اکران مستندهای جذاب اجتماعی در نوروز مخاطب خواهد داشت

روزنامهنگار و منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره ترکیب فیلمهای اکران نوروزی و اینکه آیا مستند هم میتواند در این بین حضور داشته باشد یا خیر؟ توضیح داد: اکران نوروزی یکی از طلاییترین نوبتهای اکران است. گرچه عادت تماشاگری مخاطب ایرانی در این ایام بر تماشای مستند نیست، اما این از تمنای نمایش مستند در این فرصت کم نمیکند. اگر مستندی جذاب به ویژه مستندهای اجتماعی در اکران نوروزی بر پرده سینما بنشیند میتواند مخاطبان زیادی را بر صندلیهای سینما بنشاند.
رضا صائمی اظهار کرد : با اکران مستندهای جذاب با سوژههای عمومیتر که بتواند برای طیف وسیع تری از مخاطبان مهم باشد، میتوان به تدریج ذائقه تماشاگر ایرانی را تغییر داد و آنها را به تماشای مستند در سینما ترغیب کرد. مخاطب اگر مستندهای خوب ببیند هم برای آن هزینه میکند و هم برای تماشای آن به سینما میرود. باید تماشای مستند در سینما را به فرهنگ سینمارویی تبدیل کرد و این مستلزم تربیت زیبایی شناختی مخاطب است.
همکاری بینبخشی برای تقویت سینمای مستند
این منتقد سینما گفت: برای اینکه سینمای مستند با تماشای مستند در سینما گره بخورد باید در یک همکاری بینبخشی، همه آنهایی که به صنعت سینما گره میخورند دست به دست هم دهند و گرهگشایی کنند. از مدیران و سیاستگذاران سینمایی گرفته تا خود مستندسازان و منتقدان و اصحاب رسانه و البته سینمادارها.
وی افزود: سینماداری صرفا یک شغل اقتصادی نیست و سینمادار باید دغدغههای فرهنگی هم داشته باشد و در کنار سودآوری مالی به توسعه فرهنگی ازجمله رشد و توسعه مستند کمک کند. گرچه اگر فیلمهای مستند خوب در سینماها اکران شود، سینماداران از آن سود مالی هم میبرند و گیشه پر رونقی خواهند داشت. چه بسیار مستندهایی که تماشاییتر و حتی سرگرم کنندهتر از فیلمهای داستانی هستند. ظرفیتهای نهفته فرهنگی و اقتصادی سینمای مستند هنوز شناخته نشده که اگر بشود خود سینماداران هم متوجه میشوند که اقتصاد فرهنگ در این زمینه پویا و کارآمد است.
این روزنامه نگار و منتقد در پاسخ به این پرسش که سال گذشته به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و هاشور، بستهای نوروزی از فیلمهای مستند در هاشور اکران شدند و به نظر شما استمرار چنین اتفاقی چه تاثیری به همراه دارد، توضیح داد: قطعا یکی از تمهیدات و راهکارهای موثر برای ترویج سینمای مستند و فرهنگ مستندبینی استفاده از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی و پلتفرمها است و اصلا شاید گسترش فرهنگ مستند بینی و رشد سینمای مستند باید از همین جا آغاز شود و از تماشای مستند در خانه تا به تماشای مستند در سینما برسد.
صائمی ادامه داد: ابتدا باید مخاطب ایرانی را با جهان مستند آشنا کرد و به تدریج فضا را برای اکران مستند در سینماها فراهم کرد. درواقع باید اول مخاطب را با محصول و کیفیت و مزایای آن آشنا کرد تا او برای تماشا و مصرف این کالا در سینما ترغیب شود. با این حال به نظر میرسد تبلیغات در این زمینه کم است و مثلا هاشور نسبت به سایتهای سینمایی یا پلتفرمهای دیگر کمتر شناخته شده است. برای آشنایی مخاطب با این پلتفرم باید کار رسانهای کرد و تهیه بسته نوروزی فیلمهای مستند در هاشور تمهید خوب و هوشمندانهای است و سینمای مستند بیشتر به چنین تدابیری نیاز دارد.
ذهنیت مخاطب نسبت به سینمای مستند را تغییر دهیم
این روزنامه نگار و منتقد درباره راهکارهای پیشنهادی خود برای جذب مخاطب حداکثری سینمای مستند بیان کرد: در پاسخ سوالات قبلی کم و پیش به این سوال پاسخ دادم، اما آنچه بیش از هر چیزی برای جذب مخاطب حداکثری برای سینمای مستند به کار میآید، تغییر ذهنیت مخاطب ایرانی نسبت به مستند است. هنوز بسیاری از ایرانیان سینمای مستند را با راز بقا مترادف میدانند یا آن را با گزارشهای خبری تلویزیون اشتباه میگیرند. مخاطب ایرانی باید به درک درستی از سینمای مستند و تنوع ژانری آن برسد تا نسبت به آن شناخت پیدا کند. شناخت راه رسیدن به شکوفایی هر چیزی است.
رضا صائمی در پایان گفت: برگزاری جلسات نمایش و نقد فیلم مستند یکی از بهترین راهکارها و ظرفیتهای نمایشی است که میتواند به توسعه و ترویج سینمای مستند کمک کند. باید اینطور جلسات را گسترش داد و تقویت کرد. مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی باید به گسترش نمایش مستند هم فکر کند و حتی یک سالن سینمای ویژه خود را برپا کند. سالن کنونی مستقر در مرکز گسترش کوچک و کم ظرفیت است و این مرکز به یک سینمای مستقل برای نمایش آثار مستند نیاز دارد.
انتهای پیام/