دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پژوهشگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تولید خودرو‌ گازسوز و برقی لنگ تکنولوژی !

تولید خودرو‌ گازسوز و برقی لنگ تکنولوژی !
پژوهشگر اندیشکده سیاست‌گذاری صنعت خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: بر اساس دستوالعمل‌های استاندارد خودرو با فناوری جدید که از سوی نهاد‌های ذیربط صادر شده است، گویا دریچه گاز خودرو‌های گاز سوز باید برقی شود، که این تکنولوژی در حال حاضر وجود ندارد و به نظر می‌رسد تولید آن نیز کار آسانی نیست.
کد خبر : 930625

به گزارش خبرنگارگروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، طی روز‌های گذشته شایعاتی پیرامون عدم وجود تقاضا برای خودرو‌های تاکسی برقی منتشر شده بود و به نظر می‌رسد که این شایعات رنگ حقیقت به خود گرفته اند. تاکسی برقی هنوز هم در کلان شهر‌ها دیده نمی‌شوند؛ اما مشکل ناترازی بنزین موضوعی نیست که نتوان آن را دید. حالا با این شرایط این سوال پیش می‌آید که چرا کسی خودرو‌های برقی را دوست ندارد؟ و چرا با وجود ناترازی شدید در تامین بنزین پروژه گاز سوز کردن خودرو‌ها مسکوت مانده است.

ابراهیم شجاعت پژوهشگر اندیشکده سیاست گذاری صنعت خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص به خبرنگار آنا گفت: فروش نرفتن خودرو‌های برقی حقیقت دارد و این موضوع دلایل متنوعی دارد. خودرو‌های برقی که هم اکنون وارد شده، آماده عرضه بود و به دلیل نیاز شدید ناوگان تاکسیرانی قرار به تخصیص این خودرو‌ها به بخش تاکسیرانی با وام بلند مدت به اندازه نیمی از بهای خودرو و همچنین دیگر امتیازات شد.

ابهامات موجود در زمینه شارژ و تعمیرات خودرو‌ها 

تولید خودرو‌ گازسوز و برقی

وی ادامه داد: اما رانندگان تاکسیرانی  به دلیل قیمت بالای یک میلیاردی این خودرو و همچنین ابهامات موجود در زمینه شارژ و تعمیرات این خودرو‌ها از خرید آن خودداری کردند. برای رانندگان تاکسی مسئله بیمه و خدمات پس از فروش این خودرو‌ها نیز ابهامات زیادی داشت؛ به عنوان مثال اگر تصادف شدی اتفاق افتاده و حتی یک سلول از باطری خودرو آسیب ببیند، کل پک باطری باید عوض شود که این مورد به معنای هزینه بیش از ۴۰ درصد قیمت خودرو است.



این پژوهشگر در ادامه گفت: موضوع دیگر در خصوص خودرو‌های برقی وارداتی این بود که این خودرو‌ها از برند‌های نه چندان پر طرفدار چینی بودند و در فرهنگ ایرانی‌ها رغبت چندانی به خودرو‌های چینی و به خصوص از برند‌های ناآشنا نیست. به هر جهت جمیع این اتفاقات باعث شد که از ورود خودرو‌های برقی به ناوگان تاکسیرانی استقبال نشود و واردکنندگان مجبور به عرضه این خودرو‌ها برای عموم شوند.

دلیل استقبال از خودرو‌های برقی در طرح ثبت نام ایران خودرو

شجاعت تصریح کرد: در طرح عرضه خودرویی که اخیرا انجام شد، حدود ۱۴۰ هزار نفر برای دریافت خودرو برقی ثبت نام کردند، اما باید توجه داشت که این تقاضا ممکن است به دلیل اختلاف معنادار قیمت‌های طرح با بازار آزاد باشد. از طرف دیگر خودرو‌های برقی با برند‌های اروپایی مانند فولگس واگن و آئودی نیز قطعا در بازار اختلاف قیمت چند برابری دارند؛ پس بدیهی است که تقاضا‌های سفته بازانه در اینجا صورت می‌گیرد.

توسعه خودرو‌های گازسوز راه نجات ناترازی سوخت، اما لنگ یک تکنولوژی

تولید خودرو‌ گازسوز و برقی

شجاعت اظهار کرد: مشکل آلودگی هوا و همچنین ناترازی تولید و مصرف بنزین احتمالا با توسعه خودرو‌های گاز سوز حل می‌شود، اما به دلایلی این طرح مسکوت مانده است؛ سیاست گذار اهتمامی به این بحث ندارد و سیاست گذاری کاملا جزیره‌ای است. وزارت صمت و نفت هر دو علاقه‌ای به بحث گاز سوز کردن خودرو‌ها ندارند و از طرف دیگر از لحاظ استاندارد‌های فنی امکان ادامه تولید این خودرو‌ها در حال حاضر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بر اساس دستوالعمل‌های استاندارد خودرو با فناوری جدید که از سوی نهاد‌های ذیربط صادر شده است، گویا دریچه گاز خودرو‌های گاز سوز باید برقی شود که این تکنولوژی در حال حاضر وجود ندارد و به نظر می‌رسد که تولید آن نیز کار آسانی نیست. در بحث قیمت گذاری نیز قیمت خودرو‌های گازسوز مدت‌ها است که از سوی شورای رقابت به روز نشده است و برای خودروسازان تولید آن صرفه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته