دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مخبردزفولی: فرهنگستان علوم معرفی مفاخر تمدن ایرانی را در دستور کار دارد/ ضرورت ترویج نگاه جامع‌نگر به علوم + فیلم

مخبردزفولی: فرهنگستان علوم معرفی مفاخر تمدن ایرانی را در دستور کار دارد  ضرورت ترویج نگاه جامع‌نگر به علوم + فیلم
رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه این فرهنگستان معرفی مفاخر تمدن ایرانی را در دستور کار دارد عنوان کرد:‌ امروز جامع نگری، تسلط بر علوم و ادغام علوم مختلف و ایجاد رشته های بین رشته‌ای و فرا رشته‌ای در شاخه‌های مختلف مدنظر است.
کد خبر : 933571

محمدرضا مخبردزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در پاسخ به اینکه علمایی بزرگ نظیر حسن زاده آملی چگونه توانستند جامعیت علوم داشته باشند؟ اظهار کرد: مرحوم علامه حسن زاده آملی بواقع مصداق بارزی از جامع الاطراف بودن علوم هستند. در گذشته صحبت از جامع الاطراف بودن یک دانشمند و یک عالم بعنوان حُسن مطرح و بسیار مورد توجه واقع می‌شد.

وی ادامه داد: بعنوان مثال هنگامی که به آثار ابن سینا نگاه می‌کنید از طب و پزشکی تا ریاضیات مشاهده می‌کنید؛ این نشان‌دهنده این است که این نگاه تربیت کننده چنین دانشمندانی بوده است.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: در غرب نیز این رویکرد بوده است تا دوران رنسانس که از این زمان بود که تخصص گرایی و جدایی علوم از یکدیگر اتفاق افتاد. حال امروزه مجدد این موضوع مطرح شده است که کفایت نمی‌کند یک دانشمند تنها بر یک شاخه از یک علم بخصوص یا حتی تنها یک رشته تخصص داشته باشد و از آثار و تاثیرات آن بر دیگر علوم یا عواملی که از بیرون میتواند تاثیرگذار باشد غافل باشد.

مخبردزفولی افزود: در نتیجه دوباره جامعه علمی جهانی به کل‌نگری روی آورده است، امروز جامع نگری، تسلط بر علوم و ادغام علوم مختلف و ایجاد رشته های بین رشته‌ای و فرا رشته‌ای در شاخه‌های مختلف مدنظر است، این اتفاق در ایران نیز در حال رخ دادن است.

وی عنوان کرد: فرهنگستان علوم نیز نسبت به معرفی مفاخر تمدنی و تبیین این موضوعات نو در فناوری و فرهنگ و علم و ادب فارسی، اقداماتی را شروع کرده است و فرهنگستان علوم بسیار خرسند است و افتخار می‌کند که شروع این جریان نیز با مرحوم علامه حسن زاده آملی است که خود مصداق بارز جامع الاطراف بودن و کل نگری در علوم مختلف است.

وی در پایان گفت: در این مسیر رسانه‌ها نیز باید در تببین و نشر این جریان و همچنین هموار سازی این مسیر کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب