ابلاغ استراتژیهای مدرسه محوری در دبستانهای شهر تهران
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فریبرز حمیدی، معاون آموزش ابتدایی شهر تهران گفت: مدیریت مدرسه محور یک استراتژی برای بهبود تعلیم و تربیت از طریق انتقال قدرت تصمیم گیری از منطقه به خود مدارس است. در این چارچوب با اعطای مسئولیت تصمیم گیری به مدیران، معلمان، دانش آموزان و والدین راجع به فعالیتهای مدرسه و برنامه درسی کنترل بیشتر در فرآیند تعلیم و تربیت صورت میگیرد.
وی افزود: پیشرفتهای دانش مدیریت، به ویژه مدیریت آموزشی در دو دهه اخیر موجب شده تا نوآوری و نواندیشی در اداره مدارس پدید آید و گرایش نظامهای آموزشی جهان به تمرکز زدایی و دادن اختیارات به مدیران مدارس افزایش یافته، مشارکت خانوادهها، مربیان و سایر کارکنان در اداره واحدهای آموزشی و اثربخش کردن هرچه بیشتر آنها مورد تاکید و توجه قرار گیرد که البته زمینهها و بستر مناسب رویکرد مدرسه محوری در برنامه فرصت طلایی خرداد در مدارس ایجاد شد.
معاون آموزش ابتدایی شهر تهران، تاکید کرد: مدرسه محوری، روش مناسبی برای رسیدن به مدرسه مطلوب و هویت بخشی و اعتبار دادن به مدارس به عنوان مهمترین کانون تعلیم و تربیت است و زمینه ساز تبدیل جوهره منفعل مدیریت و هزینهای به مدیریت فعال، برنامهای و هدفمند است. به همین منظور منشور ارزشها، راهبردها و استراتژیهای مدرسه محوری دبستانهای شهر تهران که گام اساسی در تحقق سیاست مدرسه محوری که مستلزم تجدید نظر در نقشهای مدیران، معلمان، دانش آموزان و اولیا در فرآیند اداره امور مدارس و حاکمیت اخلاق و روابط انسانی در مدیریت مدرسه است به منظور طراحی و تدوین برنامههای عملیاتی اثربخش به دبستانهای شهر تهران ابلاغ شد.
وی در پایان عنوان کرد: باید در نظر داشت هدف مدرسه محوری توانا سازی همه دستاندرکاران مدرسه و به ویژه معلمان از طریق واگذاری مسئولیت و اختیار تصمیم گیری به آنان و فراهم آوردن آموزشها،امکانات و منابع مورد لزوم این امر و مهمتر از همه ابزار اعتماد به آنان است. البته باید توجه داشت که مدرسه محوری و توانا سازی معلم یک فرآیند آسان و یک مفهوم ساده نیست که بتوان آن را یک شبه پیاده کرد. بلکه بالعکس یک مفهوم و فرآیند پیچیده و دشوار است که مستلزم پختگی قضاوت و تصمیم گیری، تواناییها و مهارتهای ادراکی و تحلیلی بالا از طرف افراد ذینفع و تمایل به مشارکت و مسئولیتپذیری واقعی آنها است که هم بخواهند و هم بتوانند مدرسه را یک جامعه یادگیری بهتر، خوش آیندهتر و امیدوار کنندهتری برای همه دانش آموزان بسازند.
انتهای پیام/