آینده کسب و کار در دستان مدیران جوان؛ نوآوری و خلّاقیت چگونه باید پرورش یابد؟

خبرگزاری آنا؛ در دنیای امروز، نیروی انسانی متخصص و کارآمد بهعنوان یکی از ارکان اساسی موفقیت سازمانها و کسبوکارها شناخته میشود.
با توجه به تغییرات سریع در فناوری، نیازهای متنوع بازار و رقابت فزاینده در عرصههای مختلف، تربیت و آموزش نیروی انسانی با مهارتهای لازم به یک ضرورت غیرقابل انکار تبدیل شده است.
در این راستا، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی باید بهطور مستمر برنامههای آموزشی خود را با نیازهای واقعی صنعت همسو کنند و از طریق تقویت ارتباطات با بازار کار، دانشجویان را برای ورود به دنیای حرفهای آماده سازند.توجه به مهارتهای عملی و تجربیات عملیاتی در کنار آموزشهای تئوری، کلید موفقیت در تربیت نیروی انسانی است.
از آنجا که بازار کار بهدنبال افرادی با تواناییهای عملی و تخصصی است، دانشگاهها باید با برگزاری دورههای کارگاهی، پروژههای عملی و همکاری نزدیک با صنعت، دانشجویان را در مواجهه با چالشهای واقعی قرار دهند، این رویکرد نهتنها به افزایش اشتغالپذیری دانشآموختگان کمک میکند، بلکه به توسعه پایدار اقتصادی کشور نیز میانجامد.
در همین راستا، نیاز به برنامهریزیهای راهبردی برای توانمندسازی دانشجویان و تقویت مهارتهای آنان احساس میشود، این برنامهها باید به گونهای طراحی شوند که به دانشجویان فرصتی برای یادگیری مهارتهای مورد نیاز بازار و آشنایی با چالشها و تنگناهای موجود در محیط کار ارائه دهند.
در این مسیر، ایجاد ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت میتواند به عنوان یک عامل تعیینکننده در موفقیت تربیت نیروی انسانی متخصص مطرح گردد.به طور کلی، توجه به این مباحث و تلاش برای بهبود کیفیت آموزش و تربیت نیروی انسانی میتواند به ایجاد یک نسل جدید از مدیران و متخصصان کمک کند که قادر به پاسخگویی به نیازهای پیچیده و متنوع بازار کار هستند.
در نتیجه با ارتقای کیفیت آموزش و تقویت ارتباطات با صنعت، میتوان چشماندازی روشن برای آینده کسبوکارها و بهبود وضعیت اقتصادی کشور ترسیم کرد.
خبرنگار آنا در این زمینه گفتوگویی را با حسن دهقان دهنوی رئیس دانشکده مدیریت بازار و کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ترتیب داده است.
دهقان دهنوی با تأکید بر ضرورت اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص و ارتقای ارتباط دانشجویان با بازار کار، اقدامات صورت گرفته برای همسوسازی آموزشها با نیازهای واقعی صنعت و چالشهای موجود در این مسیر را مورد بررسی قرار داد و چشمانداز روشنی برای آینده دانشگاه و کسب و کارهای استان ترسیم کرد.
وی درباره اینکه دیدگاه شما درباره اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص در دانشکده بازار و کسب و کار چیست و چرا این امر برای توسعه اقتصادی کشور ضروری است؟ چنین پاسخ داد: در دنیای امروز، پیشرفت و توسعه سازمانها به میزان علم و دانش کارکنان و بهخصوص مدیران جوان آن وابسته است، به همین دلیل آموزش مدیران نقش اساسی در موفقیت سازمان ایفا میکند.
رئیس دانشکده مدیریت بازار و کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد عنوان کرد: مدیریت مؤثر ترکیبی از تواناییهای ذاتی و مهارتیهای اکتسابی است که میتوان از طریق آموزشهای هدفمند بهبود داد مدیران موفق نه بهصورت ذاتی، بلکه با تلاش و آموزش به جایگاه رهبری میرسند؛ از این رو آموزش مستمر و مؤثر مدیران تضمین کننده بقای سازمان است.
دهقان دهنوی متذکر شد: دانشکده بازار و کسب و کار تلاش خواهد کرد علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات، تناسبسازی آموزش را با نیازهای واقعی بازار را نیز انجام دهد تا نیروی انسانی متخصص با کیفیت مناسب در اختیار بخشهای اقتصادی کشور قرار گیرد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر که چه اقداماتی برای تقویت ارتباط دانشجویان با بازار کار قرار است انجام گیرد و این اقدامات چه تأثیری بر اشتغالپذیری دانشجویان دارد؟ تبیین کرد: سازگاری مهارتهای کسب شده در تحـصیلات دانـشگاهی بــا مهارتهای موردنیاز بازار کار، عاملی تعیـینکننده در میـزان اشـتغال دانشآموختگان دانشگاهی است.
رئیس دانشکده مدیریت بازار و کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تشریح کرد: فعالیتهای دانشگاهی ضمن ایفـای نقش در تولید علم و دانش در سطح جهان، باید به تدوین برنامههـای راهبردی با هدف توانمندسازی دانشجویان بـرای ورود بـه بـازارکـار سوق داده شوند، در این راستا دانشکده بازار و کسب و کار استان یزد در حال برنامهریزی دورههای کاربردی برای دانشجویان با حضور مدیران صنعت است، به نحوی که دانشجو در این دورهها علاوه بر فراگیری مهارتهای موردنیاز سازمان با چالشها و تنگناهایی که سازمانها با آن مواجهه بوده، آشنا میشود و بهصورت کارگاه یی به حل مسئله میپردازد.
دهقان دهنوی درباره اینکه بزرگترین چالشی که در راه تحقق اهداف دانشکده با آنها مواجه هستید، چه هستند و چه برنامهای برای حل آن دارید؟ عنوان کرد: بهطور کلی خلأ رشتههای مهارتمحور و ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت در کشور قابل مشاهده بوده، اما دانشکده بازار و کسب و کار در این زمینه دارای نقاط قوت است.
وی یادآور شد: از یک طرف نیمی از مدیران ارشد در سازمانهای صنعتی و دولتی استان یزد فارغالتحصیل دانشکده بازار و کسب و کار هستند که با رایزنیهای صورت گرفته تقریباً همه مدیران برای همکاری با دانشکده بهعنوان استاد عرصه اعلام آمادگی کردند.
رئیس دانشکده مدیریت بازار و کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد افزود: از سوی دیگر تیم اجرایی دانشکده بازار و کسب و کار از استادان توانمند و صاحب سبک در رشتههای حسابداری، مدیریت و اقتصاد تشکیل شده؛ بنابراین برای رسیدن به اهداف دانشکده، چالش اساسی مطرح نیست.
دهقان دهنوی درباره اینکه چه پیامی برای همکاران دانشگاهی، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان در رابطه با برنامهها و چشمانداز آینده دارید؟ گفت: تمامی برنامههای اجرایی در دانشکده بهصورت تیمی و با مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان در حال تدوین است، امیدوارم یک دنیای جدید برای کسب و کار خلق کنیم.
انتهای پیام/