ اطلاع دهند
«رضا ناصری سرای» رئیس مرکز سامانه ۱۳۷ پلاس از اضافه شدن گزینهای با عنوان «طرح آسفالت» در درگاه اینترنتی سامانه ۱۳۷ پلاس جهت انعکاس سریعتر درخواستهای شهروندی در خصوص موضوع آسفالت خبر داد.
وی با بیان اینکه در ادامه طرح «نهضت آسفالت» در تهران و در مرحله دوم این طرح که مربوط به معابر فرعی میباشد گزینهای تحت عنوان «طرح آسفالت» به خدمات بستر وب سرویس سامانه ۱۳۷ پلاس اضافه شده است، اعلام میکند: شهروندان میتوانند برای ثبت پیام خود در خصوص موضوع آسفالت اقدام نمایند.
ناصری سرای با بیان اینکه موضوع آسفالت معابر یکی از برنامههای نگهداشتی شهر تهران میباشد میافزاید: نهضت آسفالت معابر شهر تهران در پی تاکید شهردار تهران بر نونوار شدن معابر تهران تا پایان سال به همت معاونت فنی و عمران آغاز شده و شهرداری تهران در نظر دارد امسال بالغ بر ۱.۵ میلیون تن آسفالت موردنیاز طرح را توسط کارخانجات تولید کند تا به تدریج عقبماندگی ۱۰ میلیون تنی سنوات گذشته را با ۱۷۳ اکیپ در حال فعالیت جبران نماییم.
طبق اعلام رییس مرکز سامانه ۱۳۷ پلاس، شهروندان تهرانی جهت تسریع در ارسال درخواست خود در مورد آسفالت معابر میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی https://۱۳۷plusservice.tehran.ir/ پیام خود را در گزینه طرح آسفالت ثبت کرده و اقدامات بعدی را رصد کنند.
انتهای پیام/