دفاع پدر و پسری از پایاننامه ارشد؛ از ادبیات عرب تا روانشناسی بالینی

خبرگزاری آنا؛ علی خوشدل دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ادبیات عرب و فرزند وی صادق خوشدل دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر موفق به دفاع همزمان از پایاننامههای خود شدند.
دانشجویان علی خوشدل «پدر» ۵۴ ساله دبیرادبیات، مدیر دبیرستان متوسطه دوره دوم و صادق خوشدل «پسر» که ۲۴ سال سن دارد، دبیر مشاوره و مدیر دبیرستان متوسطه اول هستند که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ شرکت و در رشتههای ادبیات عربی و روانشناسی بالینی دانشگاه آزاداسلامی واحد کاشمر پذیرفته شدند.
یافتههای پژوهش علی خوشدل نشان داد که سهراب سپهری و صلاح عبدالصبور با وجود تعلق به دو فرهنگ و زمینه زبانی متفاوت، دغدغههای مشترکی در مواجهه با مسائل بنیادین هستی داشتهاند
حالا پدر و پسر توانستهاند در ۲۱ و ۲۲ اسفند امسال از پایاننامههای خود به ترتیب با موضوعات «هستیگرایی در اشعار سهراب سپهری و صلاح عبدالصبور» و «اثربخشی انعطافپذیری روانشناسی شناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سلامت روان و الگوهای ارتباطی خانواده نوجوانان در معرض خشونتهای رسانهای» با موفقیت و نمره ۱۷.۷۵ از ۱۸ نمره دفاع کنند.
علی خوشدل در تشریح چکیده پایاننامه خود با عنوان «هستیگرایی در اشعار صلاح عبدالصبور و سهراب سپهری» به خبرنگار آنا گفت: هدف پایاننامه، بررسی مؤلفههای اگزیستانسیالیسم از جمله آزادی، انتخاب، مرگ، تنهایی، پوچی و غم در اشعار دو شاعر برجسته، صلاح عبد الصبور از جهان عرب و سهراب سپهری ازسرزمین ایران، بود.
وی ادامه داد: یافتههای پژوهش نشان داد که هر دو شاعر با وجود تعلق به دو فرهنگ و زمینه زبانی متفاوت، دغدغههای مشترکی در مواجهه با مسائل بنیادین هستی داشتهاند. هر دو در اشعار خود به مضامینی مانند آزادی و مسئولیت انتخاب در انسان، مرگ و نیستی، تنهایی و انزوای وجودی، پوچی و بیمعنایی زندگی و غم و اندوه ناشی از این مسائل پرداختهاند.
خوشدل تشریح کرد: با این حال، رویکرد این دو شاعر به این مضامین، تحت تأثیر جهانبینی و تجربههای شخصی آنها، متفاوت بوده است. صلاح عبد الصبور به عنوان یک شاعر عرب با تأکید بر عنصر «انتخاب»، انسان را موجودی آزاد و مسئول در برابر سرنوشت خویش میداند. او، مرگ را نیز به عنوان بخشی از زندگی، مورد توجه قرار میدهد.
دانشآموخته دانشگاه آزاد کاشمر گفت: در مجموع، میتوان گفت که هر دو شاعر، با زبانی شیوا و تصاویری بدیع، به بیان دغدغههای اگزیستانسیال انسان معاصر پرداختهاند و آثارشان، آیینهای از تفکرات و احساسات انسان در مواجهه با مسائل بنیادین هستی است.
صادق خوشدل هم در تشریح چکیده پایاننامه خود با عنوان «اثربخشی آموزش انعطافپذیری روانشناختی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سلامت روان و الگوهای ارتباطی خانوادههای نوجوان دارای خشونتهای رسانهای» بیان کرد: هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش انعطافپذیری روانشناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سلامت روان و الگوهای ارتباطی خانوادههای نوجوانان دارای خشونت رسانهای بود.
یافتهها نشان داد میتوان در مداخلات خشونت رسانهای و سایبری از آموزش انعطافپذیری روانشناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد بهعنوان افزایش دهنده تنظیم هیجان و سلامت روان و بهبود عملکرد الگوهای ارتباطی خانواده استفاده کرد
وی تشریح کرد: روش تحقیق از نوع نیمهتجربی بود و جامعه آماری پژوهش مورد نظر همگی نوجوان پسر مراجعهکننده به مؤسسات آموزشی خصوصی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ بودند. تعداد اعضای نمونه شامل ۳۰ نفر از مراجعهکنندگان به مؤسسات خصوصی بودند. نمونهگیری بهصورت داوطلبانه و هدفمند انجام و از داوطلبان پرسشنامه خشونت رسانهای گرفته شد و صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.
دانشآموخته دانشگاه آزاد کاشمر گفت: گروه آزمایش تحت آموزش انعطافپذیری روانشناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت. دادهها در این مرحله توسط سه پرسشنامه سلامت روان GHQ-۲۸، پرسشنامه تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (RFCP)، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان در سه مرحله گردآوری شد.
خوشدل ادامه داد: اطلاعات با استفاده از آزمونهای متناسب آماری، تحلیل واریانس با پیگیری متعدد و نرم افزار SPSS۲۴ انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش انعطافپذیری روانشناختی مبتنی بر پذیرش وتعهد، تنظیم هیجان، سلامت روان و الگوهای ارتباطی خانوادههای نوجوانان دارای خشونت رسانهای گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگری در سطح معناداری بهبود بخشید.
به گفته وی، یافتهها نشان داد میتوان در مداخلات خشونت رسانهای و سایبری از آموزش انعطافپذیری روانشناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد بهعنوان افزایش دهنده تنظیم هیجان و سلامت روان و بهبود عملکرد الگوهای ارتباطی خانواده استفاده کرد.
انتهای پیام/