دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1403 - 17:45
حقایق علمی ۶۴؛

حس بویایی سگ ۱۰ هزار برابر قوی‌تر از انسان است!

حس بویایی سگ ۱۰ هزار برابر قوی‌تر از انسان است!
برای سگ‌ها بو کردن بهترین راه برای «دیدن» جهان است. آنها از این راه برای مسیریابی، شناسایی حیوانات دیگر و درک محیط اطراف خود استفاده می‌کنند!
کد خبر : 937704

به گزارش خبرگزاری آنا، سگ‌ها پستانداران اهلی هستند که حدود 15 تا 40 هزار سال پیش از خانواده گرگ‌ها جدا شدند. این جانداران در جثه، رنگ‌ و حتی خلق و خوی گوناگونی تکامل پیدا کرده‌اند.

سگ‌ها پیوندهای محکمی با انسان و سایر حیوانات ایجاد می‌کنند و توانایی‌شان در درک احساسات انسانی قابل توجه است. این حیوانات خانگی می‌توانند حالات چهره انسان را بخوانند و به آنها پاسخ دهند! آنها از طریق پارس کردن، زبان بدن و اجزای چهره ارتباط برقرار می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد حس بویایی سگ واقعاً چشمگیر و بسیار قوی‌تر از انسان است. به گفته کارشناسان بینی آنها حدود 1000 تا 10000 برابر از ما حساس‌تر به رایحه‌هاست. علت این امر این است که سگ‌ها 300 میلیون گیرنده بویایی در بینی خود دارند، در حالی که انسان‌ها فقط حدود 5 میلیون گیرنده دارند.

 بینی سگ‌ها نیز به گونه‌ای طراحی شده که بوها را به طور موثرتری هدایت و مدیریت می‌کند! شاید این جمله عجیب به نظر برسد، اما در حالی که انسان‌ها از مسیرهای هوایی یکسانی برای تنفس و بوییدن استفاده می‌کنند، سگ‌ها برای هر کدام راه استنشاق جداگانه‌ای دارند! این امر به آنها اجازه می‌دهد تا رایحه‌های بیشتری را بدون از دست دادنشان هنگام بازدم دریافت کنند.

همچنین در مغز سگ، ناحیه‌ای که بوها را پردازش می‌کند، حدود 40 برابر بزرگتر از همان ناحیه در مغز انسان است. این شکل فیزیولوژی به آنها کمک می‌کند تا بوهای بی‌شماری را به خاطر بسپارند و شناسایی کنند. آنها حتی می‌توانند با هر سوراخ بینی به طور مجزا بو کنند که باعث می‌شود بتوانند جهت و منشاء رایحه‌ها را نیز مشخص کنند.

این توانایی یکی از دلایلی است که از سگ‌ها در ماموریت‌های جستجو و نجات استفاده می‌شود زیرا آنها رد بوی انسان (و بوهای دیگر) را می‌توانند در مسافت‌های طولانی دنبال کنند و حتی بگویند که اخیراً یک نفر در یک مکان خاص بوده است.

سگ‌ها همچنین می‌توانند نشانه‌های احساسی را در افراد دریافت کنند. آنها می‌توانند تغییرات ظریف اجزای چهره انسان مانند احساس‌ ترس یا غم را حس کنند.

با همه این حرف‌ها برای یک سگ، بو کردن بهترین راه برای "دیدن" جهان است. آنها از این طریق برای مسیریابی، شناسایی حیوانات دیگر و درک محیط اطراف خود استفاده می‌کنند. تصور کنید بتوانید چند ساعت قبل از رسیدن به مکانی بفهمید چه اتفاقی در آنجا افتاده است!  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب