دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

۶۰ سال اصلاحات اراضی ۱۵ درصد ضریب ورود دانش به کشاورزی!/ کاشت برنج از شیوه خشک‌کاری برنج

۶۰ سال اصلاحات اراضی  ۱۵ درصد ضریب ورود دانش به کشاورزی!  کاشت برنج از شیوه خشک‌کاری برنج
معاون دفتر محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی در حوزه توسعه فناوری با بیان اینکه فناوری و تکنولوژی در تولید برنج مورد استفاده قرار گرفته اما فاصله زیادی با کشور‌های تولیدکننده برنج از مرحله کاشت تا بسته بندی محصول وجود دارد، گفت: خشک‌کاری برنج یک اقدام مناسب در حوزه کشاورزی است و می‌توان از حداکثر ظرفیت نهاد‌ها با حداقل خسارت به محیط زیست و همچنین مصرف حداقل آب و حداکثر بهروری، بهرمند شد.
کد خبر : 935067

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، برنج غذای بیش از نیمی از مردم کره زمین را تشکیل می‌دهد و به عنوان یکی از مهم‌ترین اقلام غذایی جهان است. اما امروز با توجه به بحران آب و کمبود اراضی کشت، ناگزیر باید به سمت افزایش تولید با کیفیت حرکت کرد. 

اصلاح ساختار و برندسازی در حوزه تولید برنج یکی از موضوعاتی است که با نفوذ علم و تکنولوژی می‌تواند علاوه بر حفظ امنیت غذایی، راه را برای رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول هموار سازد. اما در این بخش از کشاورزی چقدر از تکنولوژی و علم برای بهبود وضعیت تولید استفاده می‌شود.

چالش‌های تولید برنج و راه مقابله با آن

امروزه تولید محصولات زراعی و به ویژه برنج با انواع تنش ها مواجه است به طوری که بر اساس داده ها و مستندات علمی این عوامل موجب کاهش متوسط تولید این محصول  در کشورهای عمده تولید کننده شده است.  البته طبق مستندات علمی ۵ درصد از کل تولید برنج دنیا وارد تجارت جهانی می شود و سایر حجم تولیدات این محصول در داخل کشورهای تولید کننده مصرف می شود.حالا با افزایش تقاضای جمعیت باید حجم تولید برنج نیز به مراتب بالا برود و این انگیزه ای برای استفاده از تکنولوژی شده است. 

باید از فناوری‌های نوین دنیا بهرمند شویم

در همین رابطه محمد حسین کریمی در گفت‌وگو با آنا گفت: با توجه به شرایط کنونی و تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی و منابع پایه امکان کشت افقی و افزایش واحد سطح وجود ندارد همچنین اگر بخواهیم در حوزه کشاورزی توسعه‌ای اتفاق بیافتد باید از فناوری‌های نوین دنیا بهرمند شویم.

معاون دفتر محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی در حوزه توسعه فناوری در ادامه تاکید کرد: در تولید محصولات کشاورزی باید بخش‌های سطحی را کنترل و ضایعات کشاورزی را کاهش داد که در این راستا باید از ابزار‌ها و تکنولوژی نوین دنیا استفاده شود، نبود این فناوری باعث مشکلات متعددی از جمله آسیب به محیط زیست، مصرف بی رویه آب می شود.

کارشناس برنج ادامه داد: باتوجه به اینکه ایران یک تولید کننده عمده برنج در سطح منطقه است، لازم است از ظرفیت‌های فناوری استفاده کند و باید ضریب دانش وعلم را در حوزه برنج افزایش دهد چرا که ضریب نفوذ تکنولوژی در حوزه برنج ایرانی بسیار ناچیز است.

با کمبود منابع آبی در کشت برنج روبه رو هستیم

کاشت برنج

کریمی با اشاره به کشور‌های که به دنبال خشک کاری برنج هستند، گفت: خشک کاری برنج یک اقدام مناسب و علمی در حوزه کشاورزی است و می توان از حداکثر استفاده نهاد‌ها با حداقل خسارت به محیط زیست و همچنین حداقل آب و حداکثر بهروری در راستای توسعه پایدار کشاورزی بهرمند شد؛ با توجه به اینکه کشور با کمبود منابع آبی روبه رو است، می توانیم در کاشت برنج از شیوه خشک کاری برنج استفاده کنیم.

وی گفت: در فاصله ۶۰ ساله که اصلاحات اراضی انجام شده، ضریب ورود دانش در حوزه کشاورزی بیشتر از ۱۵ درصد نبوده است و ۸۵ درصد از کشور‌های مانند هند، سریلانکا و باقی کشور‌های تولید کننده برنج فاصله داریم.

معاون دفتر محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی در حوزه توسعه فناوری ادامه داد: در ایران متوسط سطح کشت هر محصول برای یک کشاورزحدود ۲ هکتار است که در مجموع ۴۵۰۰ هزار بهره بردار  و ۱۶ هزار هکتار اراضی قابل کشت در بخش کشاورزی است.

استفاده از تکنولوژی هایتک در اراضی خرد 

کریمی به یکی از مشکلات عدم موفقیت انتقال تکنولوژی در ایران اشاره کردو گفت: بخش کشاورزی به صورت معیشت محور، خرده مالک و همچنین اراضی کوچک هستند که بسیار سخت از تکنولوژی هایتک در اراضی خرد استفاده می کنند به این دلیل نیز ضریب نفوذ تکنولوژی در این بخش بسیار ضعیف است.

این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی باید به سویی حرکت کنیم که نهایت بهروری را در واحد سطح زیر کشت با حفظ توسعه پایدار داشته باشیم و از لحاظ استراتژی باید تولیدات به سمت نهادینه و پایدار برود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب