دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1403 - 14:23

هشتمین جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای دولت چهاردهم/ تأکید وزرای پیشنهادی کشور و میراث بر استفاده از ظرفیت نخبگان

هشتمین جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای دولت چهاردهم  تأکید وزرای پیشنهادی کشور و میراث بر استفاده از ظرفیت نخبگان
هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم عصر امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل آغاز شد.
کد خبر : 928694

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

می‌توانید جهت مطالعه مشروح هفت جلسه قبلی روی هر لینک کلیک کنید: 

اولین جلسه

دومین جلسه

سومین جلسه

چهارمین جلسه

پنجمین جلسه

ششمین جلسه

هفتمین جلسه

ادامه بررسی صلاحیت اسکندر مؤمنی، وزیر پیشنهادی کشور در دستورکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

باقری: چینش کابینه را مهندسی انتخابات ۱۴۰۷ می‌دانم

محمد باقری، نماینده مردم بناب در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های سردار اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور گفت: آقای مؤمنی تجربه و علم این مسئولیت را ندارند. نباید کسی که تجربه و علم این کار را ندارد متصدیِ وزارتخانه‌ای کنیم که باید مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را درک کند.

وی افزود: وزارت کشور در ۴۳ سال گذشته این همه معاونت داشته؛ چرا هیچ‌کدام از آن‌ها برای وزارت کشور معرفی نشده است؟! این توهین به کارمندان وزارت کشور است.

باقری ادامه داد: آقای مومنی یک فرد نظامی هستند، فرمایشات رهبر انقلاب و امام (ره) نهی کردند که  افراد نظامی نباید در سیاست دخالت بکنند؛ اگر حرفی داریم بگوییم امام اشتباه کرده است. وزارت کشور مادر وزارتخانه‌هاست الان ما شخصی را از نیروی انتظامی می آوریم و وزیر کشور می‌کنیم؛ آیا این برخلاف منویات رهبر انقلاب و امام (ره) نیست؟

وی خطاب به رئیس جمهور اظهارکرد: آقای پزشکیان فردا بیاید مجلس و شفاف توضیح بدهد چرا آقای مومنی را به عنوان وزیر کشور منصوب کردند.

نماینده مردم بناب اظهارداشت: مردم با امید در انتخابات شرکت کردند و وزارت آقای مؤمنی باعث ناامیدیِ مردم می‌شود. برای اینکه دولت وفاق ملی شکل بگیرد، نمایندگان باید به همهٔ وزرای پیشنهادی رأی بدهند.

باقری همچنین گفت: چینش فعلیِ کابینه بیشتر شبیه مهندسیِ انتخابات ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ است.

قالیباف: فعالیت نیروهای نظامی در بخش‌های دولتی هیچ مغایرتی با قانون اساسی و قوانین جاری کشور ندارد

رئیس مجلس در صحن علنی مجلس گفت: به اضافه اینکه در قانون استخدامی سپاه که جناب آقای مومنی در آنجا استخدام سپاه هستند ماده ۱۰۲ و ماده ۸۷ اصلاً مقررات مامور کردن اینها به دوایر و نهادها و دستگاه‌های دولتی هست.

وی افزود: در فعالیت اوج سیاسی انتخابات ریاست جمهوری است؛ نیروهای نظامی در مشارکت در نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ضرورت استعفا هم ندارند؛  شما دیدید در انتخابات دوره دوم دولت آقای خاتمی آقای شمخانی با لباس نظامی در مناظرات شرکت کردند.

قالیباف تأکید کرد: لذا من می‌خواستم اصلاح کنم که هیچ مغایرت قانونی وجود ندارد.

پژمانفر: وزارت کشور باندی و جناحی نیست، یک جزء حاکمیتی است

نصرالله پژمانفر، در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادیِ کشور اظهارکرد: آقای مؤمنی دکترای امنیت ملی از دانشگاه دفاع ملی دارد که با وزارت کشور مرتبط است. وزارت کشور باندی و جناحی نیست؛ یک جزء حاکمیتی است. نگاه آقای مؤمنی این است که بدون درنظرگرفتن جناح سیاسی از افراد استفاده کند.

وی افزود: آقای مؤمنی نشان درجه‌یک خدمت در ارتباط با موضوع تلفات جاده‌ای گرفته‌اند. مسئله تامین امنیت و شقوق آن مثل امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی و امنیت فرهنگی به وزیر کشور برمی‌گرده و  که همه اینها با تحصیلات آقای مومنی مرتبط است ضمن اینکه آقای مؤمنی برنامه جامعی ارائه داده است.

هاشمی: مؤمنی نگاه و رویکرد تعاملی و مشارکتی دارد

سید حسن هاشمی، در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادیِ کشور اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در ۳۱ تیرماه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس معیارهای مهم در رأی اعتماد وزرای پیشنهادی را بیان کردند. فرمودند فردی امین، صادق، متدین و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی، پایبند باشد را به عنوان میدان دار انتخاب کنید. دکتر مؤمنی طبق سوابق در ویژگی‌های شمارش شده از سوی رهبری سرآمد هستند.

وی عنوان کرد: اهم ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور تلفیق ویژگی‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و عمرانی و شخصیت ایشان در راستای کار ویژه‌های کشور و نگاه سیاسی، عمرانی و امنیتی در رویکرد ایشان محرز و مسلم است. ایشان همچنین رویکرد تعاملی و اقناعی به موضوعات و مسائل دارند که در دوران وزارت می‌تواند کمک کننده باشد.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: وزارت کشور در جایگاهی قرار دارد که با بسیاری از نهادها در ارتباط است. دکتر مؤمنی همیشه در تلاش برای پیشبرد امور مختلف بوده و تجربه‌های مدیریتی ایشان در مناصبی که داشتند پر بار بوده است. کاهش تصادفات جاده‌ای در کارنامه ایشان می‌درخشد. سابقه جانشینی رئیس پلیس کشور بیانگر جایگاه درخشان ایشان در مسیولیت‌های محوله بوده است.

وزیر پیشنهادی کشور: با استفاده از نخبگان مشکلات را کاهش می‌دهیم

سردار اسکندر مؤمنی، وزیر پیشنهادی کشور عصر امروز (سه‌شنبه) در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس اظهارکرد: قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه پنج ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود.

وی افزود: می‌خواهیم با نظارت و کمک شما الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس جمهور محترم نیز بوده برای سربلندی ایران عزیز باشیم.

مشروح این خبر را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

 

عدم تایید صلاحیت و برنامه‌های محمدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری در کمیسیون فرهنگی مجلس

تایید صلاحیت و برنامه‌های محمدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری در کمیسیون صنایع و معادن مجلس

سیاوشی: یک دهکده با دو هزار ویلا در چادگان در اختیار خواص است

اسماعیل سیاوشی به‌عنوان مخالف اول وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی سخنرانی کرد و اظهارداشت: یک دهکده با ۲ هزار ویلا در چادگان در غرب اصفهان در اختیار خواص است.

وی افزود: کسی که بخواهد در گردشگری عدالت ایجاد کند، باید روحیهٔ جهادی داشته باشد و ارتباطی به فتنه‌گران و فتنه‌انگیزان نداشته باشد. از وزیر گردشگری سوال کردم شما چه طرحی دارید برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر با ۳۰ میلیون دام که ظرفیتی برای هم صنایع دستی و زندگی آنها و هم برای گردشگری است؟ جوابی نداشت.

این نماینده مجلس گفت: بنده سوال کردم برف به عنوان طلای سفید که می‌تواند لژهای خانوادگی و رستورانه‌های یخی و پیست اسکی بهترین درآمد و جاذبه گردشگری و صنعت گردشگری باشد چه راهکاری دارید؟ ایشان راهکاری را ارائه ندادند.

سیاوشی ادامه داد: بنده از این بزرگوار سوال کردم شما برای اصفهان عزیز و زیبای ما پایتخت فرهنگ جهان اسلام که به خاطر خشک شدن رودخانه زاینده رود دارد تبدیل می‌شود به یک کارگاه آلوده غیر قابل سکونت و تمام ظرفیت‌های گردشگری صنایع دستی و فرهنگی در مهد تمدن فرهنگ و گردشگری و صنایع دستی دارد از بین می‌رود چه راهکاری داری؟ ایشان جوابی نداشت.

خضریان: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی یک ساعت هم سابقه مرتبط با این وزارتخانه را ندارد

علی خضریان، در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادیِ میراث فرهنگی گفت: آقای صالحی‌امیری یک ساعت هم سابقهٔ مرتبط با وزارت میراث فرهنگی ندارند. یکی از سوابق ایشان ریاست اداره‌کل اطلاعات استان خوزستان است. در زمان مدیریت ایشان اتفاقی برای برخی بازداشت‌شدگان افتاد که کار به توبیخ ایشان رسید.

وی افزود: آقای صالحی‌امیری در زمان فتنهٔ ۸۸ در نامه‌ای ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرده است. سال ۹۴ وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی ایشان را به‌عنوان کسی که به سران فتنه مشاوره می‌داده نام برده است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: می‌خواهیم به کسی که جزو عناصر فعال فتنهٔ ۸۸ است رأی بدهیم تا وزیر میراث فرهنگی بشود؟!

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه زمانی که صالحی امیری در کمیسیون‌ها می‌آمد و از او سوال می‌پرسیدیم، او پاسخ ها را به معاونین فعلی ارجاع می‌داد تا آنها صحبت بکنند این یعنی اینکه برنامه تحولی هم در کار نیست، افزود: آیا در همفکران دولت محترم و بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یک نفر هم نبود تا در این وزارتخانه قرار بگیرد؟

وی ادامه داد: جالب است صالحی امیری در آن کار گروهی که انتخاب می کردند در چند تا وزارتخانه نفر اول معرفی شدند الحمدلله در همه حوزه ها هم صاحب سبک و نظر هستند.

کاظمی: صالحی‌امیری همواره در مسیر انقلاب و ولایت بوده است

سید حمیدرضا کاظمی نماینده پل دُختر به عنوان نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار کرد: به جهت آشنایی بیش از سه دهه از برادر عزیزم آقای صالحی امیری برای موافق با برنامه‌های او ثبت نام کردم و در خصوص دفاع از برنامه‌های او می‌گویم که به مرز پختگی و بالندگی رسیده است از حیث دانش و تجربه و حلم و علم در جایگاه رفیعی است. همواره در مسیر انقلاب و ولایت بوده است.

وی افزود: ذکر برخی از مسئولیت‌های ایشان می‌تواند به شناخت بیشتر همکاران جهت اعتماد بیشتر برای رای اعتماد به ایشان کمک بکند از جمله ایشان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ورزش و جوانان، ریاست کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران، معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان کمیته ملی المپیک، رئیس سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.

کاظمی ادامه داد: تجارب علمی ایشان در کمیته ملی المپیک و همراه تالیفات ایشان در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز بکند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار بدهد.

خدادادی: صالحی امیری سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد

زهرا خدادادی در حمایت از وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی سخنرانی کرد و اظهارداشت: دکتر صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد. او به جای سلیقه بر برنامه بلندمدت متکی است و به جای نگاه جزیره‌ای رویکرد انسجام گرایی و گفتمان‌سازی و اجماع سازی دارد. دکتر صالحی امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را انسداد فرهنگی می‌داند.

خدادادی ادامه داد: او اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن با انقلابی بودن و اسلامی بودن نه تنها تعارضی ندارد بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروریست؛ این اضلاع در تعامل با یکدیگر ترسیم شوند.

وی افزود:  ریاست ۵ ساله درخشان دکتر صالحی امیری در کمیته ملی المپیک هنوز در بین اهالی ورزش به ویژه قهرمانان ملی زبانزد است چرا که گفتمان حکمرانی او توسعه گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده و ورزش از نگاه او علاوه بر ورزیدگی و قهرمانی عرصه‌ای فرهنگی برای دیپلماسی جهانی بوده است.

رضایی: صالحی امیری یک روز هم در وزارتخانه نبوده و هیچ آشنایی با این حوزه ندارد

ابراهیم رضایی در مخالفت با صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی صحبت کرد و گفت: اینکه حمایت از دولت به معنای رای دادن به کل وزرای معرفی شده است به نظرم اشتباه است. همه نمایندگان حامی دولت هستند، همه ما به دنبال موفقیت دولت هستیم اما گاهی حمایت از دولت با ممانعت از ورود افراد ناکارآمد به دولت است.

وی افزود: لزوماً حمایت به معنای رأی دادن نیست و اینکه ما منتقدین برخی از وزرای پیشنهادی را مخالف دولت بدانیم اشتباه است؛ ما همه حامی برای حل مشکلات هستیم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: آقای دکتر صالحی امیری هیچ کدام از شاخص های لازم را تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ندارد. این وزارتخانه نیاز دارد به یک مدیر پر انرژی و پر انگیزه و نیاز دارد به یک مدیر تحولی.

رضایی اضافه کرد: کسی که یک روز هم در این وزارتخانه نبوده و هیچ آشنایی هم با ذینفعان این وزارتخانه ندارد حتما توان تحمل هم در او وجود ندارد. صالحی امیری در صحبت‌های خود حرف از ایران امن می‌زند مگر ایران ناامن است که شما حرف از ایران امن می‌زنید؟ من بارها برنامه او را مطالعه کردم حقیقتاً چیزی جز کلی‌گویی ندیدم.

نجابت: صالحی امیری در جلسات کمیسیون به هیچ سئوالی نتوانست پاسخ دهد

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز به‌عنوان مخالف صالحی امیری صحبت کرد و بیان کرد: در کمیسیون امنیت ملی سوالات تخصصی از صالحی امیری پرسیدم و هیچ پاسخی نگرفتم.

وی افزود: من برنامه را می گذارم بر اقراری که آقای دکتر در جلسه کمیسیون داشتند وقتی از ایشان سوالاتی پرسیده شد خیلی صادقانه گفتند من کمتر از یک هفته است که وارد این حوزه شدم از جزئیات اطلاع ندارم.

قلاوند: بی‌ترس و بی‌باک و هراس قضاوت نکنیم

جهانبخش قلاوند، نماینده مردم اندیمشک به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی سخنرانی کرد و گفت: بحران اخلاقی است که ما بپردازیم به حرف‌هایی که نه تقوا اجازه می‌دهد و نه امنیت ملی که بیاییم در تریبون ملی انعکاس بدهیم.

وی افزود: من توصیه می‌کنم که بی ترس و بی باک و هراس قضاوت نکنیم و در واقع کرام الکاتبین باشیم نه خراب الکاتبین.

فیاضی: پزشکیان خدمت بزرگی به جریان انقلاب کرده است

عبدالوحید فیاضی در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: پزشکیان خدمت بزرگی به جریان انقلاب کرده و برای اولین بار است که دولت وفاق ملی را شکل داده است.

وی ادامه داد: امیری یک مدیر سیاستمدار فرهنگی است. اگر در مورد جریان فتنه برائت جست به او رأی دهیم.

زارعی: اگر صالحی امیری درباره جریان فتنه برائت بجوید به او رأی می‌دهم

مجتبی زارعی، نماینده مردم تهران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صالحی امیری خودش باید درباره جریان فتنه توضیح بدهد؛ اگر برائت جست ما به او رای می‌دهیم. آقای باقری دو سه اتهام به مجلس محترم، به رئیس جمهور محترم و به همکاران وارد کردند.

وی با بیان اینکه ایشان می‌فرمایند که جناب مومنی را آوردند که انتخابات بعدی را مهندسی کنند، اضافه کرد: اتهام بعدی این است که می گوید گروه انحرافی در مجلس وجود دارد که دارد طراحی می کند. این اتهام به آقای رئیس جمهور غیرقابل قبول است، وزیر محترمی که هنوز وزارت نکرده است  شما چطور تشخیص دادید که بناست او انتخاباتی را مهندسی کند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: انتخاباتی را که هنوز برگزار نشده است شما چطور قبل از ۴ سال آینده پیش بینی می‌کنید که بناست در آن تقلب به وجود بیاید؟

صالحی امیری (وزیر پیشنهادی گردشگری): اتهاماتی به من زدند که ۱۰ سال حکم جواب آنها داده شده بود 

سیدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای دفاع از برنامه‌های خود پشت تریبون مجلس شورای اسلامی رفت.

وی گفت: با آگاهی و وقوف بر اهمیت، جایگاه، تشخص و منزلت این سازمان و با انگیزه حفظ تاریخ و تمدن کهن و پرافتخار ایران عزیز برای صیانت، حفاظت و پاسداشت از مفاخر و نیاکان، پیشنهاد این مسئولیت را پذیرفتم.

مشروح سخنان صالحی امیری را می‌توانید از اینجا بخوانید.

قالیباف: توزیع هر نامه‌ای در صحن مجلس باید با مجوز هیئت رئیسه باشد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز نسبت به توزیع برگه‌ای (شبنامه) از سوی مالک شریعتی نیاسر در صحن علنی بدون دریافت مجوز از هیئت رئیسه مجلس انتقاد کرد.

به گزارش آنا، نمایندگان مجلس به تخلف مالک شریعتی نماینده تهران در صحن علنی مجلس در مورد پخش شبنامه درباره رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی گردشگری اعتراض کردند.

نظر کمیسیون انرژی مجلس درباره وزیر پیشنهادی نفت

جلیل مختار در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون انرژی درباره محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت را قرائت کرد.

بر این اساس کمیسیون انرژی مجلس پس از بررسی‌های دقیق برنامه و پرسش و پاسخ نمایندگان عضو کمیسیون، برنامه وزیر پیشنهادی را دارای بهبود قابل توجه در انطباق با اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه تشخیص داد.

موافقت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر پیشنهادی نفت

زهرا سعیدی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت را قرائت کرد.

بر این اساس سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.

 

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته