دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط یک شرکت دانش بنیان محقق شد؛

تولید آب آشامیدنی از هوا با جعبه‌های خورشیدی

تولید آب آشامیدنی از هوا با جعبه‌های خورشیدی
یک شرکت دانش بنیان در آمریکا در حال توسعه فناوری است که آب آشامیدنی تمیز و ارزان را از هوا استخراج می‌کند.
کد خبر : 929810

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE، شرکت «Aquaria Technologies» «آکواریا تکنولوژیز» مستقر در کالیفرنیا در سال ۲۰۲۲ تأسیس شد و قصد دارد آب پاکیزه را برای مناطقی که تحت تأثیر تغییرات اقلیم قرار دارند، ارائه دهد. 

فناوری این شرکت می‌تواند رطوبت هوا را جمع آوری کرده و آن را برای مصرف در خانه در بطری بریزد. مدل‌های بزرگ‌تر می‌توانند آب را برای کل جوامع فراهم کنند و به یاری مناطقی بیایند که تحت تاثیر خشکسالی طولانی مدت قرار گرفته اند.

«ژنراتور‌های آب جوی» (AWG) فناوری جدیدی نیستند، اما در سال‌های اخیر، کارآمدتر و مقیاس پذیرتر شده اند.

خط ژنراتور‌های آب جوی توسعه یافته توسط آکواریا به تازگی به عنوان فینالیست جایزه «تاب آوری آینده» در مسابقه «جایزه آینده شهری ۲۰۲۴» معرفی شد.

این شرکت جعبه‌هایی با انرژی خورشیدی ساخته است که از هوا، آب تولید می‌کند. این فناوری پیچیده‌تر از یک دستگاه رطوبت ساز ساده است که عملکرد مشابهی را انجام می‌دهد، اما آب آشامیدنی تمیزی تولید نمی‌کند.

محققان در AWG آکواریا، دستگاه تصفیه ذرات، تصفیه کربن و استریل کننده اشعه ماوراء بنفش (UV) برای از بین بردن باکتری‌هایی است که ممکن است در آب جمع شوند را تعبیه کرده است.

آکواریا چند مدل مختلف توسعه داده است از جمله «هیدرواستیشن» که می‌تواند برای ۱۵۰۰ نفر آب تامین کند و «هیدروپیکسل» که برای استفاده فردی ساخته شده و می‌تواند روزانه تا ۹۱ لیتر آب در روز تولید کند و تنها چیزی که نیاز دارد یک پریز برق معمولی است.

بزرگترین مدل این شرکت، «هیدروپک ایکس» نام دارد و می‌تواند روزانه تا هزار لیتر آب آشامیدنی تولید کند و این یعنی می‌تواند کاملا نیاز یک خانه به آب شهری را از بین ببرد.

بر اساس اعلام آکواریا، هیدروپیکسل یکی از کارآمدترین ژنراتور‌های آب جوی در جهان است. این دستگاه تنها ۳۳۰ وات ساعت در لیتر برق مصرف می‌کند. صاحبان خانه‌هایی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند عملا می‌توانند آب رایگان داشته باشند، در حالی که کسانی که برق را از منبع اصلی تامین می‌کنند احتمالا آب را ارزان‌تر از سوپرمارکت محلی خود تهیه می‌کنند.

این شرکت قصد دارد تا اواخر سال جاری میلادی یکی از AWG‌های خود را به یک جامعه هزار خانواری در هاوایی عرضه کند. 

آکواریا تنها شرکتی نیست که راه حل‌های آب از هوا را ارائه می‌دهد. مثلا شرکت «جنسیس سیستمز» به تازگی «WaterCube» را معرفی کرده است که می‌تواند روزانه ۴۵۰ لیتر آب از هوا تولید می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، تقریبا نیمی از جمعیت جهان به صورت ماهانه با کمبود آب مواجه هستند. 

با افزایش مداوم دمای هوا، واضح است که تغییرات اقلیم همچنان بر جوامع در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، راه حل‌هایی مانند AWG‌های آکواریا می‌توانند ارزشمند باشند، زیرا افزایش خشکسالی مردم را از منابع آبی طبیعی که زمانی به آنها اعتماد می‌کردند محروم می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته