دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت هفته «سلامت بانوان» در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

نقش هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه

نقش هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه
فوق تخصص جراحی سینه گفت: متاسفانه سالانه حدود ۱۵ هزار بیمار جدید به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. به عبارت دیگر در هر یک ساعت ۲ نفر دچار سرطان پستان می‌شوند.
کد خبر : 936636

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا، هفته سلامت بانوان ایران از ۲۴ مهر ماه آغاز و تا ۳۰ مهر که بنا بر اعلام وزارت بهداشت روز سرطان پستان از پیشگیری تا بهبودی نامگذاری شده است ادامه دارد.

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در میان زنان است و می‌تواند به عنوان یک بیماری جدی و تهدیدکننده در نظر گرفته شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پستان به طورغیرقابل کنترل رشد کنند. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می‌تواند به طور قابل توجهی شانس بقا را افزایش دهد.

سرطان پستان، به دو نوع سرطان «غیر تهاجمی» و «تهاجمی» تقسیم می‌شوند که غیر تهاجمی نیز به دو دسته «کارسینوم داکتال غیرتهاجمی» و «کارسینوم لوبولار غیرتهاجمی» تقسیم شده و تهاجمی نیز به دو دسته «کارسینوم داکتال تهاجمی» و «کارسینوم لوبولار تهاجمی» تقسیم می‌شود.

در کارسینوم داکتال غیرتهاجمی سلول‌های سرطانی در مجاری شیر باقی می‌مانند و به بافت‌های اطراف حمله نمی‌کنند. در کارسینوم لوبولار غیرتهاجمی نیز سلول‌های سرطانی در لوبول‌ها تشکیل می‌شوند، اما به بافت‌های اطراف نفوذ نمی‌کنند.

در کارسینوم داکتال تهاجمی سلول‌های سرطانی از مجاری شیر خارج شده و به بافت‌های اطراف حمله می‌کنند؛ و در کارسینوم لوبولار تهاجمی سلول‌های سرطانی از لوبول‌ها خارج شده و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند.

پزشکان همواره توصیه می‌کنند که بانوان در منزل خودشان را به طور منظم معاینه کنند و اگر با علائمی مانند توده یا برآمدگی در پستان یا ناحیه زیر بغل، تغییر در اندازه یا شکل پستان، ترشح غیرطبیعی از نوک پستان، تغییرات پوستی مانند قرمزی یا پوسته‌پوسته شدن مواجه شدند حتما به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

روش‌های تشخیصی متعددی برای درمان سرطان پستان وجود دارد. در مرحله اول پزشک با معاینه فیزیکی، وجود توده‌ها را بررسی می‌کند. همچنین از ماموگرافی و تصویربرداری با اشعه ایکس برای شناسایی تغییرات غیرطبیعی استفاده می‌شود.

سونوگرافی در بررسی توده‌ها و تعیین نوع آنها به پزشک کمک کرده و در مراحل پیشرفته‌تر از بیوپسی برای نمونه‌برداری از بافت در راستای تشخیص نوع سرطان استفاده می‌شود.

برای درمان سرطان پستان از جراحی برای برداشتن توده یا کل پستان، از شیمی‌درمانی برای کشتن سلول‌های سرطانی،
از رادیوتراپی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و از هورمون‌درمانی برای سرطان‌های وابسته به هورمون، مانند سرطان‌هایی که گیرنده‌های استروژنی دارند استفاده می‌شود.

هر یک ساعت یکبار 2 نفر مبتلا به سرطان پستان می‌شوند

ناهید نفیسی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا، در رابطه با سرطان پستان اظهار کرد: متاسفانه سالانه حدود ۱۵ هزار بیمار جدید به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. به عبارت دیگر در هر یک ساعت ۲ نفر دچار سرطان پستان می‌شوند.

وی به دلایل مختلفی برای شیوع این سرطان اشاره کرد و افزود: افزایش سن یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند در شیوع گسترده این بیماری نقش مهمی داشته باشد. تغذیه، سبک غلط زندگی، افزایش مصرف سیگار و نیکوتین در خانم‌ها، عدم شیردهی، عدم ازدواج، دیر بچه دار شدن و مصرف زیاد قرص‌های ضد بارداری از عوامل دیگری است که در ابتلا بانوان به سرطان پستان تاثیر بسزایی دارد. از سوی دیگر آلاینده‌ها، نیترات موجود در خاک از دیگر مواردی است که در ایجاد انواع سرطان‌ها نقش دارند.

بیماری سرطان پستان قابل درمان است/ سرطان پستان کشنده نیست

این فوق تخصص جراحی سینه ادامه داد: سرطان پستان یک بیماری قابل درمان است و میزان مرگ آن بسیار کم است. تصور این که با ابتلا به سرطان پستان بانوان از خانواده دور یا طرد می‌شوند بسیار غلط است. بنده به عنوان یک پزشک بیمارانی را درمان کرده‌ام که اکنون پس از گذشت ۲۰ سال سالم، زنده و به زندگی عادیشان ادامه می‌دهند و سرطان پستان موجب مرگ آنها نشده است؛ بنابراین بانوان عزیز با ابتلا به این سرطان، روحیه خود را از دست ندهند و فکر نکنند که به پایان زندگی نزدیک شده‌اند.

خوشبختانه سرطان پستان کشنده نیست؛ اما اگر بیماری دیر تشخیص داده شود خود بیمار مشکلات و درد‌های بیشتری را متحمل خواهد شد. به عنوان مثال ممکن است بیماری به دلیل سرطان پستان و عدم تشخیص به موقع، ستون فقراتش درگیر شده و فلج شود.

از ۴۰ سالگی به بعد هرساله ماموگرافی انجام شود

نفیسی به چند نکته مهم در این زمینه اشاره کرد و گفت: توصیه می‌شود بانوان از سن ۳۰ سالگی به بعد ۶ تا ۱ سال یک‌بار حتما تحت نظر یک پزشک متخصص معاینه شوند. از ۴۰ سالگی به بعد ماموگرافی هر یکسال یکبار حتما انجام شود. اگر مادر، خواهر یا دیگر اعضای خانواده مبتلا به این بیماری است بانوان حساسیت بیشتری نشان داده و مرتبا معاینات را انجام دهند.

نقش هوش مصنوعی در درمان سرطان پستان

وی به نقش هوش مصنوعی در تشخیص سرطان پستان اشاره کرد و گفت:‌ در این زمینه هوش مصنوعی به پزشکان کمک می‌کند. ساخت اپلیکیشن‌هایی که به افزایش خود مراقبتی کمک می‌کنند در تشخیص به موقع بیماری بسیار اثر گذار هستند. همچنین هوش مصنوعی به کمک دستگاه‌هایی مانند سی تی اسکن و ام آر آی آمده تا تشخیص‌ها بهتر، سریع‌تر و دقیق‌تر باشند.

به گزارش آنا، سرطان پستان یک بیماری قابل درمان است که اگر زود تشخیص داده شود می‌توان در مراحل اولیه و بدون ایجاد مشکلات فراوان برای بیمار آن را درمان کرد. آگاهی از علائم، عوامل خطر و روش‌های پیشگیری می‌تواند به کاهش شیوع این بیماری کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب