دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک پژوهش واکاوی شد؛

مولفه‌های فناوری‌های نوین در صنعت رسانه

مولفه‌های فناوری‌های نوین در صنعت رسانه
فناوری یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌های تغییر در محتوای راهبردی صنعت رسانه است و سرنوشت این صنعت به صورت بنیادی با فناوری‌های نوین گره خورده است.
کد خبر : 950975

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، فناوری یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌های تغییر در محتوای راهبردی صنعت رسانه است و سرنوشت این صنعت به صورت بنیادی با فناوری‌های نوین گره خورده است. این فناوری‌ها در حال ایجاد تغییرات بنیادی و اساسی در صنعت رسانه همچون سایر صنایع، سازمان‌ها و کسب‌وکار‌ها آنها هستند.

پژوهشگران در مقاله‌ای با عنوان «واکاوی مؤلفه‌های بهکارگیری فناوری‌های نوین در صنعت رسانه با رویکرد تحول دیجیتال» به این موضوع پرداخته‌اند که ظهور و بروز این فناوری‌ها منجر به تحول در شرح وظایف، نحوه تعامل، تغییر در مدل کسب‌وکار و فرآیندهای سازمانی رسانه‌ها شده اسـت.

* توسعه فناوری‌های نوین در حوزه رسانه و تغییر الگو‌های رفتاری مخاطبان

به گفته این پژوهش در پی گسترش چشمگیر ارتباطات، دیجیتالی شدن، جهانی‌شدن و حاکم شدن فناوری بر همه عرصه‌های زندگی انسان، فناوری‌های نوین ازجمله فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، موجب تغییرات بسیاری در زمینه تولید، توزیع، دریافت، نگهداری و بازیابی اطلاعات شده‌اند که از آن جمله می‌توان به تسریع در فرآیند تبادل اطلاعات اشاره کرد.

این پژوهش مطرح می‌کند که این فناوری‌ها در دو دهه گذشته، تحولات گسترد‌های را نیز در صنعت رسانه پدید آورده و شیوه‌های تولید، پخش و دریافت آن را تغییر داده است.

به زعم این پژوهش ساختار‌های تولید محتوا، منعطف‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر شده است به طوریکه از عهده افراد غیرحرفه‌ای نیز برمی‌آید و با فناوری‌های نوین پخش و دریافت، این امکان فراهم آمده تا با اتصال به اینترنت از طریق وسایلی، چون تبلت، گوشی‌های همراه هوشمند، لپ‌تاپ و رایانه‌های خانگی به برنامه‌های رسانه‌ای دسترسی پیدا کرد.

لذا با توجه به موارد پیش‌گفته در این پژوهش توسعه فناوری‌های نوین، در حوزه رسانه و ارتباطات، موجب تغییر الگو‌های رفتاری مخاطبان، ایجاد نیاز‌های جدید در مخاطبان، ورود رقبای جدید به بازار رسانه و تخصصی شدن شبکه‌ها شده است.

* چالش‌های فناوری در رسانه

کاهش شمارگان مطبوعات و افول سایر رسانه‌های سنتی به عنوان یکی از چالش‌های مهم اصحاب رسانه در ایران و جهان بیان‌شده است

نکته قابل ذکر در این پژوهش این است که در کنار فرصت‌هایی که این فناوری‌ها برای رسانه‌ها به ارمغان می‌آورد آسیب‌ها، تهدید‌ها و چالش‌هایی را نیز به همراه دارد. یکی از این تهدید‌های مهم، به اجماع متخصصان این حوزه در سراسر جهان، تولید و انتشار خبر‌های هدایت‌شده و جعلی است.

در این پژوهش آمده است که دولت‌های رقیب، عناصر معارض و اپوزیسیون، افراد سودجو و مغرض و حتی سازمان‌های رقیب، با اطلاع از این ظرفیت، اقدام به تحریف و واژگون‌سازی حقایق در فضای مجازی جوامع و کشور‌های هدف در مقیاس وسیع کرده و افکار عمومی را در جهت اهداف خویش و عمدتاً در تقابل با دولت‌هایشان بسیج می‌کنند.

به زعم این پژوهش فرآیند حقیقت‌زدایی گسترده از فضای اطلا‌ع‌رسانی جوامع، موجی از آسیب‌ها و نگرانی‌ها را در سراسر جهان ایجاد کرده است. کاهش شمارگان مطبوعات و افول سایر رسانه‌های سنتی به عنوان یکی از چالش‌های مهم اصحاب رسانه در ایران و جهان بیان‌شده است.

فناوری‌های نوین در صنعت رسانه با رویکرد تحول دیجیتال

ویژگی‌های رسانه‌ای برخاسته از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی

در ادامه نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که رسانه‌های نوظهور سایبری، یا پهن‌باندها، با ویژگی‌های بارزی همچون تعاملی بودن، چندرسانه‌ای بودن، فرامکانی و فرازمانی بودن و نیز صرفه اقتصادی، گوی سبقت را از رسانه‌های قدیمی‌تر ربوده‌اند.

* چگونگی ارتقای عملکرد سازمان

این پژوهش مطرح می‌کند که به منظور ارتقای عملکرد سازمان، نیازمند سطح قابل قبولی از توانمندی فنآورانه هستیم. یکی از راه‌های دستیابی به توانمندی فناورانه، پیاده‌سازی فرآیند‌های مدیریت فناورانه در سازمان است. از طرفی با مدنظر قرار دادن رویکرد نظریه مدیریت یکپارچه به مدیریت فناوری، مفهوم مدیریت یکپارچه فناوری مطرح می‌شود که سطح هنجاری، راهبردی و عملیاتی برای آن می‌توان متصور شد.

در پایان این پژوهش آمده است که در بخش عملیاتی باید عنوان کرد که سازمان‌ها زیرسیستم‌های مختلفی دارند که ورودی‌های سازمان را از طریق فرآیند خود به خروجی‌های ارزشمند تبدیل می‌کنند و درنتیجه تداوم حیات سازمان را امکان‌پذیر می‌کنند.

در جمع‌بندی نهایی پژوهش حاضر آمده است که سیستم مدیریت فناوری یکی از آنهاست که از تصمیمات سازمان در مورد فناوری‌های روز و جدید پشتیبانی می‌کند.

ازآنجایی‌که مدیریت فناوری و فناوری در سازمان‌های با فناوری پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار است، باید سیستم مدیریت فناوری را در سازمان پیاده‌سازی کنیم، بنابراین باید فرآیند‌های آن را مشخص کرده و فعالیت‌های لازم برای انجام هر یک از این فرآیند‌ها را دریابیم. این فرآیند‌ها عبارتاند از:

سازمان‌ها زیرسیستم‌های مختلفی دارند که ورودی‌های سازمان را از طریق فرآیند خود به خروجی‌های ارزشمند تبدیل می‌کنند
  • فرآیند شناسایی مناسبترین فناوری
  • انتخاب به‌روزترین فناوری
  • انتخاب رقابتی‌ترین فناوری
  • شناسایی مناسب‌ترین فناوری
  • اکتساب مناسب‌ترین فناوری
  • بهره‌برداری مناسب از فناوری
  • محافظت از فناوری مورداستفاده و یادگیری

در پایان این پژوهش به این نکته نیز اشاره شده است که یکی از پیامد‌های معناگرایی در صنعت رسانه، پدیده هوش مصنوعی است که تحول شگرفی در صنعت رسانه خلق کرده است و غول‌های رسانه‌ای دنیا به دنبال به کارگیری این فناوری و تحول در صنایع خود هستند. 

این پژوهش به کوشش احمد علم‌شاهی (دکتری مدیریت فنآوری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران)، رضا رادفر (استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران) و عباس خمسه (گروه مدیریت صنعتی واحدکرج دانشگاه آزاد اسلامی کرج) انجام شده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب