دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1403 - 00:03
جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن و فلزات با ابتکار دانش‌بنیان‌ها؛

بومی‌سازی محصولی فناور با لایه ضدآب و مقاومت چندبرابری

بومی‌سازی محصولی فناور با لایه ضدآب و مقاومت چندبرابری
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید محصولی ضدزنگ به نام مبدل آهن شده که قادر است با لایه ضدآب از آهن و فلزات مقابل زنگ‌‌زدگی و خوردگی‌ها محافظت کند، در نتیجه مقاومت این فلزات چندبرابر می‌شود.
کد خبر : 929228

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ شرکت دانش‌بنیان نانوفناوری یا «رنگین نانوساختار» مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و فناوری پردیس، نخستین شرکت صادرکننده محصولات نانوفناوری در حوزه پوشش‌های پودری الکترواستاتیک به کشور چین بوده و تعامل علمی و صنعتی با برخی کشور‌ها مانند ترکیه، کانادا، ارمنستان، قطر، عمان، قرقیزستان، آذربایجان و چندین و چند کشور را دارد.

این شرکت دانش‌بنیان دارای ١٢ گواهی ثبت اختراع در حوزه‌ پوشش‌های پودری و نانوفناوری در کشور، ٦ پتنت جهانی و تأییدیه از ستاد ویژه توسعه نانوفناوری و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، تأییدیه آزمایشگاه‌های استاندارد ایران، چین و کاناداست.

ابتکار یک شرکت دانش‌بنیان در جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن و فلزات؛ تولید محصولی بومی‌سازی شده با لایه ضدآب و مقاومت چندبرابری

این شرکت دانش‌بنیان عناوین فناور برتر، کارآفرین برتر، مخترع برتر، دانش‌بنیان برتر و اختراع برتر را در سال‌های ١٣٩٧ تا ١٣٩٩ در دانشگاه آزاد اسلامی اخذ و ده‌ها عنوان برتر در فن‌بازارها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های کشور را از سال ۱۳۹۵ تاکنون کسب کرده است.

شرکت دانش‌بنیان مجموعه‌ای متشکل از متخصصان و تحصیل‌کردگان جوان کشور است که با تمرکز بر دانش، تخصص، تعهد و کار تیمی سعی در بهبود پوشش‌ها با کمک فناوری نانو دارد.

این شرکت موفق به تولید محصولی بومی‌ شده که با نام ضدزنگ نانوفناوری لارما و مبدل زنگ آهن شده و برای ترمیم سازه‌های زنگ زده کاربرد دارد و با تشکیل  کمپلکس پایدار به سطح فلز چسبيده و پوششی محافظ در برابر رطوبت و خوردگی مجدد به وجود می‌آورد.

استفاده از این محصول با جلوگیری از رشد خوردگی با تبدیل زنگ به یک لایه رنگ و ایجاد لایه ضد آب ضمن افزایش مقاومت چندبرابری فلز در برابر خوردگی می‌تواند نخستین گام در حفاظت طولانی‌مدت از سطوح فلزی با بازدهی بالا و هزینه مطلوب محسوب شود.

ثبت ۱۸ اختراع داخلی و بین‌المللی در مدت ۱۰ سال

خبرنگار آنا برای بررسی فعالیت این شرکت دانش‌بنیان، دستاوردها و برنامه‌های آینده آن گفت‌و‌گویی را با مهدی رحمانی مدیرعامل شرکت ترتیب داده است.

رحمانی با بیان اینکه متولد سال ۱۳۶۳ است، اظهار کرد: دکتری شیمی و پسادکترای مدیریت کسب و کار دارم و از سال ۱۳۹۳ وارد صنعت رنگ و نانو شده‌ام. در ۱۰ سال گذشته ۱۸ اختراع داخلی و بین‌المللی ثبت کرده‌ام و عمده فعالیت‌ها در حوزه رنگ، پوشش و چسب‌های نانوفناوری است و سه تأییدیه نانومقیاس و دو محصول دانش‌بنیان ثبت کردیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: تأییدیه‌های متعددی از صنایع و نهاد‌های علمی و فناوری از اتمی بوشهر تا، مپنا، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و آزمایشگاه‌های استاندارد متعددی داریم و شرکت ابتدا به‌عنوان یک هسته فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال ۹۴-۹۵ آغاز به فعالیت کرد.

ابتکار یک شرکت دانش‌بنیان در جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن و فلزات؛ تولید محصولی بومی‌سازی شده با لایه ضدآب و مقاومت چندبرابری

رحمانی متذکر شد: اکنون به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان و هسته در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و فناوری پردیس مستقر هستیم و به طور تخصصی در حوزه رنگ‌های پودری الکترواستاتیک فعالیت می‌کنیم و در کنار رنگ‌های پودری، الکترواستاتیک نانوفناوری که خواص ضدباکتری و ضدخوردگی، ضد برق، خود تمیزشونده و ... را توسعه دادیم.

وی متذکر شد: سایر محصولات را هم براساس نیاز صنعت وارد بازار کردیم؛ ازجمله چسب چوب ضد آب، مبدل زنگ آهن، ترمیم‌کننده سازه‌ها، رنگ‌های ترافیکی و رنگ‌های مایع، رنگ‌های استخری، نمای ساختمان، عایق آب‌بند و مجموعه‌ای از محصولات در شیمی ساختمان، صنعت چوب، صنایع فلزی که در محدوده فعالیت‌های ما هستند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: در۱۰ سال فعالیت، کارآفرین برتر استان تهران شدم و مدیر عالی سال را در سال ۱۴۰۲ اخذ کردم، کارآفرین برتر سال در استان تهران را هم از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۴۰۰ به دست آوردم.

رحمانی توضیح داد: در جشنواره‌های مختلف فرهیختگان، تندیس مخترع برتر، دانش‌بنیان برتر، فناور برتر و شرکت برتر و محصول برتر را گرفتم و در جشنواره‌های نانویی که در سراسر کشور برگزار شد، رتبه‌های اختراع برتر، دانش‌بنیان برتر، محصول برتر، مخترع برتر و فناور برتر را کسب کردم و توانستم چهار ایزوی ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱، ۱۰۰۴ و ۴۵۰۰۱ به دست آورم و ۲۱ جولای ۲۰۲۴ CE خوداظهاری را اخذ کردم و توانستم بیش از ۳۰۰ پروژه ملی از جنوب به شمال و از شرق به غرب کشور انجام دهم و تأییدیه‌های مختلفی را اخذ کنم.

وی مطرح کرد: موفق به صادرات غیرمستقیم به کشور‌هایی مانند ارمنستان، عراق، افغانستان و چین و کانادا نیز شدیم و توانسته‌ایم دانش ایرانی و محصول ایرانی را به علاوه Patent (پتنت) ایرانی به سایر کشور‌ها صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تأکید کرد: در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به‌عنوان واحد صنعتی فعالیت و کمک کردیم تا درآمد غیرشهریه‌ای برای دانشجویان ایجاد شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: دفتر شرکت دانش‌بنیان را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و فناوری پردیس مستقر و درآمد‌های غیرشهریه‌ای را هم به دانشگاه اضافه کردیم، البته علاقه‌مند هستیم با دانشگاه آزاد درگیر یک مشارکت طولانی‌مدت شویم و قرارداد توسعه ببندیم و از سرمایه‌گذاری استفاده کنیم و محصولات را توسعه دهیم و بازار جدید ایجاد کنیم.

مدیران صنایع باید نگرش تجاری داشته باشند

وی با بیان اینکه در مسیر تجاری‌سازی محصولات با موانع و مشکلاتی برخورد کردیم: عمدتاً مشکلاتی که در تغییر بازار ارز رخ داده و با گرانی‌های ارز و چالش‌های مالی که در بازار به وجود آمده، شوک‌هایی وارد شده است؛ اما تلاش کردیم آنها را رفع کنیم.

ابتکار یک شرکت دانش‌بنیان در جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن و فلزات؛ تولید محصولی بومی‌سازی شده با لایه ضدآب و مقاومت چندبرابری

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با برشمردن چالش‌های موجود بر سر راه فعالیت این شرکت یادآور شد: زمانی کرونا موجب بروز مشکللاتی شد و ارز از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان و از ۳۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید و مشکلاتی ازجمله عدم تخصیص ارز برای واردات مواد، صادرات و گمرکات به‌وجود آورد، اینها مسائلی بود که متأسفانه به‌عنوان چالش با آنها مواجه شدیم.

رحمانی توضیح داد: به‌لحاظ کار فرآوری و کار تحقیق و توسعه به‌واسطه وجود تیم علمی و قدم زدن در مرز دانش توانستیم همه‌ساله هر چالشی که وجود دارد، از رنگ‌ها تا چسب‌های متنوع را با فعالیت نانو رفع کنیم.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با تأکید بر اینکه نیازمند تسهیلات بیشتری برای توسعه فعالیت در شرکت دانش‌بنیان هستیم، ادامه داد: چند سال گذشته چند وام از صندوق دانشگاه آزاد و معاونت علمی صندوق نوآوری و شکوفایی اخذ کردیم تا از گلوگاه‌ها و بزنگاه‌ها بیرون بیاییم، اما با توجه به شدت رشد قیمت در صنایع و نیازی که در بازار مشاهده می‌کنیم، نیازمند تسهیلات قوی‌تری هستیم تا فعالیت‌مان را توسعه داده و بازار کار‌های بیشتری را کسب و چالش‌های صنعت را رفع کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها پیشنهاد کرد که باید به مدیران صنایع رشد نگرش تجاری داد، گاهی اوقات این نگرش با آموزش و بخشنامه اصلاح می‌شود، اما گاهی اوقات باید ابلاغی و بخشنامه‌ای باشد، یعنی از سازمان مرکزی به مدیران مراکز رشد و رؤسای دانشگاه‌ها ابلاغ شود که در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده و از منافع آن سود ببرند و در این باره می‌توان الگو‌های زیادی را در دنیا یافت.

رحمانی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با اشاره به کار و فعالیت مشترک با دانشگاه‌ها اضافه کرد: چند سال گذشته یک کار مشترک با دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا داشتیم، بریتیش کلمبیا شرکت‌های فناور، ایده‌ها، خلّاقیت‌، شرکت‌های نوآور و هسته‌های نوآور را جمع‌آوری کرده و ارزیابی و داوری و محصولاتی را انتخاب و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند و بین ۱۰ تا ۴۰ درصد شریک می‌شود و از منافع سود می‌برد.

وی تبیین کرد: دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا جدا از این شراکت در حوزه تبلیغات و مارکتینگ هم از روابط و قدرت خود استفاده می‌کند، بنابراین می‌توان از چنین الگویی که در بسیاری از کشور‌ها و حتی دانشگاه‌های صنعتی داخل کشور استفاده می‌شود بهره برد تا شرکت‌های فناور که در مرکز رشد مستقر هستند، با رئیس دانشگاه یا استاندار ارتباط بگیرند و یک پروپوزال طراحی شود و بودجه‌ای با توجه به صنعت بالغ بر ۱۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص یابد تا خط تولید توسعه پیدا کند و دانشگاه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از منافع مستقیم محصول یا دانش سهم ببرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: ضمن اینکه دانشگاه از یک بنگاه شهریه‌ای به بنگاه بازوی تجاری و اقتصادی تبدیل می‌شود و درآمدی که حاصل می‌شود را توسعه خواهد داد.

رحمانی افزود: دانشگاه می‌تواند خط تولید نخست را با مشارکت آغاز کرده، سود برده و توسعه دهد و بنگاه علمی را به صنعت متصل کند و تعریف واقعی ارتباط بین صنعت و دانشگاه را ببیند و به سیستم دانشگاه و دانشجویانی که آنجا تحصیل می‌کنند، متصل کند تا دانشجویان شغلی داشته باشند و به صنعت کشور خدمت و نقش مهمی ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه دکتر طهرانچی و رؤسای قبلی نگاه مثبتی به تئوری مراکز رشد و واحد‌های فناور دارد و جشنواره امید دو سال پیش برگزار شد و جشنواره فرهیختگان که همه‌ساله برگزار می‌شود یک انرژی به شرکت‌های فناور می‌دهد که در مسیر و عرصه فناور گام برداشته و استوار باشند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: می‌توان چیزی شبیه جشنواره خوارزمی ایجاد کرد تا به جشنواره کارآفرینی دانشگاه آزاد تبدیل شود؛ بنابراین باید شرکت‌های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های فناوری در یک همایش یا نمایشگاهی توانمندی‌هایشان را به معرض نمایش بگذارند و رسانه‌های ملی و بین‌المللی سازمان پوشش‌دهی و قدرت دانش و صنعت دانشگاه آزاد اسلامی را به سایر نقاط و صنایع کشور معرفی کنند که این مهم به راحتی انجام‌پذیر است و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد از این موضوع استقبال کرده و از آن سربلند بیرون خواهند آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته