دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1403 - 16:09

نقاط قوت و ضعف طرح دستیاران آموزشی

نقاط قوت و ضعف طرح دستیاران آموزشی
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نقاط قوت و ضعف طرح دستیاران آموزشی را عنوان کرد.
کد خبر : 936189

به گزارش خبرنگار آنا، حجت‌الاسلام امین معظمی‌گودرزی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در جلسه توجیهی و آشنایی با دانشگاه و مقررات دستیاران آموزشی این دانشگاه اظهار کرد:طرح به‌کارگیری دانشجویان مقاطع تحصیلی با عنوان طرح دستیاران آموزشی طرح خوبی است که نقاط قوت آن بر نقاط ضعفش می‌چربد.

وی افزود: ازجمله نکات قوت و برکات طرح دستیاران آموزشی می‌توان به تقویت و افزایش دانش و بنیه علمی، تسلط و اشراف بر رشته تحصیلی، تقویت اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های اجتماعی، تقویت فن بیان، سخنوری و آداب معاشرت، کارآزموده شدن، تقویت حس مسئولیت، شناسایی نیرو‌های مستعد و جذب آنها، تلفیق پویایی و نشاط جوانی باتجربه کارکشتگان به‌عنوان پشتیبان، کشف نقاط ضعف علمی و مهارتی، و در نهایت کاهش هزینه‌های تحصیلی دانشجویان و در کنار آن سودآوری برای دانشگاه با تسویه حق‌التدریسان اشاره کرد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه توضیح داد: با وجود نکات مثبت عنوان شده، موارد ضعفی هم در این طرح وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آسیب‌های این طرح می‌تواند توجیه نبودن افراد باشد؛ چراکه اکثر افراد بی‌تجربه هستند و دوره‌های لازم را نگذراندند و به یکباره به این جایگاه با اهمیت وارد شده‌اند، لازم است بدانند دانشجویان آنها را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند و از آنها الگوبرداری می‌کنند با توجه به این موضوع و آسیب‌شناسی صورت گرفته فلسفه تشکیل این جلسه توجیهی مشخص می‌شود.

معظمی‌گودرزی تأکید کرد: معلمی شغل انبیاء است و در سوره جمعه آیه دوم آمده که: او کسی است که رسولی از جنس خودتان به شما مبعوث کرده که آیات خدا را برای شما تلاوت می‌کند و دو رسالت عظیم دارد یک تزکیه و دوم تعلیم که می‌شود آموزش و پرورش، اگر استادی بگوید صرفاً آموزش می‌دهم یا صرفاً پرورش می‌دهم خطاست، باید هردو در کنار هم باشد تا شاهد موفقیت باشید، ضمناً خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده، باید اول بستر آماده شود و بعد آموزه‌های خود را ارائه کنیم، نباید با گفتار و رفتار خود باعث گمراهی شویم.

وی اضافه کرد: ممکن است با پوشش، گفتار، رفتار، منش، اخلاق یا یأس و ناامیدی که در دل جوانان ایجاد کنیم فردی را از هستی ساقط کرده پس باید خیلی دقت داشته باشیم، روی رفتار و گفتارتان دقت کنید، دانشجویان خیلی روی شما حساب می‌کنند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: خواهران باید روی بحث پوشش دقت داشته باشند، شما در جایگاه مهمی قرار گرفته‌اید، بحث نظم و رعایت آن نیز موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه شما به‌عنوان معلم باشد، حضور به‌موقع در سر کلاس و دقت در رعایت کامل زمان هر کلاس بسیار مهم بوده، بحث بعدی تعهد و دلسوزی است، باید با دلسوزی کار کنید، ضمناً یک استاد زمانی سقوط می‌کند و از دل بچه‌ها بیرون می‌رود که سعه‌صدر نداشته باشد باید در تدریس خیلی صبور باشید و عفو کنید.

هدف آموزش و پرورش جوانان و آینده‌سازان است

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز گفت: این جلسه فرصت خوبی است تا مسائل، مشکلات و خواسته‌های دانشگاه با دستیاران آموزشی در میان گذاشته شود. باید بدانید یکی از سخت‌ترین کار‌ها در دانشگاه معلمی بوده و باید به آن علاقه داشته و عاشق و هنرمند باشید تا در این حرفه موفق شوید؛ البته به این حرفه نباید با دید مادی نگاه کنید؛ چراکه هدف آموزش و پرورش جوانان و آینده‌سازان است و این یعنی احساس مسئولیت و عشق به کار.

مسعود باغفلکی افزود: در قبال جوانان مسئولیم و می‌توانیم نقش خوبی در بهسازی و پیشرفت شهر و کشور ایفا کنیم در قبال افرادی که روی ما حساب کرده‌اند، مسئولیم. نباید به دید مادی به این حرفه نگاه کنید حتماً با عشق و علاقه پای‌کار باشید، باید تمام‌قد در اختیار دانشجویان خود باشیم تا رشد کنند؛ چراکه هر چقدر رشد بیشتری داشته باشند مطمئناً آینده ما موفق‌تر خواهد بود.

وی  بیان کرد: امیدوارم دستیاران آموزشی همکاران خوبی باشند. شهر‌های کوچک‌تر استان را دریابید؛ چراکه این‌گونه شهر‌ها بیشتر نیازمند حضور افراد آگاه و اندیشمند هستند.

علی مهراس مهرابی معاون آموزشی و مهارتی، فریبرز یوسفوند معاون فرهنگی و دانشجویی همچنین علیرضا حسنی و سیدعلیرضا میر معینی مدیران کل حراست و گزینش دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه نیز به ترتیب در جایگاه حاضر شده و قوانین، مقررات و نکات مهم و ارزشمندی را که لازم است دستیاران آموزشی حتماً بر آن اشراف داشته باشند متذکر شدند در پایان جلسه نیز سمیه سارویی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان واحد کرمانشاه به‌عنوان متولی جلسه مهم‌ترین مسائل مدنظر را مطرح و پاسخگوی سؤالات بود.

به گزارش آنا، نزدیک به ۳۰۰ دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با حضور پشتیبانان آموزش در مقاطع مختلف مشغول تدریس هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب