دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک پژوهش مطرح شد؛

واقعیت مجازی تسهیل‌گر آموزش و یادگیری

واقعیت مجازی تسهیل‌گر آموزش و یادگیری
بسیاری از کشور‌ها برای بهبود تجربه آموزشی نسل جوان از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند؛ پذیرش این فناوری‌ها توسط فراگیران برای موفقیت و توسعه مؤسسات آموزشی حیاتی است.
کد خبر : 949993

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، بسیاری از کشور‌ها برای بهبود تجربه آموزشی نسل جوان از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند؛ پذیرش این فناوری‌ها توسط فراگیران برای موفقیت و توسعه مؤسسات آموزشی حیاتی است.

فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی می‌توانند کیفیت آموزش را بهبود بخشند و محیط‌های آموزشی جذاب‌تری ایجاد کنند. شناخت عوامل مؤثر بر پذیرش این فناوری‌ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای استفاده از آنها ضروری است.

پژوهشگران در مقاله‌ای با عنوان «عوامل تأثیرگذار بر تمایل به استفاده از فناوری واقعیت مجازی در آموزش با نقش تعدیل‌گر نوجویی فراگیران» به این موضوع پرداخته‌اند که سرعت تغییرات تکنولوژی در جهان در حال افزایش است و سازمان‌ها و صنایع برای موفقیت و بقا در دنیای کنونی باید خود را در مسیر این تغییرات قرار داده و برای رسیدن به بهرهوری اقتصادی و سودآوری و جذب مشتریان مربوط به خود وارد میدان رقابت شوند.

* پیشرفت‌های تکنولوژیکی در محیط‌های آموزش عالی

در این پژوهش آمده است که پیشرفت‌های تکنولوژیکی باعث شده است تا راه‌های جدیدی برای ارتباط بیشتر و تعامل بهتر با افراد خلاق شود که می‌تواند برای سازمان‌ها با ذی‌نفعانی خاص مانند محیط‌های آموزش عالی که بیشتر بومیان نسل دیجیتال هستند بسیار حیاتی به نظر بیاید.

واقعیت مجازی با داشتن توانایی تبدیل مفاهیم انتزاعی به تجسم عینی می‌تواند درک حسی کاربران از اشیا غیرقابل مشاهده و شرایط را بهبود بخشد

به زعم این پژوهش واقعیت مجازی با داشتن توانایی تبدیل مفاهیم انتزاعی به تجسم عینی می‌تواند درک حسی کاربران از اشیا غیرقابل مشاهده و شرایط را بهبود بخشد. تجربه واقعیت مجازی، تجربه‌ای است که در آن کاربر کاملا در یک محیط مصنوعی غوطه‌ور شده است که برای برانگیختن احساساتی مشابه احساسات تجربه شده در زندگی واقعی طراحی شده است.

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که مزیت کلیدی کاربرد‌های واقعیت مجازی این است که آنها حضور و کیفیت مؤثر را القا می‌دهند که ممکن است یک تجربه یا جریان بهینه را ترویج دهد. این جریان توانایی شناختی را بهبود میبخشد بهطوریکه کار را خوشایندتر، لذت‌بخشتر و آسان‌تر می‌کند.

* واقعیت مجازی و تسهیل فرایند‌های یادگیری

این پژوهش در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که واقعیت مجازی یک ابزار قدرتمند در حمایت و تسهیل فرایند‌های یادگیری و تدریس است و بسیاری از بررسی‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهند که اکثر فراگیران آنچه را که در واقعیت مجازی دیدند را می‌توانند به یادآورند.

ازاین‌رو استفاده از فناوری در تمام سطوح دانشگاهی و دانش‌آموزی افزایش‌یافته است و مربیان آن‌ها را به‌منظور بهبود تجربه یادگیری فراگیران خود اتخاذ می‌کنند.

این پژوهش بیان می‌کند که مربیان می‌توانند از محتوای شبیه‌سازی شده در محیط واقعیت مجازی استفاده کنند تا فراگیران را قادر به مشارکت در فرایند‌های یادگیری کنند. فناوری در آموزش مناسب‌ترین جایگزین برای سیستم‌های متنی و مبتنی بر وب است.

 واقعیت مجازی یکی از موارد شگفت‌انگیز در دنیای تکنولوژی است که خلاقیت انسان در استفاده از آن در هر زمینه‌ای را به نمایش می‌گذارد. استفاده از این فناوری در آموزش، به‌عنوان یک ابزار جذاب و جالب، با ایمنی و امکانات بالا، به یک ابداع خاص در صنعت آموزش مجازی تبدیل شده است. واقعیت مجازی به فراگیران کمک می‌کند از اشتباهاتشان درس بگیرند، مهارت‌های مختلفی را تمرین کنند، آزادانه اشتباه کنند و دوباره تلاش کنند.

در آینده واقعیت مجازی حضور بیشتری در زمینه آموزش خواهد داشت و با سیاست‌های مناسب امکان اجرای آن وجود دارد

این پژوهش ادامه می‌دهد؛ ترکیب واقعیت مجازی با منابع آموزش مجازی، به‌ویژه در زمینه ورزش که نیازمند آشنایی با موقعیت‌های خطرناک و گران‌بها هستند، بسیار مفید است.

این پژوهش توضیح می‌دهد که تجربه یک رویداد شبیه‌سازی شده از یک اشتباه، فراگیران را قادر می‌سازد تا واکنش و دانش عملی را بهتر فراهم کنند. علاوه بر این، از مزایای واقعیت مجازی در آموزش می‌توان به افزایش تصویرسازی، بهبود کیفیت آموزش، یادگیری مشارکتی، دسترسی جهانی و
ارزیابی بهتر فراگیران و سرگرمی همراه با تحصیل اشاره کرد.

به هر حال باید توجه داشت که هر فناوری‌ای دارای معایبی نیز هست که از جمله معایب این فناوری را می‌توان تخریب تعاملات انسانی، عدم انعطاف‌پذیری و هزینه‌های بالا اشاره کرد. در میان همه نقاط مثبت و منفی این تکنولوژی، لازم است در استفاده از آن توسط دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی، به بودجه و امکانات زیرساختی توجه ویژ‌ه‌ای شود.

 با این وجود، روشن است که در آینده واقعیت مجازی حضور بیشتری در زمینه آموزش خواهد داشت و با سیاست‌های مناسب امکان اجرای آن وجود دارد.

این پژوهش به کوشش علیرضا ناظمی بیدگلی (کارشناسی ارشد مدیریت ورزش دانشگاه تهران) و زهرا صادقی آرانی (استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه کاشان) انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب