دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 09:30

تصاویر نجومی بیست‌وششم شهریور (۱۶ سپتامبر)

تصاویر نجومی بیست‌وششم شهریور (۱۶ سپتامبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 931884

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز Astronomy

این تصویر توسط  دیوید جویس (David Joyce) از لکسینگتون، کنتاکی گرفته شده است. سحابی اژدهای پرنده که با نام شارپل 2-114 نیز شناخته می‌شود، در سیگنوس قرار دارد. این سحابی از نوع سحابی‌های انتشاری ضعیف است. عمدتاً در Hα ، با انتشار کمی در OIII یا SII می‌درخشد. این تصویر شامل 18.5 ساعت داده است و با دوربین 2.8 اینچی f/6 گرفته شده است.

تصاویر نجومی بیست‌وششم شهریور (۱۶ سپتامبر)

تصویر روز skyandtelescope

این عکس را علیرضا وفا  از تهران  ثبت کرده است. تاریخ/زمان ثبت عکس 6 سپتامبر 2024  یا 16 شهریور است. تجهیزات مورد استفاده شامل لنز آینه‌ای Tokina Sz 900mm f11 روی بدنه Fuji XT2  است.

عکاس در مورد تصویر خود می‌گوید: «ماه نو در آغوش گرمِ غروبِ نارنجی روز با آن وداع می‌کند. این سمفونی نوری در رقص زمان ثبت شده است!»

تصاویر نجومی بیست‌وششم شهریور (۱۶ سپتامبر)

تصویر روز آژانس ملی تلسکوپ استرالیا

کهکشان‌ها اغلب در خوشه‌ها یافت می‌شوند. این خوشه‌ها می‌توانند بخشی از گروه‌های بزرگتر به نام ابرخوشه باشند. ابرخوشه شیپلی (Shapley supercluster) بزرگترین ابرخوشه در کیهان محلی ماست و بیش از 8000 کهکشان در یک محدوده سرخ‌گرایی قرار دارد.

در این ساختارهای متراکم می‌توانیم رویدادهای پویایی را مشاهده کنیم که شامل برخوردهای خوشه-خوشه و ادغام گروه-خوشه می‌شود. محیط‌های مختلفی را می‌توان مورد مطالعه قرار داد، از هسته‌های خوشه ای گرفته تا رشته‌ها و میدان‌ها.

مرلوزی (Merluzzi) و همکارانش اعضای ابرخوشه با دم پیوسته رادیویی را مورد مطالعه قرار دادند. آنها می‌خواستند ببینند که آیا این دنباله‌ها بهبرخوردهای خوشه-خوشه ربطی دارند یا خیر. دانشمندان بر این باورند که این دم‌ها در اثر برداشتن فشار ایجاد می‌شوند.

مشاهدات اخیر در فرکانس‌های 235 مگاهرتز تا 1367 مگاهرتز انجام شد. آنها از تلسکوپ‌های GMRT، uGMRT، MeerKAT و ASKAP استفاده کردند. این تصاویر خطوط رادیویی را به رنگ قرمز برای کهکشان SOS 90630 نشان می‌دهد که روی یک تصویر نوری از تلسکوپ بررسی ESO VLT قرار گرفته‌اند.

تصاویر نجومی بیست‌وششم شهریور (۱۶ سپتامبر)

تصویر نجومی روز apod

دهانه ویوالدی(Vivaldi) روی عطارد با بسیاری از دهانه‌های دیگر فرق دارد و در نوع خود غیرعادی محسوب می‌شود. در درون این دهانه دو حلقه وجود دارد و کف آن صاف است. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا. این دهانه 215 کیلومتر عرض دارد. BepiColombo، فضاپیمایی از ESA و JAXA، تصاویر دقیق جدیدی از آن در طول پرواز از این قمر گرفته است. بیشتر دهانه‌های بزرگ در سیارات سنگی از برخورد سیارک‌ها یا دنباله‌دارهای کوچک به آن‌ها به وجود می‌آیند.

این دهانه‌ها  همچنین ممکن است از فوران‌های آتشفشانی تشکیل شوند. برای دهانه ویوالدی  ممکن است هر دو اتفاق افتاده باشد. یعنی ضربه ای قوی زده شده و به دنبال آن یک جریان گدازه ای سطح آنجا را صاف کرده است. دهانه‌هایی با حلقه‌های دوتایی نادر هستند. محققان هنوز در حال بررسی چگونگی شکل گیری حلقه‌های داخلی هستند. در پرواز اخیر BepiColombo برای انجام ماموریتش، سرعت فضاپیما را کم کردند. این فضاپیما در سال 2026 وارد مدار عطارد خواهد شد.

تصاویر نجومی بیست‌وششم شهریور (۱۶ سپتامبر)

.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب