دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1395 - 15:57

انتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس از عملکرد دستگاه‌ها در حوزه محیط زیست

وضعیت کلی بخش محیط زیست کشور طی گزارشی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 94173

به گزارش گروه اجتماعی آنا از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز درمقدمه این گزارش با بیان این مطلب که محیط زیست کشور ایران تحت تاثیر عوامل نگران کننده‌ای است که بحران‌های زیادی را در کنار آلودگی‌های زیست محیطی با مسئولیت کامل انسان به بار آورده است، افزود: تخریب جنگل‌ها و مراتع، آلودگی آب‌ها، آلودگی و تخریب خاک، آلودگی هوا و سایر موارد که منجر به بروز بحران در محیط زیست و ورود آسیب فراوان به زیست بوم کشور شده‌اند از جمله این موارد هستند.


نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد گرچه در چند دهه اخیر ابزارهای قانونی مختلفی جهت حفظ و حراست از محیط زیست کشور تدوین و به مرحله اجرا درآمده و در بسیاری موارد دولت با حضور و عضویت در کنوانسیون‌های جهانی و مجامع حمایتی منطقه‌ای و بین المللی رویکرد حفظ محیط زیست را دنبال کرده است.


اما شواهد امر گویای نتایج خوبی از عملکرد دستگاه‌های مرتبط در حفظ و پاسداری از محیط زیست ملی نیست. همچنین در حیطه قوانین‌، وجود مسائلی نظیر تعدد قوانین و مقررات زیست محیطی‌، نبود ضمانت اجرایی قوی و محکم‌، عدم به روز رسانی و تدوین قوانین جدید و استفاده از قوانین قدیمی، عدم تناسب جرائم با خسارات وارده بر محیط زیست و عدم تعیین دقیق ارزش‌های اقتصادی عوامل زیست محیطی مشکلات مضاعفی را در نظارت، کنترل و اجرایی نکردن قوانین زیست محیطی موجود و عملکرد نهادهای فعال در این عرصه مخصوصا سازمان حفاظت از محیط زیست پدید آورده است.


بنابر این گزارش، ادامه شرایط فعلی باعث خواهد شد تا بحران‌های متوالی بر اثر تخریب زیست محیطی بر کشور عارض شود و بدون تعهد به ارتقای پایداری زیست محیطی، توسعه نامتوازن تشدید شده و هزینه دولت و جامعه برای مقابله با خطرات و مشکلات زیست محیطی به شدت افزایش یابد.


با توجه به اینکه الزامات زیست محیطی در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور تاکنون جایگاه واقعی خود را نیافته است پیشنهاد می‌شود در نظامات برنامه‌های توسعه و بودجه‌ریزی‌های سالیانه، ملاحظات زیست محیطی به صورت واقعی در متن برنامه‌ها و بودجه سنواتی ملحوظ و به اجرا درآید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته