۲۴/ ارديبهشت /۱۴۰۴
در نشست نقد و بررسی مطرح شد

نادر ابراهیمی پیروزی انقلاب را مثل جشن عروسی می‌داند که شکوهش ضمانت خوشبختی نیست

نادر ابراهیمی پیروزی انقلاب را مثل جشن عروسی می‌داند که شکوهش ضمانت خوشبختی نیست
محمد غفاری در نشست نقد و بررسی کتاب «انقلاب ما به ما چه داده است؟» گفت: نادر ابراهیمی در این کتاب، پیروزی انقلاب را، چون یک جشن عروسی می‌بیند که شکوه و زیبایی اش دلیل و ضمانتی بر خوشبختی در زندگی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست نقد و بررسی کتاب «انقلاب ما به ما چه داده است؟» نوشته نادر ابراهیمی عصر دوشنبه ۱۵ اردیبهشت با حضور حجت اسلام مجتبی عرب، محمد غفاری و سیدامید سیدابراهیمی در کافه کتاب امیرکبیر برگزار شد.

در ابتدای نشست غفاری کتاب را به طور اجمالی معرفی کرد و به ساختار نوشتاری آن پرداخت و گفت: این کتاب یا همان «نامه به فاطمه» نه یک نامه معمولی که یک متن عدالتخاهانه و پیشرو است که ارزش محتوایی اش در گذر زمان کهنه نشده است.

وی افزود: پاسخ نامه نادر ابراهیمی به فاطمه نیز یک جواب عاقلانه و متنی هنرمندانه است که به نظرم قرائت درستی از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. موضع نادر ابراهیمی در این نامه، کنار موضع فاطمه قرار می‌گیرد که انقلاب را یک جریان عدالتخواه و مصلح اجتماعی می‌داند. در هیچ عبارتی از نامه هم دنبال توجیه ضعف‌ها یا نادیده گرفتن مسائل نیست.

این پژوهشگر در ادامه گفت: پاسخ نادر ابراهیمی مخاطب را آرام کرده و مرحله به مرحله پیش می‌رود. در این زمینه مثال‌هایی از انقلاب زده می‌شود و اهداف این حرکت به نمایش گذاشته می‌شود. نادر ابراهیمی بین دو مفهوم روز انقلاب و عصر انقلاب تفکیک قائل است. او روز پیروزی انقلاب را مثل مراسم عروسی می‌داند که زیبایی و شکوهش، دلیل ضمانت بر خوشبختی در زندگی نیست. بلکه خوشبختی در جریان زندگی، پس از سال‌ها شناخت و بالاوپایین شدن به وجود می‌آید.

سخنران بعدی این برنامه حجت الاسلام عرب بود که گفت: گویا نامه فاطمه و پاسخ نادر ابراهیمی به تازگی و براساس مسائل مبتلابه همین روز‌ها نوشته شده و شاید حکمتی در این وقفه ۴۵ ساله تجدید چاپ و معرفی مجدد آن بوده که در این زمانه باز به آن رجوع  شود. نادر ابراهیمی از مسائل مطرح شده در نامه فاطمه غافلگیر شده و نفرین و ناسزا‌های او را به جان می‌خرد تا بتواند پاسخ درخوری بدهد. نادر در تبیین انقلاب سراغ بیان مسائل سطحی و دم دستی نمی‌رود، بلکه در مرز باریکی قرار می‌گیرد که عمیق‌ترین استدلال‌ها را بیانی هوشمندانه مطرح می‌کند و فاطمه را مخاطب اصلی خود برای رفع بسیاری از این مشکلات می‌داند. ابراهیمی از فاطمه می‌خواهد به عنوان نماینده قشر مستضعف -که اتفاقا حالا یک قلمی شیوا دارد و بهره‌مند از شناخت رسانه‌ای است- نقش خود را در حل مسائل بداند و در مقام کنشگری قرار بگیرد.

وی افزود: نادر ابراهیمی با نگاهی مصلحانه و انقلابی، تنها راه پیروزی نهایی و رسیدن به آرمان‌های بلند انقلاب را حرکت جمعی فاطمه و فاطمه‌ها می‌داند و او را به پافشاری برمطالبات و همچنین تلاش مضاعف برای حضور در حاکمیت تصمیم گیر  دعوت می‌کند و با تاکید و یادآوری نعمت حکومت اسلامی، عدل را در سازماندهی و روند‌های اداری حکومت دنبال می‌کند؛ نه در نوشتن بیانیه رادیکال و احساس رضایت از خالی شدن پس از زدن تلخ‌ترین حرف ها.

سید امید سیدابراهیمی نیز آخرین سخنران این نشست بود که گفت: چهره‌ای که از نادر ابراهیمی و آثار او در سطح جامعه به نمیاش گذاشته شده، یک نویسنده سانتی مانتال عاشقانه نویس است و آثاری که بیش‌تر از اون بین عموم مردم جامعه -و حتی برای اهالی فرهنگ و کتابخوان ها_ شناخته می‌شود، چیزی فراتر از آثاری همچون یک عاشقانه آرام، چهل نامه کوتاه به همسرم، بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم، ابن مشغله، ابولمشاغل و نهایتا آتش بدون دود و مردی در تبعید ابدی نیست.

وی افزود:، اما نادر ابراهیمی یک متفکر و صاحب ایده و اندیشه در حوزه اندیشه انقلاب اسلامی و تاریخ ملی است که در بیان افکار خود به هیچ وجه دچار خودسانسوری نشد و با وضوح کامل به بیان اعتقادات خود در آثارش پرداخت. اما متاسفانه در رسانه‌ای‌ها و به ویژه حوزه ادبیات داستانی معاصر، این وجه نادر نادیده گرفته شده و هیچ گاه مورد رصد و توجه قرار نمی‌گیرد.

این پژوهشگر در پایان گفت: نامه فاطمه برآمده از یک درد تاریخی است و بیان جزئیات مسائل و مشکلات که موجب تامل و سیلی به مخاطب می‌شود، حاصل یک عمر تجربه زیسته در این وضعیت است. از طرف دیگر نادر ابراهیمی با همه تندی‌ها و تلخی‌های نامه فاطمه، نه در موضع ضعف که در مقام تایید و تاکید بر آرمان‌ها قرار دارد که در پاسخگویی، دچار وحشت و لکنت  نمی‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب