نگرانی‌ها از تأثیر قطعی معدل در کنکور؛ دیدگاه‌های متفاوت والدین چیست

نگرانی‌ها از تأثیر قطعی معدل در کنکور؛ دیدگاه‌های متفاوت والدین چیست
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تأثیر قطعی معدل در کنکور، با واکنش‌های متفاوتی از سوی والدین، دانش‌آموزان و کارشناسان آموزشی روبرو شده است. در حالی که برخی این مصوبه را گامی در جهت ارتقای عدالت آموزشی و سنجش دقیق‌تر دانش‌آموزان می‌دانند، عده‌ای دیگر نگرانی‌هایی جدی در خصوص فشار روانی بر دانش‌آموزان و پیامدهای احتمالی آن برای عدالت آموزشی مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آنا، از زمان تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تأثیر قطعی معدل در کنکور، جمعی از والدین و فعالان آموزشی همواره نسبت به این موضوع اعتراض داشته‌اند. این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از داوطلبان، خانواده ها و معلمان با تأثیر معدل در کنکور موافق هستند. از سوی دیگر، بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر قطعی معدل در کنکور به شیوه کنونی تغییر نخواهد کرد. با این حال، مخالفان این مصوبه همچنان دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را در این زمینه مطرح می‌کنند.

به گفته یکی از نمایندگان این تجمع که به تازگی با مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار داشته، هدف اصلی دیدار، رساندن صدای اولیا به گوش تصمیم‌گیران بود؛ صدایی که سه سال است در سایه اجرای این مصوبه، با مشکلات جدی مواجه شده است. در ادامه تیموری به عنوان یکی از فعالان آموزشی، با ارائه پیشنهاد‌های اصلاحی، خواستار تغییر نحوه اعمال معدل در کنکور شد. وی تأکید کرد که تأثیر معدل باید «مثبت» باشد نه «قطعی»، تا دانش‌آموزانی که عملکرد درخشانی در امتحانات نهایی دارند، از امتیاز آن بهره‌مند شوند، اما سایر داوطلبان نیز به دلیل شرایط خاص، از رقابت علمی محروم نشوند.

زیرساخت‌های ناکافی آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی

لادن تیموری استاد دانشگاه و نماینده تجمع شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مشکلات اجرایی مصوبه گفت: آموزش و پرورش زیرساخت لازم برای برگزاری امتحانات نهایی با امنیت و دقت کامل را ندارد. در یک ماه باید ۳۰ تا ۳۳ امتحان نهایی در رشته‌های مختلف برگزار شود، اما امکانات کافی برای این حجم از آزمون وجود ندارد.

وی در بیان نظر خود گفت: تأثیر امتحانات تشریحی بر کنکور و روند پذیرش دانشجو، روشی اشتباه است. این امتحانات توسط انسان تصحیح می‌شوند و عوامل مختلفی مانند نوع خط، شیوه حل مسئله و تفاوت‌های فردی در نمره تأثیر می‌گذارند. در بسیاری از کشور‌ها، از جمله چین و کره، ورودی دانشگاه‌ها با آزمون‌های تستی انجام می‌شود تا عدالت برقرار شود و ماشین تصحیح‌کننده، مانع از پایمال شدن حق داوطلبان شود.

او با اشاره به تبعات اجتماعی این مصوبه مدعی شد: در سه سال اخیر، تعداد رتبه‌های برتر از شهر‌های کوچک به‌شدت کاهش یافته و بیشتر رتبه‌های برتر از استان‌هایی مانند تهران و خراسان هستند. در حالی‌که در سال‌های گذشته، شهر‌هایی مانند سبزوار و اردبیل نیز در میان رتبه‌های برتر حضور داشتند.

پویش‌های مردمی و مطالبه لغو مصوبه

این فعال آموزشی ادامه داد: ما چندین پویش مردمی راه‌اندازی کردیم، از جمله در خبرگزاری‌ها و سامانه‌های مختلف، که تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار امضا برای لغو تأثیر معدل در کنکور جمع‌آوری شده است. معدل باید صرفاً برای اخذ دیپلم ملاک باشد، نه برای سنجش عدالت در کنکور.

تیموری با اشاره به آسیب‌های روانی و اجتماعی این مصوبه گفت: کاهش عملکرد مثبت مناطق محروم در کنکور، تفاوت سطح آموزشی و عدم بازیابی دانش‌آموزان در دوران دبیرستان از جمله مشکلات جدی هستند. نمونه آن رستگار رحمانی، نفر اول کنکور سال ۸۸ بود که پس از سربازی موفق شد. اما حالا جوانان دو سال تحت استرس‌اند و تعداد داوطلبان، به‌ویژه پسران، کاهش یافته است. این موضوع تهدیدی برای آینده کشور است.

او افزود: از سال یازدهم، دانش‌آموزان درگیر امتحانات نهایی هستند و این باعث کاهش اثر پرورشی، ورزشی، مهارتی و پژوهشی در دوره متوسطه دوم شده است. همچنین، اجبار به حفظ طوطی‌وار مطالب درسی، تفاوت سطح معلمان و تصحیح سلیقه‌ای ورقه‌ها توسط افراد غیرمتخصص، عدالت آموزشی را زیر سؤال برده است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از رشد مافیای آموزشی بیان کرد: مدارس غیر دولتی در سه سال اخیر نتایج بهتری داشته‌اند، چون از سال دهم با دانش‌آموزان برای امتحانات نهایی کار می‌کنند. داوطلبان کنکور نیز مجبور به خرید کتاب‌های کمک‌درسی هستند، چون کتاب‌های درسی برخلاف ادعای مسئولان پاسخگوی امتحان‌ها نیست.

او با اشاره به ناهماهنگی در جمع نمرات مدعی شد: در سال جاری، داوطلبی با معدل ۱۹ رتبه ۹۰۰ گرفته، اما فردی با معدل ۱۹/۵ رتبه ۴۰۰ شده است. این نیم نمره ممکن است به سلیقه مصحح بستگی داشته باشد و باعث جابه‌جایی شود. امتحانات تشریحی ۲۰ نمره‌ای با ماهیت کنکور تفاوت دارد و جمع بستن تراز آنها بی‌عدالتی ایجاد کرده است.

استرس و فشار روانی طولانی مدت بر داوطلبان

تیموری افزود: استرس یک‌روزه کنکور حالا تبدیل به استرس دو ساله شده است. دانش‌آموزان باید در یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی بدهند و با کوچک‌ترین اشتباهی رتبه آنها جابه‌جا می‌شود. این فشار روانی، به‌ویژه برای دانش‌آموزان مناطق محروم، بسیار سنگین است.

او هشدار داد: این مصوبه باعث ترک تحصیل و مهاجرت دانش‌آموزان شده و حتی در مقاطع دبستان و دبیرستان نیز اثر گذاشته است. عدم غربالگری درست، تصحیح سلیقه‌ای و نبود خلاقیت در پاسخ‌نامه‌ها، نسل افسرده‌ای از جوانان را به‌وجود آورده که از آینده خود ناامیدند.

وی در ادامه گفت: ما معتقدیم این مصوبه باید با نظر ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای شورا لغو شود. تأثیر امتحانات نهایی دوازدهم باید مثبت باشد، نه قطعی. پیشنهاد ما این است که کنکور در دو مرحله برگزار شود یا کنکور عمومی از اختصاصی جدا شود. تأثیر نهایی یازدهم حذف شود و اگر قرار است تأثیر داشته باشد، فقط برای دوازدهم باشد.

تأثیر مثبت با تراز بالا؛ راهی برای حفظ عدالت آموزشی

تیموری گفت: تأثیر مثبت با تراز بالا یعنی اینکه اگر دانش‌آموزی در امتحانات نهایی، مثلاً در درس فیزیک، عملکرد بسیار خوبی داشته باشد، این نمره با تراز مناسب در کنکور لحاظ شود. در سال‌های اخیر، به‌دلیل تأثیر معدل در کنکور، امتحانات نهایی سخت‌تر شده‌اند و دانش‌آموزان مجبورند علاوه بر مطالعه تشریحی، برای همان امتحانات نهایی، تستی هم تمرین کنند.

وی افزود: این شرایط به‌خاطر تصمیم آموزش و پرورش و سازمان سنجش است. آنها تشخیص داده‌اند که اگر امتحانات نهایی آسان برگزار شود، نمرات بالا مانند ۱۹ و ۲۰ زیاد می‌شود و تراز آنها در کنکور پایین خواهد بود. بنابراین، امتحانات سخت‌تر شده‌اند تا نمرات بالا کمتر شود.

او ادامه داد: اگر تأثیر معدل به‌صورت مثبت اعمال شود، می‌تواند ادامه پیدا کند. اما نباید اجباری باشد. اگر دانش‌آموزی به‌دلیل مشکل خانوادگی یا جسمی، یک ماه از دست بدهد، نباید از رقابت علمی حذف شود. در سه سال اخیر ثابت شده که حتی با معدل ۱۹ هم نمی‌توان رتبه خوبی در کنکور کسب کرد؛ باید معدل بالای ۱۹/۵ باشد.

وی با اشاره به تراکم نمرات بالا گفت: علت این تراکم، نبود امنیت کافی در امتحانات است و احتمال تقلب وجود دارد، حتی لو رفتن سوالات هم ممکن است. در نتیجه، نمرات بالای ۱۹/۵ زیاد شده‌اند و رقابت برای رتبه‌های برتر دشوارتر شده است.

