دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

از تاریخچه پیوند قرنیه تا پیشرفت در روش‌های جراحی

از تاریخچه پیوند قرنیه تا پیشرفت در روش‌های جراحی
متخصص چشم پزشکی به بررسی شرایط و روش‌های عمل پیوند قرنیه چشم پرداخت و پیگیری بعد از عمل را بسیار مهم دانست.
کد خبر : 936788

به گزارش آنا؛ قرنیه به‌عنوان یک لایه نازک و شفاف، در بخش جلویی کرهٔ چشم قرار دارد و زلالیه، عنبیه و مردمک را می‌پوشاند، قطر قرنیه 12-11 میلی‌متر است.

اولین پیوند قرنیه‌ دنیا در سال ۱۹۰5 بود؛ یعنی نزدیک به ۱۰۰ سال قبل و به دلیل تکنیک‌های ابتدایی و شرایطی که وجود داشته، این عمل‌ها خیلی هم موفقیت‌آمیز نبوده است اما با گذشته زمان این موفقیت‌ها افزایش پیداکرده است.

اولین پیوند قرنیه در ایران، در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی توسط شادروان پروفسور محمدقلی شمس در بیمارستان فارابی تهران انجام شد. به‌تدریج هرسال بر آمار این عمل افزوده شد و هم‌اکنون سالانه، حدود ۳۰۰۰ مورد پیوند در ایران انجام می‌گیرد.

پیروزه فارسی، متخصص چشم‌پزشکی تهران  در گفت‌وگو اختصاصی با آنا، تأکید کرد: پیوند قرنیه برای مشکلات متعددی در چشم ازجمله کدورت در دید، آستیگمات خیلی نامنظم و یا نازکی در قرنیه انجام می‌شود.

متخصص چشم‌پزشکی گفت: قرنیه شامل چندلایه مختلف است و در ابتدا این پیوند قرنیه به‌صورت تمام ضخامت بوده اما در حال حاضر تمایل متخصصین و جراح‌های این حوزه با پیشرفت تکنولوژی به تعویض فقط قسمتی از قرنیه که  در آن آسیب‌شناسی انجام‌شده است بیشتر است.

وی تأکید کرد: از مزیت‌های این پیشرفت می‌توان به پایداری بیشتر چشم پس از عمل اشاره کرد، همچنین با تغییر این نوع پیوند که یک معضل مهم در پیوندهای قرنیه بود کمتر اتفاق می‌افتد.

فارسی عنوان کرد: پس از جراحی‌های داخل چشم به‌خصوص عمل آب‌مروارید برخی بیماران دچار تورم و یا کدورت در دیدن می‌شوند و این‌یکی از مشکلات شایع دیگری است که بیماران را نیازمند به پیوند می‌کند.

عمل‌های اهدا عضو قرنیه از فردی که فوت‌شده و با رضایت همراه‌های متوفی انجام می‌شود

وی افزود: خوشبختانه به دلیل پیشرفت‌های خوبی که در تکنیک‌های پیوندهای اتفاق افتاده، امروزه موفقیت این عمل‌های جراحی به آماری بالای ۹۰ درصد رسیده است.

فارسی با اشاره به اینکه در همه پیوند‌های اعضا آزمایش‌هایی در خصوص ابتلای فرد اهداکننده به برخی بیماری‌ها و عفونت‌ها مثل هپاتیت و اچ‌آی‌وی بررسی می‌شود و همچنین وضعیت سلامت بافت قرنیه اهداکننده نیز مورد برسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از پیشرفت‌های علمی در پیوند قرنیه چشم تکنیک‌های سنتو لیزر است، ادامه داد: با کمک دستگاه پیشرفته ای برش‌های به خصوصی را روی قرنی دهنده و قرنی گیرنده پیوند ایجاد می‌کنند که موجب می‌شود میزان جراحت و طول درمان کاهش پیدا کند، بافت پیوندی به خوبی انتقال پیدا کند و همچنین مچ ایجاد آسیب‌هایی که بعد عمل احمال رخ دادن دارد کاهش پیدا کند و در نتیجه میزان  موفقیت بالا می‌رود.

پیشرفت فناوری در پیوند قرنیه

متخصص چشم‌پزشکی عنوان کرد: تکنیک او سی تی OCT یکی از روش های تصویر برداری از اجزای چشم است و برای اندازه گیری ضخامت قرنیه چشم که اهدا کننده دهنده داشته باشد قرار می‌گیرد تشریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر تمام تکنولوژی هایی که در بهترین مراکز علمی دنیا استفاده می‌‍شود، برای بیماران پیوند قرنیه داخل کشور نیز در دسترس است و استفاده می‌شود اما پیوند قرنیه تکنیک‌های سنتی دارد که خیلی نیازمند ابزارآلات تکنیک‌های فوق العاده در حین عمل نیست و این روش سنتی که از قدیم استفاده می‌شده و در حال حاضر هم برای یه تعدادی از بیماران کفایت می‌کند.

وی افزود: مطالعات زیادی بر روی برخی تکنیک‌های جدیدتر هم در حال انجام است اما همه این روش‌ها برای  بیماران قابل استفاده نیست و برای موارد به خصوص در واقع درصد خیلی زیادی از بیماران نیازمند روش‌های جدید که خیلی هم هزینه بالایی دارد، نیستند.

تشخیص اثربخشی و پیگیری بعد از عمل بسیار مهم است

فارسی با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد موفقیت در نتیجه جراحی پیوند قرنیه یک بیمار باید با ارزیابی‌های قبل عمل توسط جراح تعیین شود، تاکید کرد: بیمار باید توجیه شود که بعد از جراحی پیگیری و احتمالاً نیازهایی به مداخلات ثانویه پیدا می‌کند مطلع باشد و توانایی پیگیری ‌های بعد از عمل پیوند قرنیه را داشته باشد.

وی ادامه داد: در دسترس بودن بیمار، ارزیابی صحیح قبل از عمل پیوند و میزان اثربخش بودن پیوند با توجه به وجود یا عدم وجود مشکل عصب چشم، مشکل فشار چشم یا مشکل شبکیه بسیار مهم است چراکه اگه این ارزیابی قبل عمل انجام نشود علی رغم اینکه پیوند قرنیه موفقت آمیزی انجام میدیم نتیجه بینایی موثری نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب