دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

۷۰ درصد تجهیزات فنی سازمان انتقال خون از توان دانش‌بنیان‌ها است

۷۰ درصد تجهیزات فنی سازمان انتقال خون از توان دانش‌بنیان‌ها است
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در راستای تولید محصولات و تجهیزات سازمان انتقال خون همکاری کنند و ما نیز طرح‌های نو‌آورانه و جدید نیز استقبال می‌کنیم.
کد خبر : 930570

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مصطفی جمالی با اشاره به استفاده بالای سازمان انتقال خون از فناوری‌ها و همکاری مداوم با شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: سازمان انتقال خون همکاری بسیار خوبی با شرکت‌های دانش بنیان دارد و در بسیاری از موارد این شرکت‌ها برای پیشرفت و رسیدن به سطوح عالی از امکانات و علم روز دنیا استفاده می‌کنند.

وی افزود:اخیرا چندین فراخوان برای همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان انتقال خون در سایت این سازمان بارگزاری کرده‌ایم که خوشبختانه با استقبال چند شرکت روبه‌رو شدیم، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ارائه طرح‌های خود به این سازمان این همکاری‌ها را بیشتر کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه طرح‌های ارسالی با برسی تیم‌های ارزیاب این سازمان مورد تایید قرار می‌گیرند، تاکید کرد: طرح‌هایی که شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کنند باید در راستای نیاز‌ها و چالش‌های این سازمان باشد و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در راستای تولید محصولات و تجهیزات سازمان انتقال خون با این سازمان همکاری کنند

 مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: ما از طرح‌های نو‌آورانه و جدید نیز استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به حمایت تمام قد از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تلاش می‌کنیم تغذیه اهداکنندگان خون با سفارش‌های اختصاصی بهبود یابد و در همین خصوص با یک شرکت‌دانش بنیان در زمینه تغذیه طب سنتی برای تولید آب‌میوه‌های مفید برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم.

جمالی با بیان اینکه طرح ژن درمانی در کشور در حال انجام و تحقیقات آن به ۶۰ درصد رسیده است، گفت: دو پالایشگاه پلاسما در کشور فعال است که پلاسما را تبدیل به دو محصول آلبومین و ایمونوگلوبین می‌کند.

طراحی دستگاه اشعه خون با رادیواکتیو توسط سازمان انرژی اتمی

محمدرضا بلالی مدیر کل دفتر مدیریت نظارت بر مصرف خون و فرآورده سازمان انتقال خون کشور نیز گفت: ما در سازمان انتقال خون نرم‌‎افزاری برای رصد خون از لحظه خون‌گیری و اهدا تا لحظه‌ای که این کیسه‌های خون به بیمارستان‌ها تحویل داده می‌شود، داریم.

وی با بیان اینکه در بیمارستان‌ها نیز با پیگیری‌های سازمان انتقال خون، نرم‌افزار دیگری برای این رصد کیسه‌های خونی و فراورده‌های راه‌اندازی شده است،گفت: اما این رصد یکپارچه نیست و سازمان انتقال خون با کمک جوانان عزیز کشورمان در حال تولید نرم‌افزاری جامع برای یکپارچه کردن این دو نرم افزار هستند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در قسمت‌های فنی سازمان انتقال خون توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید شده است، گفت: از جمله تجهیزات دانش بنیان این سازمان می‌توان به سانتریفیوژ‌های یخچال‌دار مخصوص بانک خون اشاره کرد که توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان و با کمک سازمان انتقال خون تولید و در حال استفاده است.
 
بلالی گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که سازمان انرژی اتمی با سازمان انتقال خون کشور داشت دستگاه اشعه خون توسط سازمان انرژی اتمی طراحی و ساخته شده است، این دستگاه به زودی در اداره کل انتقال خون استان تهران واقع در خیابان وصال شیرازی نصب خواهد شد.

بعضی بیماران بعد از تزریق خون از کیسه‌های معمومی دچار عارضه تزریق خون می‌شوند که به آن بیماری پیوند علیه میزبان گفته می‌شود و درصد مرگ و میر بالایی دارد

بلالی ادامه داد: نوزادان با وزن کم، بیمارانی که پیوند اعضا انجام داده‌اند و بیمارانی که  شیمی‌درمانی می‌شوند اگر نیاز به تزریق خون داشته باشند حتما باید از خون‌هایی که با رایواکتیو اشعه داده شده‌اند تزریق شود، یکی از روش‌های اشعه دادن خون، استفاده از همین دستگاه ساخته شده توسط سازمان انرژی اتمی است.

مدیر کل دفتر مدیریت نظارت بر مصرف خون و فرآورده سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه اهداکنندگان خون یک کیسه خون کامل اهدا می‌کنند، اما در بیمارستان‌ها از فرآورده‌های این خون‌های اهدایی استفاده می‌شود، گفت: گلبول قرمز متراکم، پلاسمای تازه منجمد و پلاکت از جمله فرآورده‌هایی است که در بیمارستان استفاده و به بیماران تزریق می‌شود و خوشبخانه این فرآورده‌ها در مراکز انتقال خون از کیسه کامل خون کامل اهدایی تولید می‌شود.

وی افزود: برای جداسازی و تولید هر‌یک از فرآورده‌های خون باید از دستگاه‌های مختلفی استفاده شود که خوشبختانه بیشتر این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است. 

بلالی تشریح کرد: حتی نگهداری فرآورده‌های خونی نیاز به شرایط و دمای خاصی دارد، که دستگاه‌های مورد نیاز برای این فرآورده‌ها نیز در کشور و توسط متخصصین ایرانی ساخته شده و به طور روزانه در سازمان انتقال خون استفاده می‌شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته