دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی ارباب ما نمی‌شود؛ به هزار و یک دلیل!

هوش مصنوعی ارباب ما نمی‌شود؛ به هزار و یک دلیل!
اوج‌گیری هوش مصنوعی نیازمند راستی‌آمیزی جدی است. سنگین شدن بار این فناوری شاید برخی را به این نتیجه رسانده باشد که از این پس قرار است زیر سلطۀ ماشین‌های هوشمند زندگی کنیم. فرصت طلایی برای تغییر این مسیر و بهره‌گیری درست از هوش مصنوعی همین حالاست و نباید آن را از دست داد.
کد خبر : 932367

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی در گذشته فقط به فیلم‌های علمی تخیلی و آخرالزمانی تعلق داشت و مظهر ترس و ویرانی بود. اما حالا در سال ۲۰۲۴ هستیم و تهدید واقعی، «سلطۀ» هوش مصنوعی نیست، بلکه «اضافه بار» هوش مصنوعی است.

چیزی که زمانی مفهومی پیشگامانه بود، اکنون به مزیتی جانبی برای افزایش فروش محصول تبدیل شده است. سیل محصولات دارای برچسب هوش مصنوعی، اهمیت این واژه را بسیار کمرنگ کرده است، همانند دورانی که کلماتی «داده‌های بزرگ»، «کریپتو» و «اینترنت اشیاء» جدید و جذاب بودند. هوش مصنوعی بدون شک موضوع اصلی بحث باقی خواهد ماند، اما روند جدید و رو به افزایش، «تطهیر هوش مصنوعی» است و این در شرایطی است که پیشرفت‌های واقعی در زمینه‌هایی مانند تصویربرداری پزشکی، نظارت قانونی، امنیت سایبری، تولید صنعتی، رانندگی مستقل و غیره به سرعت در حال رخ دادن است.

هوش مصنوعی استثنایی نیست، فقط یک ویژگی است

مجهز بودن محصولات فناورانه به هوش مصنوعی دیگر یک مزیت استثنایی نیست و فقط یک ویژگی است. آنچه واقعاً اهمیت دارد این است که محصول چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا فرآیند‌ها را سریع‌تر، ارزان‌تر یا دقیق‌تر می‌کند؟ آیا مشکلات واقعی را حل می‌کند یا یک دردسر جدید ایجاد می‌کند؟ استفاده بیش از حد و بی وقفه از هوش مصنوعی، قدرت آن را کاهش داده است و آن را اغلب به یک اصطلاح بازاریابی توخالی تبدیل کرده است.

هوش مصنوعی در اصل فقط کد و الگوریتم است. کده‌های رایانه‌ای در پس‌زمینه فناوری روزمره و بی سر و صدا محو شدند و حالا هوش مصنوعی قرار است همان مسیر را طی کند. برچسب «هوش مصنوعی» روی محصول شما دیگر نوآورانه نیست و سطح بازاریابی را پایین می‌آورد. از اوایل سال ۲۰۰۰ به بعد، افزودن پسوند دات کام (com) به نام شرکت‌ها کم کم منسوخ شد و حالا نیز به مرور، افزودن عبارت «هوش مصنوعی» به محصولات دارد از مد می‌افتد.

آینده محصولات مجهز به هوش مصنوعی

آینده هوش مصنوعی در برنامه‌های واقعی و هدفمند نهفته است، نه اینکه صرفاً وارد صنایع شود. به عنوان مثال، در مراقبت‌های بهداشتی، آن مدل از هوش مصنوعی که دقت تشخیصی را بهبود می‌بخشد، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و به نتیجه‌گیری هرچه بیشتر بیماران کمک می‌کند، پیشتاز خواهد بود. یا مثلاً در بخش تولید، اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند کارایی را افزایش دهد، ضایعات را کاهش دهد و خروجی را بیشتر کند. در چنین مواردی هوش مصنوعی می‌تواند ارزش خود را ثابت کند.

. برچسب «هوش مصنوعی» روی محصول شما دیگر نوآورانه نیست و سطح بازاریابی را پایین می‌آورد. از اوایل سال ۲۰۰۰ به بعد، افزودن پسوند دات کام (com.) به نام شرکت‌ها کم کم منسوخ شد و حالا نیز به مرور، افزودن عبارت «هوش مصنوعی» به محصولات دارد از مد می‌افتد

هوش مصنوعی فرمانروا نمی‌شود

هوش مصنوعی با وجود ترس‌آفرینی، فرمانروای ما نخواهد بود. این یک ابزار پیشرفته است، بله، اما هنوز فقط یک ابزار است. ساخته‌شده توسط انسان، برای انسان. این یک موجود داری شعور نیست که بتواند جهان را تحت کنترل خود درآورد. نگرانی این نیست که هوش مصنوعی بر ما مسلط شود، بلکه نحوه استفاده از آن است. یا مهم‌تر از آن، نحوه استفاده نادرست از آن؛ بنابراین نباید هوش مصنوعی را در جایگاه یک نیروی قدرتمند و خودمختار تثبیت کرد، چون از اهداف واقعی خود (آسان‌تر کردن، کارآمدتر کردن و سودآوری بیشتر در صورت استفاده صحیح) منحرف می‌شود.

علاوه بر این، مدل کسب و کار هوش مصنوعی فعلی دارای مشکلات جدی است، چون هم از نظر مالی و هم از نظر زیست‌محیطی ناپایدار است. آموزش مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی به قدرت محاسباتی نجومی نیاز دارد که به ردپای عظیم محیطی منجر می‌شود. بسیاری از شرکت‌های هوش مصنوعی هنوز نتوانسته‌اند ثابت کنند که فناوری‌شان می‌تواند سودآور باشد و نمی‌توانند صورتحساب‌ها را پرداخت کنند.

اصلاح نرم، نه ناگهانی!

اصلاح بازار، روندی گریزناپذیر و ضروری است. اما لزومی ندارد که ناگهانی باشد. صنعت هوش مصنوعی نیازی به تغییر شدید ندارد، بلکه نیاز به کالیبراسیون مجدد دارد. ما باید از هیاهو دور شویم و روی برنامه‌های کاربردی واقعی و مبتنی بر موارد کاربردی تمرکز کنیم. هوش مصنوعی در صورتی که به درستی استفاده شود، می‌تواند دگرگون‌کننده باشد. 

روی مزایا تمرکز کنید، نه کلمات سرسام آور

اوج‌گیری قطار هوش مصنوعی با سرعت به سمت ناامیدی می‌رود، مگر اینکه درباره نحوه برخورد با آن تجدید نظر کنیم. ما باید وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی برای حل مشکلات را متوقف کنیم آینده هوش مصنوعی در مزایای ملموس نهفته است، نه در استفاده از این اصطلاح در تمام توضیحات محصول. اصلاحات مسیر هوش مصنوعی در راه است و باید از آن استقبال کنیم. زمان بلوغ هوش مصنوعی فرا رسیده است.

عصر هوش مصنوعی به پایان نمی‌رسد، در حال تکامل است. شرکت‌هایی که این تغییر را درک می‌کنند و بر ارائه مزایای واقعی و قابل اندازه‌گیری تمرکز می‌کنند، شرکت‌هایی خواهند بود که فصل بعدی نوآوری هوش مصنوعی را رهبری می‌کنند.

این مقاله از مجله فوربس به فارسی برگردان شده است.

برچسب ها: هوش مصنوعی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب