برگزاری جشنوارههای تئاتر نباید منحصر به تهران باشد
امیر کربلاییزاده، عضو هیئت داوران در بخش نمایشهای خیابانی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درخصوص ارزیابی خود نسبت به آثار خیابانی این دوره از جشنواره بیان کرد: نسبت به سالهایی که خودم نمایشهای خیابانی کار میکردم، سطح کارها بالاتر رفته و چند کار نیز شکل و شمایل خود را پیدا کرده است و به نظر میرسد که نمایشهای خیابانی، قواعد، چارچوبها و ساختارهای اصلی خود را شناخته است. هنرمندان این گونه از نمایش نیز در تلاش هستند تا این قواعد را به وجود بیاورند
وی در ادامه افزود: ظرفیتهای بسیاری در نمایشهای خیابانی استانی وجود دارد، اما از نظر من تا زمانی که جریان تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی به عنوان یک هنر بی واسطه میان آدمها به عنوان یک هنر جریان ساز اولویت نداشته باشد، قاعدتا سالیان سال هنرمندان این حوزه در انزوا به سر خواهند برد.
به گفته کربلایی زاده، اگر این جریان سازی را درک کنیم و بدانیم که شاید شرکتهای خصوصی با حمایتهای خود از یک نمایش آن هم با تبلیغات دهان به دهان به جای هزینههای هنگفت میتواند تاثیرات بالایی داشته باشد؛ قطعا میتواند اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزند.
داور بخش نمایشهای خیابانی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به بسترسازیهای لازم جهت حمایت حداکثری از تئاترهای خیابانی و استانی گفت: من خیلی موافق اینکه که تهران خاستگاه اصلی جشنواره تئاتر فجر باشد، نیستم. به عقیده من برگزاری جشنوارههایی همچون جشنواره تئاتر مریوان باید بیشتر شود و هر شهری باید جشنواره تئاتری مختص به خود داشته باشد و از تهران برای حضور در آن جشنواره شرکت کنند.
وی در ادامه همچنین عنوان کرد: جشنواره تئاتر خیابانی در شهرهای بزرگ باید متناسب با موضوعات خودشان برگزار شود و موجب شود تا تمرکز زدایی صورت گیرد تا ضمن معرفی هنرمندان تئاتر همان اقلیم به سایر اقلیم ها، اتفاقات مثبت و خوبی برای جامعه هنرمندانی ایجاد شود که صرفا تهران را به عنوان خاستگاه اصلی تئاتر نبینند و سالی یکبار در آن شرکت کرده و آثارشان را ارائه کنند.
گفتنی است، چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری خیرالله تقیانیپور، از سوم تا ۱۳ بهمن در حال برگزاری است.
انتهای پیام/