مؤلفههای ارتقای مرتبه دانشگاه آزاد لاهیجان در رتبهبندی ۲۰۲۵ سایمگو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا براساس رتبهبندی سال ۲۰۲۵ سایمگو که در آن فعالیتهای پژوهشی و نوآورانه بیش از ۹۵۰۰ دانشگاه و مؤسسات پژوهشی جهان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با قرارگرفتن در رتبه ۸۳۶۷ جهان و ۱۰۱ ایران موفق به ارتقای جایگاه بین المللی و داخلی خود شده است.
این در حالی است که اغلب دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور در این نظام رتبه بندی با کاهش رتبه بین المللی خود مواجه بودهاند.
بین سایر دانشگاههای بزرگ استان گیلان در این رتبه بندی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رتبه ۷۱۲۵ جهان و ۵۶ ایران، دانشگاه گیلان در رتبه ۸۳۶۱ جهان و ۹۹ ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در رتبه ۹۳۶۳ جهان و ۱۶۴ ایران قرار گرفتهاند.
رتبه بندی پایگاه سایمگو SCImago (SIR) براساس یک شاخص ترکیبی است که عملکرد پژوهشی، خروجیهای نوآورانه و تأثیرات اجتماعی را شامل میشود و شاخص پژوهشی شامل مقالات علمی، فصول کتاب، مقالات کنفرانسی و مقالات مروری در پایگاه استنادی Scopus است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در راستای اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه تلاش کرده است با هدف ارتقای قابلیت پاسخگویی و حل مسئله برای توسعه دانش و کیفیت بخشی و کاربردی کردن نتایج پژوهشها گام بردارد و برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده در راستای پیشرفت علمی مرجعیت ساز، الهام بخشی و ارتقای جایگاه بین المللی، تولیدات علمی منتشر شده توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان در مجلات معتبر بین المللی را به صورت چشمگیری افزایش دهد.
برای تحقق این اهداف در دو سال اخیر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان تلاش کرده است که با پرداخت مطالبات پژوهشی معوق اعضای هیئت علمی فعال و پژوهشگران برتر، پرداخت به موقع تشویقی مقالات، قدردانی و تکریم از پژوهشگران برتر، حمایت از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران ممتاز با تعریف بستههای تشویقی و مأموریت محور و لحاظ کردن حضور سودمند، انگیزه لازم در محققان و پژوهشگران ممتاز برای انجام مطالعات فاخر و ارزشمند را فراهم آورد و با پیاده سازی نظام تشویق و حمایت از اعضای هیئت علمی متناسب با نظام مدیریت عملکرد، در راستای کیفی سازی، افزایش انعطاف پذیری و افزایش رقابت پذیری میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان در انجام فعالیتهای علمی اثربخش گام بردارد.
این واحد دانشگاهی کوشیده است با فراهم آوردن دسترسی آسان دانشجویان و اعضای هیئت علمی به مجموعه مدیریتی واحد و بررسی مشکلات و دغدغههای آنها و رفع آنها در حد توان، زمینه آرامش ذهنی برای پرداختن آنان به مطالعات و پژوهشهای علمی اثربخش را موجب شود.
علاوه بر این، تلاش شده است که با برگزاری دورههای متعدد توانمندسازی در حوزه پژوهش برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تقویت نقش سازنده استادان و دانشجویان پرداخته شود.
دارا بودن سه دانشکده موضوع محور "کشاورزی، آب، غذا و فراسودمندها"، "هوش مصنوعی و فناوریهای اجتماعی پیشرفته" و " جامعه و رسانه "، سه مرکز تحقیقات " علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان "، "گیاهان دارویی و بومی دیلمستان" و "مطالعات بافتهای تاریخی"، مرکز رشد واحدهای فناور، سرای نوآوری " فناوریهای شیلاتی و پرورش ماهیان خاویاری " و پنج مجله " تحقیق در عملیات در کاربردهای آن"، "توسعه آبزی پروری"، "آموزههای فقه و حقوق جزاء"، " زیست فناوری میکرو ارگانیسمهای زیست محیطی " و " International Journal of Applied Operational Research" و با چرخش تحول آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش عمیق، کاربردی، فایده محور، بستر ساز اشتغال دانش بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی در کنار ارتقاء شاخص کارآمادگی و مهارتهای مورد نیاز به ویژه تعاملات حل مسئله، کارگروهی و کارآفرینی شود و شاهد موفقیتهای بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در عرصههای پژوهشی و فناوری در سالهای پیش رو باشیم.
انتهای پیام/