دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

توصیه‌های خواندنی پیشتازان کنکور ۱۴۰۳ به داوطلبان

توصیه‌های خواندنی پیشتازان کنکور ۱۴۰۳ به داوطلبان
رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۳ در گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا، از رشته‌ها و دانشگاه‌های دلخواه و تناسب بازار کار خبر دادند.
کد خبر : 930242

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ یکی از مهم‌ترین معیار‌های تضمین آینده شغلی مناسب «انتخاب رشته اگاهانه» است، کارشناسان آموزش عالی معتقد هستند که با رعایت این فرایند می‌توان به موفقیت‌های بسیار زیادی دست یافت. 

مثلا، یکی از این موفقیت‌ها ارتباط آینده شغلی با رشته تحصیلی خواهد بود. البته، ناگفته نماند که شاید برخی‌ها در این میان با کسب اطلاعات ناکافی قدم در راهی بگذارند و رشته‌ای را انتخاب کنند که نه تنها به آن علاقه ندارند، بلکه بدون شناخت به انتخاب آن دست زده اند و همین امر باعث می‌شود تا دودش بعد‌ها در چشم خودشان برود.

«رشته» و «دانشگاه» ۲ گزینه‌ای که باید ملاک انتخاب رشته قرار بگیرد و به تناسب آن حتما آینده شغلی هم در نظر گرفته شود تا فرد پس از دانش آموختگی راحت‌تر بتواند مطابق توانمندی‌های خود در بازار کار دستی بر آتش داشته باشد و دو سوته نظر مثبت کارفرما را جلب کند؛ بنابراین با توجه به آغاز فرایند انتخاب رشته با چند نفر از رتبه‌های تک رقمی و داوطلبان تراز بالای ۹۵۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ گفت‌وگویی را اختصاص دادیم تا معیارآن‌ها برای ورود به دانشگاه را بدانیم. 

رشته تحصیلی مهم‌تر است 

بیتا ترابی، رتبه یک کنکور هنر ۱۴۰۳ در پاسخ به این سوال که رشته مهم است یا دانشگاه؟، می‌گوید: به نظر بنده رشته تحصیلی مهم‌تر است و می‌خواهم در رشته گرافیک دانشگاه تهران به ادامه تحصیل بپردازم. 

احساس رضوی رتبه سوم کنکور ریاضی ۱۴۰۳ هم هم نظر با رتبه یک کنکور هنر است و می‌افزاید که در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحصیل می‌کنم؛ چرا که در حال حاضر شرایط می‌طلبد در این شهر ادامه تحصیل دهم.

آینده شغلی را در انتخاب رشته مدنظر قرار دهید

مهرزاد مشایخی، رتبه ۳ کنکور انسانی در پاسخ به این سوال که رشته تحصیلی مهم است یا دانشگاه؟، می‌گوید: قصد دارم در رشته حقوق دانشگاه تهران ادامه تحصیل دهم؛ بنابراین در زمان انتخاب رشته عواملی را باید در نظر گرفت و صرفا علاقه یا دانشگاه نباید مدنظر باشد؛ چرا که ممکن است داوطلب به رشته‌ای علاقه‌مند باشد، اما موقعیت شغلی آن مهیا نباشد.

اهمیت معیار «علاقه» در انتخاب رشته 

پر‌هام راسخ، رتبه دو کنکور تجربی ۱۴۰۳ با بیان اینکه قصد دارم در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل کنم، می‌افزاید: به نظر بنده انتخاب بین رشته و دانشگاه بستگی به دیدگاه فرد دارد. برای بنده دانشگاه و محیط و استادان اهمیت و تاثیر بیشتری دارد، البته در کنار دانشگاه رشته‌ای که فرد دنبال می‌کند، باید طبق میل و خواسته اش باشد.

دانشگاه مهم است 

فرزاد حلاج مقدم رتبه چهار کنکور ریاضی ۱۴۰۳ هم معتقد است که دانشگاه مهم است و می‌گوید: «علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه شریف هستم، اما برای انتخاب رشته تحصیلی هنوز به جمع بندی نرسیده ام و در حال تحقیق و جست و جو هستم».

انتخاب رشته و دانشگاه بستگی به فرد دارد

آرتا قلعه باغی رتبه شش کنکور تجربی ۱۴۰۳ می‌گوید: به نظر بنده این موضوع بستگی به افراد دارد، مثلا ممکن است دانشجویی برای اینکه در شهر خود ادامه تحصیل دهد رشته‌ای دیگر انتخاب کند و برخی‌ها ملاک انتخاب خود را تنها "علاقه" بدانند و قصد دارم در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل دهم.

علاقه را در انتخاب رشته دنبال می‌کنم تا آینده شغلی

محمدصالح فرهنگیان تراز ۹۷۰۰ کنکور ریاضی هم می‌گوید: علاقه‌مند به تحصیل در رشته کامپیوتر یا ریاضیات در دانشگاه تهران هستم؛ چرا که در ایران نامی دارد و طبق تحقیقاتی که انجام داده ام استادان آنها در روند تحصیل بسیار مهم هستند و «رشته» بیشتر از دانشگاه برایم حائز اهمیت است و آینده شغلی هم مهم است، اما بیشتر علاقه ام را دنبال می‌کنم و معتقد هستم اگر در رشته‌ای برتر باشم حتما برایش بازار کار پیدا می‌شود. 

از افراد با تجربه مشورت بگیرید

یکی از دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران در توصیه‌ای خطاب به داوطلبان کنکور می‌افزاید: در زمان انتخاب رشته، حتما با دانشجویانی که در رشته مورد علاقه شما در حال تحصیل هستند، مشورت بگیرید تا انتخاب آگاهانه‌تر داشته باشید. 

اهمیت جایگاه اجتماعی در انتخاب رشته 

یاس جزئی تراز ۱۰ هزار کنکور تجربی ۱۴۰۳ هم می‌گوید که قصد ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی را دارم، اما اگر در آن قبول نشوم حتما رشته پزشکی را می‌خوانم. رشته و دانشگاه و بازار کار و جایگاه اجتماعی برایم بسیار مهم است و به دانشگاه‌های تهران و شهیدبهشتی علاقه‌مند هستم. اگر بازار کار برایم مهم نبود، حتما رشته فیزیوتراپی را انتخاب می‌کردم. 

دانشگاه و رشته و بازار کار برایم مهم است 

روژان صفامنش تراز ۱۰ هزار و ۳۰۰ کنکور تجربی ۱۴۰۳ می‌گوید که به رشته دندانپزشکی علاقه‌مند است و اگر در دانشگاه تهران قبول شود در آن ادامه تحصیل می‌دهد؛ در غیر اینصورت دانشگاه تبریز را انتخاب می‌کند. دانشگاه و رشته و بازار کار برایم مهم است و اگر بازار کار برایم مهم نبود شاید پزشکی بخوانم. 

در انتخاب رشته «رشته» و «بازار کار» برایم مهم است

زهرا بختیاری تراز ۱۰ هزار و ۲۳۰ کنکور انسانی ۱۴۰۳ هم می‌افزاید که به حقوق و روانشناسی علاقه دارد و قبولی در آن بستگی به دانشگاه دارد و سعی می‌کند در انتخاب رشته حتما رشته و بازار کار را ملاک قرار می‌دهد. 

بی علاقگی به رشته؛ معضلی بزرگ در آینده

محمود کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران هم می‌گوید که «علاقه فرد» مهم‌ترین پارامتر در انتخاب رشته است و اگر فردی در بدو ورود به رشته‌ای علاقه نداشته باشد، قطعا در آینده دچار مشکل خواهد شد.

توصیه‌هایی درباره انتخاب رشته آگاهانه از زبان رئیس دانشگاه تهران

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به خبرنگار آنا بیان می‌کند: اشتغال و آینده شغلی در انتخاب رشته داوطلبان کنکور بسیار مهم است و امیدوار هستیم نخبگان علمی کشور با کمک و راهنمایی استادان رشته و دانشکده و دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کنند تا پس از دانش آموختگی خدمت بزرگی به ایران داشته باشند. 

منبع درست در انتخاب رشته چیست؟

فرشته امین، رئیس اداره کل مهارت دانشگاه تهران نیز درباره انتخاب رشته می‌افزاید:برای بهترین انتخاب ۳ معیار باید مدنظر قرار بگیرد، در گزینه اول باید توانمندی‌ها و استعداد‌ها برتر در رشته‌های مختلف را شناسایی کنیم تا دریابیم که کجا می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم، در کنار این مورد «علاقه» بسیار مهم است، مثلا شاید رشته‌ای دلخواه فرد باشد، اما متناسب با ویژگی‌ها و تناسب هایش نباشد؛ بنابراین نمی‌تواند در آن رشته موفق عمل کند، پس داشتن علاقه در کنار استعداد و توانمندی و شناخت کامل نسبت به دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف و دانشکده‌ها در کنار هم منجر به موفقیت خواهد شد. 

تحقیقات؛ بهترین کمک کننده انتخاب رشته

با این حال اگر داوطلبان یک انتخاب آگاهانه در رشته و دانشگاه داشته باشند، نه تنها با علاقه وارد دانشگاه خواهند شد، بلکه در بازار کار هم می‌توانند به خوبی بدرخشند و حرفی برای گفتن داشته باشند. به گفته مسئولان و کارشناسان آموزش عالی، بهترین و بیشترین کمک در انتخاب رشته مربوط به تحقیقات خود داوطلبان در رشته‌ها و دانشگاه‌هایی است که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند، همچنین مشورت گرفتن از افراد باتجربه و معتمد در آموزش در این حوزه بسیار مهم است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کنکور 1403
ارسال نظر
هلدینگ شایسته