دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

بایدو نباید‌های واگذاری ایران خودرو به کروز؛ به اهلیت شرکت‌ها توجه شود!

بایدو نباید‌های واگذاری ایران خودرو به کروز؛ به اهلیت شرکت‌ها توجه شود!
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو با اشاره به شرایط اهلیت شرکت‌ها برای دستیابی و تصدی گری براین صنعت، گفت: اگر می‌خواهند صنعت ایران‌خودرو را واگذار کنند باید به شرکتی تفویض شود که اتهام و پرونده مالی، اقتصادی نداشته باشد که بیانگر اهیلت این شرکت و شاخصه مهم برای تصدی‌گری است.
کد خبر : 953590

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، بازهم موضوع واگذاری بخشی از صنعت کشورسروصدا برپا کرده است. این روزها خبر واگذاری ایران‌خودرو به شرکت کروزمورد نقد و بررسی کارشناسان و صاحب‌نظران در این صنعت قرار گرفته است.بزرگ‌ترین مجموعه خودروسازی کشور که سال‌های قبل سهامش از طریق بورس به بخش خصوصی انتقال داده شده است، امروز به دنبال شرکت ایران خودرواست.هرچند گفته می‌شود دولت با این پیشنهاد موافق است، اما شورای رقابت مخالف این واگذاری است.برخی معتقدند کروز خود سهامدار بخشی از ایران‌خودرو و نیز از تامین‌کنندگان بزرگ قطعه در این خودروسازی است و به عنوان بخش خصوصی اولویت دارد. اما در مقابل این نظربرخی مدعی هستند، چون کروز با ویژگی‌های خاصی که در بازار ایران داشته است، واگذاری ایران‌خودرو به این گروه می‌تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

واگذاری ایران‌خودرو ضروری است؟

سهام دولت در شرکت ایران خودرو در پی الزام اصل ۴۴ قانون اساسی در بورس عرضه شد. سهامدار عمده ایران خودرو که بیش از ۳۰ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده، کنسرسیومی است که در بخش قطعه‌سازی و خودروسازی فعال بود.حالا پس از کش وقوس‌های واگذاری بخشی ازایران‌خودرو، این سوال مطرح است که آیا سپردن مدیریت این صنعت به شرکت دیگر ضروری است؟! بر اساس آنچه که دو خودروساز بزرگ کشور از اطلاعات و صورت‌های مالی خود طی ٩ ماهه سال جاری اعلام کرده و در کدال منتشر شده است، نشان می‌دهد که هر چند اوضاع عملکردی خودروسازان هنوز مطلوب نیست، هر چند زیان عملیاتی همچنان وجود دارد، اما میزان زیاندهی و زیان ناخالص کاهش قابل توجهی داشته است. اما در مسیر بهبود قرار گرفته و سیاست‌های پیش گرفته شده توسط مجموعه این خودروسازان، موثر واقع شده و ادامه آن می‌تواند سهامداران را به سوددهی در آینده امیدوار کند. در حقیقت می‌توان گفت برنامه‌ریزی و اقدامات خودروسازان در جهت کاهش زیان‌دهی، تاثیر مشهودی در این زمینه داشته و منجر به کاهش زیان‌ها شده است.

ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا در رابطه با واگذاری ایران‌خودرو گفت: خصوصی‌سازی در صنعت خودرو باعث ارتقای این صنعت می‌شود که اساسی‌ترین ملاک ارتقای صنعت خودرو اهلیت‌ در خصوصی‌سازی است که باید این صنعت به شرکت‌های واگذار شود که باعث پیشرفت آن شود.

وی ادامه داد: اهلیت بدین معنا است که اگر شرکتی قرار است، شرکت ایران‌خودرو را تحویل بگیرد باید تمام ۴ قسمت اصلی زنجیره ارزشی خودرو را اعم از تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش را مهیا کند که مبنایی توانمندی داخلی می‌شود.

خلخالی تصریح کرد: روند اهلیت در یک بره زمانی در شرکت ایران‌خودرو به اجرا درآمد و تمام قطعات و کالا‌های مورد نیاز این زنجیره در کشور تولید می‌شد، اما در حال حاضر اگر بخواهند به سوی مونتاژ خودرو خارجی بروند باید علاوه بر خط تولید، بخش‌های دیگر از جمله بخش طراحی نیز توسعه بیابد و این چرخه در کشور قابل اجرایی نیست چرا که در مرحله اول باید محصولات بومی خود را توسعه داد سپس به فکر مونتاژ خودرو خارجی با قطعات ساخت داخلی شد.

شرایط اهلیت شرکت‌ها برای دستیابی و تصدی‌گری بر ایران‌خودرو

واگذاری ایران خودرو

وی با اشاره به شرایط اهلیت شرکت‌ها برای دستیابی و تصدی گری براین صنعت، گفت: اگر می‌خواهند صنعت ایران‌خودرو را واگذار کنند باید به شرکتی تفویض شود که اتهام و پرونده مالی، اقتصادی نداشته باشد که بیانگر اهیلت این شرکت و شاخصه مهم برای تصدی‌گری است.

خلخالی در رابطه با میزان سهم دولت درتصدی‌گری ایران‌خودرو اظهار کرد: با توجه به قوانین خصوصی‌سازی دولت باید کمتر از ۲۰ درصد سهام در صنعت داشته باشد که باید اشاره کرد، دولت ۱۲ -۱۳ درصد از سهام ایران‌خودرو را به خود متعلق کرده است ولذا باید به صورت دقیق این سهام را مدیریت کند و برای این میزان از سهم دولت باید برنامه‌ها و سیاست‌های کارآمدی در راستای حمایت توسعه‌ای در نظر داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در پایان تصریح کرد: درحال حاضر یکی از مشکلات مطرح شده در ایران‌خودرو، عدم شفافیت عملکرد حمایتی دولت در این بخش است چرا که اگر دولت در این صنعت حضور دارد باید این بخش را مدیریت و اقداماتی درراستای تحقق اهداف حمایت‌های توسعه ای را اجرا کند و اگر در بین سهامداران ایران خودرو وجود ندارد این شرکت باید به شرکت‌های که دارای اهلیت هستند واگذار شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه واردات خودرو چقدر می‌تواند نیاز داخل را تامین کند، گفت: واردات خودرو نه تنها مشکلات صنعت خودروسازی و حتی نیاز مصرف در کشور را حل نخواهد کرد، بلکه وضعیت را به مراتب سخت‌تر خواهد کرد چراکه تأمین و دسترسی به قطعات یدکی، صرف هزینه و زمان بیشتر برای خرید قطعات، خدمات پس از فروش، گارانتی را به همراه خواهد داشت.در دنیای امروزکشورها برای دستیابی بیشتر به اقتصاد بهتر صنعت خودروسازی خود را تعطیل نمی‌کند و برای این هدف سرمایه گذاری می کنند و همواره به دنبال تقویت و گسترش زنجیره حمل ونقل خود است و در انتظار تامین بخش زیادی از خودرو‌های مورد نیاز کشورش از خارج نمی‌ماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب