دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی مطرح کرد:

۳۰ درصد بانوان مبتلا به سرطان سینه هستند

۳۰ درصد بانوان مبتلا به سرطان سینه هستند
نشست خبری ششمین پویش سراسری سرطان معتمد با حضور رامین صرامی فروشانی (رئیس پژوهشکده سرطان معتمد) و آسیه الفت بخش معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده صبح امروز، ۱۴مهرماه برگزار شد.
کد خبر : 934628

به گزاری خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری آنا، رامین صرامی فروشانی رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، سرطان را یک موضوع ترسناک برای بیماران و خانواده سلامت دانست و گفت: در میان انواع سرطان؛ سرطان پستان بزرگترین آمار مرگ و میر را در خانم‌ها دارد و ۳۰ درصد از خانم‌ها مبتلا به آن و حدود ۱۸ هزار تا مرگ و میر در سال دارد.

وی ادامه داد: اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود دیگر درمان‌ها به آن جواب نمی‌دهد و مرگ شخص بارز است و، اما این سرطان یک خاصیت ویژه دارد که اگر زود تشخیص داده شود خیلی راحت قابل درمان است و هزینه و عوارض کمتری برای بیمار دارد.

وی در خصوص این پویش سراسری خاطر نشان کرد: نه در ایران و نه در خاورمیانه بلکه درجهان یک ماه را در سال و در ماه اکتبر داریم که برای تشخیص سرطان و غربالگری اختصاص داده شده است که این موضوع نشان دهنده اهمیت آن را می‌رساند. 

۳۰ درصد بانوان مبتلا به سرطان سینه هستند

وی با اشاره به اینکه بحث فرهنگی و اطلاع رسانی در پیشگیری و درمان سرطان پستان خیلی مهم است، خاطر نشان کرد: ما به عنوان قطب سرطان پستان در کشور فعال هستیم و نه تنها در حوزه آموزش، پژوهش و درمان کار می‌کنیم بلکه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی هم سعی کردیم تا در مکان ها، شهر‌ها و سازمان‌های مختلف هم فعالیت‌هایی را برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انجام دهیم. جهاد دانشگاهی همچنین ششمین پویش سراسری سرطان را با یک کار مدون و برنامه ریزی شده انجام داده که در قالب توزیع بسته‌های فرهنگی و اطلاع رسانی، نصب بیلبورد در سطح شهر، اطلاع رسانی در مترو و اتوبوس، معاینات رایگان در برخی نقاط شهر و کشور و ... در دستور کارش قرار دارد. برای پویش این دوره هم از دیروز و از نماز جمعه آن را شروع کردیم بطوریکه هزاران بسته آموزشی را در میان نمازگزاران پخش کردیم.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد به فعالیت‌های بیش از سه دهه این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: پژوهشکده ما به عنوان قطب درمان سرطان پستان فعال است که در سال گذشته توانسته ۲۰۰ هزار خدمت به زنان از سایر استان‌های کشور ارائه دهد. 

به گفته صرامی هر ساله پویش سلامت را ارتقا می‌دهیم و این پویش را که پیشتر متمرکز در تهران بود را در سطح استان‌ها نیز توسعه دادیم. استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی در استان‌های کشور در حوزه فرهنگی و ترویجی و آموزشی هم از موارد دیگری است که به جد از آن استفاده خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: در پویش ششم بحث معاینات زنان را در تهران گسترش خواهیم داد بطوریکه با کمک شهرداری می‌توان در کل استان تهران غربالگری و آگاهی بخشی را اجرا کرد. بحث دیگر برگزاری جشن برای بهبود یافتگان است که سوم دی ماه امسال ان را جشن می‌گیریم.

وی در خصوص فعالیت این پژوهشکده در مناطق محروم هم تصریح کرد: خیلی از نقاط محروم که متخصصان ما رفتند امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بسیار پایینی دارد. اما با وجود این ما سعی کردیم تا بهترین متخصصان را به آن مناطق اعزام کنیم بطوریکه در همین حضور‌ها چندین افراد مبتلا با گرید‌های بالا تشخیص داده شدند و برای آن‌هایی که در شرایط درمانی بدی قرار داشتند سریعا برای ادامه درمان به تهران اعزام شدند. 
حتی در بسیاری از سازمان‌هایی که غربالگری شده است افرادی از قشر تحصیل کرده و با شانس بالای سرطان را تشخیص دادیم که این موضوع نشان از عدم توجه و آگاهی بخشی در میان آن‌ها است. به واقع سرطان اگر که زود تشخیص داده شود شانس بسیار زیادی را در زنده ماندن فرد دارد.

وی افزود: در مرکز ما تست تخصصی برای شانس اود را داریم که این موضوع به پزشک کمک می‌کند که در درمان چه پروتکل‌هایی را باید انجام دهد و باید اعلام کنم که ما تنها مرکزی هستیم که در حال ارائه چنین تست‌هایی هستیم.

وی گفت: فعالیت‌های درمانی پژوهشکده علاوه بر تهران در مراکز استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز دایر است.

آمار مبتلایان سرطان سینه ایران با کشور‌های همسایه برابری می‌کند

در ادامه آسیه الفت بخش (جراح سینه و معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد) در خصوص ششمین پویش سراسری سرطان گفت: سرطان پستان یکی از سرطان‌های شایع در میان خانم‌ها است. از میان همه سرطان‌ها تنها برای سرطان پستان یک ماه و آن هم ماه اکتبر را برای غربالگری اختصاص دادند که اطلاع رسانی برای آن نشان از اهمیت موضوع دارد. 

وی ادامه داد: ابتلا و شیوع این بیماری در کشور الان خیلی زیاد شده است وبطوریکه الان حدود ۲۵ درصد و نزدیک به ۱۶ هزار نفر مبتلا را در سال داریم البته باید گفت که آمار ایران با کشور‌های دیگر برابری می‌کند و بیشتر از دیگر کشور‌ها نیست. واقعیت این است که آمار مبتلایان سرطان سینه بین حدود۴۰ تا ۵۰ سال است.

وی در خصوص ششمین پویش سراسری سرطان بیان کرد: در هفته نخست که از ۲۱ مهرماه تا ۲۶ مهرماه است در هشت منطقه شهرداری از جمله ۱۶، ۱۰، ۱۳، ۴، ۱۴، ۱۹ و ۲۲ معاینات رایگان را داریم که با همکاری با فرهنگسرا‌ها انجام می‌شود و تا سه هفته ادامه دارد. همچنین در صورت شناسایی بیمارانی که نیاز به سونوگرافی و ماموگرافی دارند به جراح ارجاع داده می‌شود. 

الفت بخش به پویش پنجم و میزان استقبال زنان اشاره کرد و افزود: حدود ۱۱ هزار نفر زنان در پویش سال گذشته غربالگری شدند بطوریکه که پیش بینی می‌شود که امسال این میزان به ۳۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

به گفته این جراح با سابقه بیشترین سرطان شایع در کشور سرطان پستان در زنان است که بیش از ۹۹ درصد را در برمی گیرد.
معاون آموزش و پژوهش پژوهشکده سرطان معتمد درباره حضور مشاوران برای زنان مبتلا به سرطان پستان، اظهار داشت: این پژوهشکده مشاورانی دارد که از ابتدا در کنار بیماران درگیر به این سرطان هستند و به آن‌ها مشورت می‌دهند. 

وی با اشاره به اینکه از ۱۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه سه نفر مرد نیز به این نوع سرطان مبتلا می‌شود، افزود: ماموگرافی غربالگری از ۴۰ سالگی انجام می‌شود و در ماموگرافی تشخیصی سن ملاک نیست بلکه چنانچه فردی از نظر ژنتیکی توسط دکتر تشخیص داده شود که نیاز به ماموگرافی دادر حتما به آن‌ها توصیه می‌کنند.

الفت بخش در پاسخ به اینکه چند درصد این بیماری ژنتیکی است، توضیح داد: ۵ تا ۲۰ درصد به عامل ژنتیک مربوط است؛ البته سبک زندگی و استرس‌های محیطی هم بدون نقش نیستند. گاهی وقت‌ها ممکن است در یک خانواده دو نفر درگیر باشند که شانس ژنتیکی بودن در این خصوص بیشتر می‌شود. پس اگر در خانواده‌ای محرز شده است لازم است سایر افراد مشاوره ژنتیکی شوند.

گفتنی است؛ پژوهشکده سرطان معتمد از جمله پژوهشکده‌های وابسته به جهاددانشگاهی به عنوان قطب درمان سرطان پستان هر ساله همزمان با ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) که به عنوان ماه جهانی ارتقای آگاهی زنان در زمینه سرطان پستان نامگذاری شده، پویش سراسری سرطان معتمد را انجام می‌دهد که امسال ششمین دوره آن را برگزار می‌کند. 
بانوان می‌توانند با شماره تلفن‌های ۸۸۷۹۱۲۰۷ و ۸۸۶۴۱۳۹۸ تماس گرفته و برای معاینه و غربالگری رایگان سرطان سینه نوبت گرفته و اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب