رئیس سازمان ثبت اسناد: بخشی از مالکیتهای مردم در دفاتر ادارات ثبت وارد نشده بود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از تسنیم، احمد تویسرکانی صبح امروز در مراسم معرفی اعضای جدید هیات مدیره سردفتران و دفتریاران کشور اظهار کرد: حوزه سردفتری اسناد رسمی نیازمند تحول و کیفیسازی بود تا بتوانیم جایگاه بایسته و شایسته امر سردفتری و کتابت به عدل را ایجاد کنیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: اقداماتی که در حوزه ثبت رسمی انجام میشود، اقدامات بسیار ارزشمند و مهمی است که میتواند مبنای بسیاری از تصمیمگیریهای مهم در کشور باشد. خوشبختانه در این دوره خدمات بسیار خوبی انجام شد و ثبت الکترونیک اسناد رسمی شکل گرفت.
وی ادامه داد: امروز همه کسانی که در حوزه سردفتری اسناد رسمی فعالیت میکنند شاهد هستند که ما از یک فضای سنتی به یک فضای جدید وارد شدیم و این مساله باعث شده کارها با سرعت، دقت و امنیت بیشتری انجام شود.
تویسرکانی افزود: امروز مردم به خوبی متوجه هستند که کارها از یک فرایند محدود و سنتی به یک وضعیت سیستمی و دقیق و قابل اعتماد در حوزه ثبت رسمی تبدیل شده است و طبعاً این دقت، سرعت و امنیت باعث افزایش اعتماد عمومی جامعه میشود.
معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ما نیازمند توسعه ثبت رسمی در کشور هستیم، افزود: این مساله همواره مورد تاکید قرار گرفته و حتی در ابلاغ سیاستهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تدوین برنامه ششم توسعه در بند 67، به شکل جدی این مساله مورد تاکید قرار گرفته است.
وی گفت: بدیهی است که توسعه جامعه و افزایش جمعیت اقتضا میکند، نظامات دقیقی ایجاد شود و مقررات به نحوی باشد که کمتر تولید دعوا و احیاناً بینظمی حقوقی کند.
تویسرکانی با بیان اینکه نظام سردفتری یک نظام ریشهدار است، افزود: اقتضائات جامعه امروز ما با 70 یا 80 سال قبل فرق دارد و امروز مراودات و توقعات جامعه به گونهای است که باید سعی کنیم با روشها و شیوههای نوین مردم را راضی نگه داریم و این مسئله طبعاً نیازمند تحول و کیفیسازی متناسب با نیازهای جامعه است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: خوشبختانه در همه بخشهای خدمترسانی در سازمان ثبت اسناد و حوزه دفاتر اسناد رسمی، تحولات شروع شده و تاکنون نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. در ابتدای امر شاید بسیاری تصور میکردند شرایط امروز عملاً مقدور نیست اما این مهم محقق شد و امروز اعتماد لازم ایجاد شده است.
وی با اشاره به آغاز فعالیت عکسبرداری از سوابق ثبتی ادارات ثبت اسناد و املاک گفت: ما در ارتباط با این مساله با دو مقوله بسیار مهم روبهرو هستیم که بحث نخست سوابق دفاتر املاک ادارات ثبت است زیرا هماکنون قریب به 300 میلیون سابقه ثبتی در مجموعه دفاتر املاک و چندین میلیون سابقه ثبتی در صدها دفتر اسناد رسمی موجود است که باید به منظور جلوگیری از وارد شدن خدشه به این سوابق، آنها را به صورت الکترونیکی ثبت و ضبط کنیم.
تویسرکانی با بیان اینکه طبق قانون زمانی که مالکیت افراد در دفتر املاک به ثبت برسد، آن مالکیت به رسمیت میرسد، گفت: در گذشته متاسفانه بخشی از خلاصه معاملات و نقل و انتقالات دفترخانهها، وارد دفاتر ادارات ثبت نشده بود و ما اگر 3،4 سال قبل این موضوع را منتقل میکردیم شاید در جامعه نگرانی به وجود میآمد اما با تلاشهای زیاد این مشکل را حل کردیم و همچنان نیازمند کمک مردم هستیم.
به گفته وی زمانی میتوان گفت 100 درصد سوابق ثبت و ضبط شده است که مردم برای تغییر اسناد مالکیت خود از اسناد منقولهای به دفترچهای اقدام کنند.
به اساس این گزارش انتخابات دوره جدید هیات مدیره کانون سردفتداران و دفتریاران کشور دهم اردیبهشتماه امسال با نامزدی 39 سردفتر و 17 دفتریار برای عضویت در هیات مدیره برگزار شد که در نهایت با اخذ افزون بر یک هزار و 100 رای از مجموع سردفترداران و دفتریاران، 15 نفر به عنوان اعضای جدید هیات مدیره کانون انتخاب شدند.
انتهای پیام/