دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر علوم خطاب به روسای دانشگاه‌ها؛

دانشگاه باشگاه احزاب نیست/ میل به مهاجرت افزایشی شده است

دانشگاه باشگاه احزاب نیست  میل به مهاجرت افزایشی شده است
سیمایی صراف در اجلاس روسای دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه باشگاه احزاب نیست که هر فردی در حزب مختلف قرار گرفت با طرف مقابل خود بجنگد، از همه مدیران تقاضا دارم تفکر فکری و فرهنگی و سیاسی را در دانشگاه برای رسیدن به تفاهم بپذیرند.
کد خبر : 931540

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با حضور حسین سیمایی صراف وزیر علوم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌ها صبح امروز (شنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۳) در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

حسین سیمایی صراف، وزیر علوم در این همایش ضمن خیر مقدم به حضار اظهار کرد: دکتر عارف فقط با سمت معاون اول رئیس جمهور در این همایش حضور ندارند، بلکه ایشان شخص علمی و فعال هستند.

وی افزود: اجلاس روسا هر ساله به صورت سنتی با هدف آغاز سال تحصیلی جدید برگزار می‌شد و امسال هم هدف از برگزاری اجلاس، هماهنگی و تصمیم گیری و اطلاع رسانی در حوزه مسائل آموزشی مرتبط با آغاز سال تحصیلی است و امسال در فضای روحی و روانی بهتری آن را برگزار می‌کنیم.

سیمایی صراف تصریح کرد: همگی اذعان دارند امید و نشاط در جامعه به چشم می‌خورد و طبق برخی نظر سنجی‌ها دانشگاه‌ها بانشاط بیشتر سال تحصیلی را آغاز می‌کنند.

وزیر علوم گفت: جامعه، نظام و مردم به خوبی از شعار دکتر پزشکیان که وفاق ملی است، استقبال کردند و تفاوت آن با دولت‌های قبلی نشان می‌دهد که همه پذیرفته اند با رویکرد‌های مختلف سیاسی توافق حاصل شده است.

سیمایی صراف ادامه داد: باید به جای تنازع، تعامل و به جایی رویارویی، گفت‌وگو شکل بگیرد، یکی از شاخص‌های انسان مدرن سواد گفت‌وگو است که در فضای دانشگاه این مورد اتفاق می‌افتد.

وزیر علوم گفت: در عمل در حال برنامه ریزی اجرای شعار وفاق ملی هستیم، برای رسیدن به این توافق باید قدرت اجماع سازی و گفتگو با سلایق متنوع در بین استادان و یاوران علمی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه باشگاه احزاب نیست که هر فردی در حزب مختلف قرار گرفت با طرف مقابل خود بجنگد، از همه مدیران تقاضا دارم تفکر فرهنگی و سیاسی را در دانشگاه برای رسیدن به تفاهم بپذیرند.

وزیر علوم با بیان اینکه علاوه بر تحقق شعار وفاق ملی باید به نسل بالاتر آموزش عالی ارتقا یابیم که آن رسیدن به مرحله‌ای است که دانشگاه نسبت به هویت فرهنگ ایرانی اسلامی احساس مسئولیت کند، حکمرانی کشور باید علمی باشد، خیلی از سیاست گذاری‌های ما شهودی است، در صورتی که باید مبتنی بر داده‌های علمی باشد، برای رسیدن به این هدف چالش‌ها و مشکلاتی داریم.

سیمایی صراف افزود: اقتصاد آموزش عالی در شرایط بهینه به سر نمی‌برد، سهم آموزش عالی از بودجه کل کشور ۳ درصد است که باید به ۴ درصد برسد. برای خلق ثروت و شناسایی تامین مالی جدید از دولت تقاضای مدد و یاری داریم.

وزیر علوم اضافه کرد: کیفیت آموزش عالی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و کمیت بر کیفیت سیطره پیدا کرده است، درصدد افزایش آموزش مهارت محور هستیم، سهم آموزش عالی از بودجه کشور ۳ درصد است و بودجه مراکز فناوری و پارک‌ها یک همت هم نیست که باید حداقل به ۴ برابر افزایش یابد.

سیمایی صراف گفت: برای تقویت اقتصاد آموزش عالی میز اقتصاد را راه اندازی می‌کنیم، دچار ضعف‌های بین المللی هستیم که باید آنها را حل کنیم.

وی گفت: روند مهاجرت نخبگان افزایشی و میل به مهاجرت نگران کننده است و مبل به بازگشت کاهشی شده است، بیکاری و برخی عوامل در این زمینه تاثیرگذار است.

سیمایی صراف خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: برای کاهش مهاجرت چند برنامه را در دستور کار قرار داریم که تامین مسکن اساتید به خصوص برای جوانان یکی از آن است و با وجود تدوین قانون، شرط ضمن عقد می‌گذاریم. توسعه خوابگاه‌های متاهلی و مولد سازی به کاهش مهاجرت کمک می‌کند، اما دانشگاه‌ها استقبالی از مولد سازی ندارند، از عوامل دیگر کاهش مهاجرت گشودن دانشگاه‌ها برای جذب نخبگان است، علایق و عقاید شخصی خود را نباید در جذب و ارتقا دخالت دهیم؛ چرا که مرکز جذب باید همانند دستگاه‌های قضائی بی طرف باشد.

سیمایی صراف با بیان اینکه انسان و دانشجو انتظار دارد تا کرامتش حفظ شود؛ تاکید کرد: اگر این مورد آرامش خاطر استاد و دانشجو را جلب کند، قطعا ماندگاری نخبگان را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب