دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1403 - 16:57

کاربران اروپایی آیفون دیگر نیازی به اپ‌استور ندارند

کاربران اروپایی آیفون دیگر نیازی به  اپ‌استور ندارند
در پی تصویب قوانین دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا، اپل تسلط کامل خود را بر دستگاه‌هایش در محدوده قاره اروپا از دست داده است.
کد خبر : 929370

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، غول فناوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۲ اوت (۱ شهریور) اعلام کرد به کاربران آیفون و آیپد در اتحادیه اروپا اجازه خواهد داد فروشگاه اپلیکشین یا «اپ استور» را در صورت تمایل از روی دستگاه‌های خود حذف کنند.

اپل مدت‌هاست که در سرتاسر جهان اپل از حق انحصار خود بر اپ استور دفاع کرده و شرکت‌ها را از استفاده از سیستم‌های پرداخت اختصاصی یا دانلود اپلیکیشن‌های خارج از فروشگاه اپل منع کرده است.

این شرکت می‌گوید این اقدام ضروری است تا اطمینان حاصل شود هکرها یا جاسوس‌ها کدهای مخرب را به دستگاه‌ها وارد نمی‌کنند.

با این حال در پی تصویب قوانین دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا، اپل تسلط کامل خود را بر دستگاه‌هایش در محدوده این قاره از دست داده است.

این شرکت در صفحه پشتیبانی توسعه‌دهندگان وبسایت خود نوشت: «اپ استور، پیام‌ها، دوربین، گالری تصاویر و مرورگر سافاری برای کاربران اتحادیه اروپا قابل حذف خواهند بود و فقط بخش تنظیمات و تماس تلفنی نمی‌توانند حذف شوند.»

به گفته اپل بخش ویژه‌ای نیز اضافه شده است که در آن کاربران آیفون یا آیپد می‌توانند تنظیمات پیش‌فرض مرورگرها، پیام‌ها، تماس‌های تلفنی و سایر ویژگی‌ها را مدیریت کنند.

شرکت سازنده آیفون در بیانیه خود آورده است: «از آنجایی که موتورهای مرورگر دائماً در معرض محتوای نامعتبر و بالقوه مخرب قرار گرفته و داده‌های حساس کاربر را می‌بینند، آن‌ها یکی از رایج‌ترین اهداف حمله برای عوامل مخرب هستند.»

این بیانیه اضافه کرده است: «برای کمک به ایمن نگه داشتن کاربران آنلاین، اپل تنها پس از رعایت معیارهای خاص و تعهد به تعدادی از الزامات حفظ حریم خصوصی و امنیتی، از جمله به‌روزرسانی‌های امنیتی به موقع برای مقابله با تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های نوظهور، به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌دهد موتورهای مرورگر جایگزین را پیاده‌سازی کنند.»

سازندگان برنامه‌های کاربردی پیش از این ناچار بودند در اپ استور از سیستم پرداخت خود اپل استفاده کنند و این شرکت از این بابت حق حساب دریافت می‌کرد.

اما اتحادیه اروپا اعلام کرد این شرایط مانع از آن می‌شود که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به طور آزادانه مشتریان را به روش‌های جایگزین برای پرداخت هدایت کنند. امری که اپل را به عنوان اولین شرکت متهم به نقض قانون جدید موسوم به «قانون بازارهای دیجیتال» تبدیل کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اپل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته