رفع گره ترافیکی «سرای ایرانی» در افسریه چقدر هزینه دارد؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سه راه افسریه در جنوب شرقی تهران، یکی از معابر پرترافیک و شلوغ پایتخت است، شاهراهی که بزرگراه آزادگان را به بزرگراه دوران متصل میکند و در همان نقطه دسترسیهای محلی مختلفی برای محلههای افسریه، مسعودیه، خاوران، بلوار ابوذر، مشریه و... تعبیه شده است. این مناطق به خودی خود تراکم جمعیتی فراوانی دارد و همین مسئله حجم ترافیک را به ویژه در ساعات ابتدایی صبح و ابتدای شب، بسیار زیاد میکند.
در چنین شرایطی راهاندازی یک مجموعه اقتصادی گسترده مثل «سرای ایرانی» در همین منطقه، شرایط را به طور ویژه برای اهالی افسریه و مسعودیه بسیار دشوار کرد. حضور هزاران خریدار در این مجموعه باعث ورود صدها خودرو به منطقه شده و این مسئله اوضاع را برای تردد در خیابانهای مجاور سرای ایرانی بسیار دشوار کرده، تا جایی که در برخی از ساعات روز، حجم ترافیکی که به واسطه این مجموعه ایجاد شده، تا معابر اصلی و بزرگراهی موجود در منطقه نیز کشیده میشود.
طبق مشاهدات خبرنگار آنا و صحبت با اهالی محله و کسبه منطقه، باری که مجموعه سرای ایرانی به منطقه اضافه کرده، باعث به وجود آمدن گرههای ترافیکی بعضا سنگینی در آن محدوده شده است. در رابطه با شرایط ترافیکی و وضعیت معابر نزدیک به مجموعه سرای ایرانی با محمدعلی الفتپور، شهردار منطقه ۱۵ تهران گفتوگو کردیم.
الفتپور با اشاره به این مسئله که شهرداری در جریان ایجاد این گره ترافیکی در سطح منطقه هست عنوان کرد: برنامهریزیهایی برای رفع این مسئله انجام دادیم ولی طرحی که در نظر داریم چیزی بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و یک طرح تقاطعی است که باید عملی شود. ولی این هزینه از توان منطقه خارج است و باید آن را فرامنطقهای نگاه کرد. با این وجود در حال حاضر ما به فکر طرحهای موقتی هستیم تا بتوانیم معابر جدیدی را به صورت ویژه برای این نقطه ایجاد کنیم.
شهردار منطقه ۱۵ با اشاره به جزئیات ایدهای که برای باز کردن گره ترافیکی آن منطقه دارند توضیح داد: طرح ترافیکی ما از طرف شهرداری منطقه ارائه شده و باید تامین اعتبار شود، چون عدد مورد نیاز برای این طرح زیاد و فرامنطقهای است، رقم ۵۰۰ میلیارد تومان که برآورد کردیم، سی درصد بودجه منطقه است و باید فراتر از بودجه منطقهای برای این طرح کلان برنامهریزی شود. البته آنالیزهای ما نشان میدهد هفتههای ابتدایی راهاندازی سرای ایرانی در منطقه، این مجموعه در حجم ترافیک اثرگذار بوده ولی در حال حاضر درصد اثرگذاری خیلی زیاد نیست.
وی افزود: کلاً آن معابر و گذرگاههای عریضی نیستند و سطح و حجم استفاده بالایی دارند. از طرف دیگر تراکم جمعیتی در افسریه بالا است و ورودی و خروجی منطقه نیز محدود است. یعنی چه سرای ایرانی باشد و چه نباشد واقعیت این است که باید یک اتفاق جدی در این منطقه بیافتد و فکری به حال ترافیک آنجا کرد، امیدواریم بتوانیم این طرح را در سال آینده عملیاتی کنیم.
الفتپور در پایان صحبتهایش گفت: بچههای بخش ترافیکی ما با کمک هوش مصنوعی روی این منطقه کار میکنند تا به استفاده بهینه از این محور برسند. مجموعه سرای ایرانی درصدی روی ترافیک این نقطه اثر دارد، ولی نباید اینگونه تصور شود که همه ترافیک مربوط به این مجموعه است.
انتهای پیام/