«سونسوز»، روایتگر زنانی که به ناحق، طرد شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، داستان فیلم «سونسوز»، داستان آبرو است، در برههای از زمان آبرو زنان روستا و در برههای دیگر آبرو مردان روستا مطرح است. داستان زنان و مردانی که بچهدار نمیشوند. این فیلم ساخته رضا جمالی، نویسنده و کارگردان است که تماما به زبان آذری ساخته شده و در یکی از روستای اردبیل تولید شده است.
«سونسوز» فیلمی درام با رگههای کمدی است و روایتگر داستان فیلمسازی به نام کاظم است که در پی جبران اشتباه گذشته خود یعنی ساخت فیلمی که به موجب آن باعث شده بود تا ۲۰ سال پیش زنان روستا نازا شناخته شوند تلاش میکند تا با ساخت فیلم جدیدی اشتباه خود را برطرف کند. کاظم در این فیلم تلاش میکند تا بی عدالتی که در حق زنان شده بود را جبران کند و از زنان روستا دفاع کند، اما زنان روستا دیگر او را قبول نداشته و با او همکاری نمیکردند.
زنان روستا در این ۲۰ سالی که از ساخت فیلم نخست کاظم گذشته بود، توسط مردانی به علت بچه دار نشدن، آزار روحی و روانی دیده بودند، اما کسی در این مدت از آنها دفاع نکرده بود، حتی زمانی که حق و حقوقشان پایمال شد، همراهی نداشتند، اما زمانی که کاظم بار دیگر تصمیم به ساخت فیلمی مجدد و مبنی بر واقعیت گرفت، مردان روستا از ترس آبرویشان، مخالفتهای شدیدی بر این کار داشته و در تمام طول فیلم شاهد بودیم که خواهان ایجاد مانعی بر سر راه این فیلم هستند.
کاظم با همکاری دو روستایی دیگر به نامهای «مسلم» و «صمد» که او را در ساخت فیلمش کمک میکنند تا پایان فیلم همراه است؛ چراکه بدون آنها ساخت این فیلم و بیان واقعیت و روایت داستان زنان روستا ممکن نبود.
در این فیلم نماهای بسیار زیبا و چشمنوازی از طبیعت بکر روستا به نمایش گذاشته میشد که ترکیب آن با مردمانی ساده، به دور از چالشهای جامعه مدرن و با آن گویش شیرین آذری تماشا فیلم را قشنگتر و دلچسبتر میکرد. البته که با توجه به اینکه این کار رگههایی از کمدی در خود داشت، موجب میشد تا تماشاگر به اثر نزدیکتر شده و گه گاهی هم در وانفسای تلخی واقعیت داستان اثر بخندد.
در ادامه، کاظم با مشارکت خانم دکتر جوانی که در روستا ماما بود، سعی در کشف این حقیقت دارد که بتواند علت بچه دار نشدن زنان و مردان روستا را نشان بدهد؛ بنابراین مردان روستا را بر خلاف میل باطنی و مقاومتهایی که از خود نشان میدهند، متقاعد میکند که برای آزمایش به شهر بروند؛ همانطور که انتظار میرفت مشکل از زنان نبود بلکه این مردان روستا بودند که به دلیل استشمام نوعی سم که برای کارشان استفاده میکردند، عقیم شده بودند، اما تمام این سالها انگ نازایی را به زنان روستا میزدند و با طلاق و یا تجدید فراش سعی داشتند که این مشکل را بر خلاف واقعیت موجود حل کنند.
در میانه فیلم هرچه که به انتها نزدیک میشویم، داستان این گونه رقم میخورد که واقعیت موجود را نشان بدهد؛ واقعیت اینکه زنان بر خلاف کاری که مردان روستا با آنها کرده بودند، طرد شده و چندین سال زندگی شان تباه شده بود. زنان در بخشی از فیلم و مقابل دوربین کاظم، تمام ناراحتیها و دردی که این سالها از طرد شدن و تنهایی و مقصر شدن به دلیل نازابودن در دل داشتند را بیان کردند.
در انتهای فیلم، اما شاهد این نکته بودیم که پس از اینکه مشخص شد، تمام این سالها مردان دلیل بچه دار نشدن زنان بودند، ترس جای خود را از دل زنان به مردان داد چراکه دیگر آنها بودند که ترس طرد شدن از سوی زنان را داشتند و دیگر نمیتوانستند حرفی از طلاق به زبان بیاورند.
در پایان باید گفت، بر خلاف اینکه برخی نقدهایی به تماشای فیلمها به زبان محلی وجود دارد و از سختیهای خواندن زیرنویس فیلمها سخن میگویند، اما این نکته را باید مدنظر قرار داد زمانی که پرداختهای درست و اصولی نسبت به تولید و اجرای فیلمهایی با زبان محلی صورت بگیرد، قطعا تاثیرگذار خواهد بود و چه بسا مورد استقبال خوبی هم قرار خواهد گرفت.
شایان ذکر است، چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/
- ساک دستی
- ثبت شرکت
- بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران
- پالت پلاستیکی
- خرید ادویه
- خرید فالوور واقعی
- فونیکس
- خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز
- آهنگ جدید
- سفارش چاپ پرچم
- تلفن ابری
- صرافی نوبیتکس
- صرافی توبیت
- ال بانک
- انبار هوشمند فلزات گرانبها
- اهنگ جدید
- خرید قهوه
- اخبار بورس
- چک لیست لوازم اسکی
- وکیل
- رزرو بلیط هواپیما
- خرید هاست