تیموری افزود: دانش‌آموزی که تلاش زیادی کرده و معدل بالایی کسب کرده، باید امیدوار باشد که تراز کنکور هم خوب باشد. اما اگر به‌دلیل سلیقه مصحح یا یک اتفاق ناگهانی، معدلش به ۱۹ یا ۱۸ برسد، دیگر نمی‌تواند در رقابت سطح بالا جایگاهی پیدا کند. این مسئله نگران‌کننده است.

چالش بزرگ آموزش و پرورش؛ تصحیح سلیقه‌ای و نبود نیروی متخصص

وی با انتقاد از نحوه تصحیح اوراق گفت: ما در کشور به‌اندازه کافی نیروی متعهد و آگاه نداریم که بتوانند سه تا چهار میلیون ورقه را با دقت تصحیح کنند. برخی معلمان می‌گویند بعد از تصحیح ۲۰ ورقه، خسته می‌شوند و ممکن است نمره اشتباه بدهند. حتی دیده شده که معلم اول دبستان، ورقه فارسی دوازدهم را تصحیح کرده، فقط با نگاه به کلید پاسخ. این باعث می‌شود نمره‌دادن طوطی‌وار باشد، نه مفهومی.

او در ادامه گفت: پیشنهاد ما این است که دروس عمومی به کنکور برگردد و کنکور عمومی و اختصاصی از هم جدا شود یا اینکه کنکور در دو مرحله برگزار شود. البته این روش‌ها ممکن است سیستم ترازدهی را دچار مشکل کنند، اما قابل بررسی هستند و باید توسط کارشناسان دقیق بررسی شود.

تیموری تأکید کرد: امتحانات نهایی باید امنیت کامل داشته باشند و تأثیر مثبت آنها فقط برای دانش‌آموزانی اعمال شود که واقعاً تلاش کرده‌اند. این تأثیر نباید اجباری باشد، بلکه باید به‌عنوان امتیاز تشویقی برای عملکرد درخشان در نظر گرفته شود.

تأثیر معدل باید اصلاح شود، نه تثبیت

این استاد دانشگاه اظهار کرد: امکان تغییر این مصوبه برای سال آینده بستگی به اراده مسئولان دارد و باید بررسی دقیق کارشناسی و بی‌طرفانه‌ای انجام شود نه بررسی‌هایی که صرفاً از سوی موافقان یا مخالفان صورت می‌گیرد. باید مشخص شود که در این سه سال، مناطق محروم چقدر آسیب دیده‌اند، دانش‌آموزان زرنگ مدارس دولتی تا چه حد تحت فشار قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بسیاری از دانش‌آموزان و اولیایی که نسبت به سرنوشت فرزندانشان آگاه و حساس‌اند مخالف این مصوبه هستند. ما مواردی داشتیم که دانش‌آموزی با معدل ۱۸ صرفاً به‌دلیل بدخطی، نمره‌اش کاهش یافته است. این مسئله واقعاً وجود دارد و نمی‌توان انکار کرد.

تیموری با اشاره به کاهش قبولی کنکور در بسیاری از شهر‌ها اضافه کرد: آمار دقیق در اختیار سازمان سنجش است، اما در دو سال گذشته، خود این سازمان اعلام کرده که مناطق محروم آسیب دیده‌اند. البته این آمار به‌صورت فایل رسمی منتشر نشده، اما توسط یکی از نمایندگان مجلس یا مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده است.

هشدار نسبت به افت کیفیت ورودی‌های دانشگاه

وی با ابراز نگرانی از تأثیر این مصوبه بر کیفیت آموزش عالی بیان کرد: نگرانی من به‌عنوان استاد دانشگاه این است که ورودی‌های دانشگاه از دانش‌آموزانی تشکیل شود که شایستگی علمی لازم را ندارند. این مسئله می‌تواند به افت کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها منجر شود.

تیموری درباره خروجی تجمع ادامه داد: ما با یکی از مشاوران ستاد و مسئول روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کردیم. نامه اعتراض را ثبت کردیم و امضا زدیم، اما خروجی مشخصی حاصل نشد. امیدواریم حداقل در ذهن مسئولان تأثیر بگذارد و به داد دانش‌آموزان این کشور برسند.

وی افزود: در آینده نیز این روند را ادامه خواهیم داد. هدف ما دیدار حضوری با وزرا و نمایندگان مجلس است، هرچند تاکنون اجازه چنین دیداری به ما داده نشده؛ دو سال است که پیگیر این موضوع هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به سطح آگاهی اولیا عنوان کرد: در میان اولیا، افرادی هستند که خودشان کارشناسان آموزشی‌اند و در نهاد‌های مختلف مسئولیت دارند ما تا این مرحله پیش رفتیم، اما امیدواریم گوش شنوایی پیدا کنیم و مسئولان اجازه دهند حرف‌مان را بزنیم.

وی در پایان گفت: باید اجازه داده شود که گفت‌و‌گو شکل بگیرد و صدای اولیا و دانش‌آموزان شنیده شود. ما فقط به‌دنبال نجات آموزش کشور هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا