دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1403 - 14:19
در چهارمین جلسه علنی پارلمان صورت می‌گیرد؛

ادامه بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی در نوبت عصر مجلس آغاز شد

ادامه بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی در نوبت عصر مجلس آغاز شد
چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس آغاز شد، نمایندگان در این جلسه قرار است صلاحیت وزرای پیشنهادی اطلاعات، امور خارجه، اقتصاد و دارایی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بررسی کنند.
کد خبر : 928326

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۲۸ تن از نمایندگان در نوبت عصر امروز مجلس آغاز شد.

دیروز (شنبه) اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی بود و مسعود پزشکیان رئیس جمهور برای دفاع از ترکیب کابینه و تشریح برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس حضور یافت و در دومین جلسه نوبت عصر هم نمایندگان صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کردند.

قرار است در نشست علنی امروز ادامه صلاحیت وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی، امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی شود.

موافقان و مخالفان در بررسی صلاحیت عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه: 

قوامی: رشد اقتصادی با شعار تحقق پیدا نمی‌کند

هادی قوامی نماینده موافق برنامه‌های عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه عصر امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در برنامه آقای عراقچی فقط به بخشی که مربوط به تأمین منافع ملی و حفظ و ارزش ثروت ملی هست، اشاره می‌کنم که یکی از مأموریت‌های اصلی سیاست خارجی دولت چهاردهم است.

وی عنوان کرد: طبیعتاً بدون انجام دیپلماسی اقتصادی دیگر برنامه‌ها ما را به دور تسلسل خواهد رساند. وزارتخانه‌های ما لحاظ اقتصادی ندارند و از آقای عراقچی تقاضا دارم حتماً موضوع اقتصادی را در سفارتخانه‌ها لحاظ کنند تا بتوانیم فرصت‌های خود را به قوت تبدیل کنیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: این تاکید مقام معظم رهبری هم هست که دیپلماسی اقتصادی را به ضرورت تبدیل کنم. با تعامل با بازارهای جهانی به صورتی عمل کنیم که لحاظ اقتصادی را مدنظر قرار دهیم و حتماً در سفارتخانه‌ها یک فرد با نگاه گسترش بخش خصوصی به کار بگیریم تا اقتصاد در بحث استاد بالادستی محقق شود.

قوامی تصریح کرد: برای رشد هشت درصدی در برنامه توسعه ۲۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که بخشی از آن با سرمایه‌گذاری خارجی باید محقق شود. رساندن ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز به اقداماتی دارد که در برنامه‌های دکتر عراقچی با ظرافت به آن اشاره شده است.

وی اضافه کرد: مانع‌زدایی و تسهیل‌گری و امیدبخشی از موضوعات مهم و اولویت‌های اساسی می‌تواند اثر گذار باشد که در برنامه دکتر عراقچی به درستی جانمایی شده است. برنامه کلی دولت، اسناد بالادستی و برنامه توسعه همسو هستند.

متکی: اسرائیل از بین خواهد رفت

منوچهر متکی نماینده تهران که به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس صحبت می‌کرد، گفت: امروز شاهد به ثمر نشستن خون ۴۰ هزار شهید غزه و مقاومت هستیم. ترامپ در سخنانی دیروز اظهار کرد اسرائیل از بین خواهد رفت. او گفت یک یا دو سال پیش فکر نمی‌کردم این جمله را بگویم. اسرائیل قادر نخواهد بود در سه جبهه بجنگد و به اندازه کافی نیروی نظامی ندارد و میلیون‌ها نفر حامی طرف مقابل هستند.

وی افزود: من در گذشته همکار آقای عراقچی بودم و اولین حکم معاونت اداره و ریاست اداره مجامع بین‌الملل را برای آقای عراقچی صادر کردم و او در مأموریتی موفق با سفر به جده توافقی را که به تازگی بین آقای ولایتی و سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در تأسیس اولین نمایندگی یک کشور خارجی مربوط به سازمان کنفرانس اسلامی بود عملیاتی کرد.

متکی که وزیر اسبق وزارت امور خارجه کشورمان است، دوران حضور آقای عراقچی در وزارت امور خارجه را دورانی بالنده خواند و گفت: آقای عراقچی به یک دیپلمات حرفه‌ای جمهوری اسلامی بدل شد. او تجربه کار در سفارت ژاپن و معاونت آسیا و اقیانوسیه را دارد و یک دیپلمات جامع الاطرافی است که کارهای وزارت خارجه را در حوزه بین المللی می‌شناسد.

وی در بخشی از سخنانش عنوان کرد: زمان تشکیل دولت شهید رئیسی من شهید عبداللهیان را به عنوان گزینه وزارت خارجه پیشنهاد کردم و او به شهادت رسید. اکنون جامع‌تر و با شناخت‌تر از آقای عراقچی در وزارت امور خارجه سراغ ندارم. او به تکالیف برنامه هفتم توسعه در حوزه سیاست خارجی اشراف دارد.

متکی گفت: به شما شهادت می‌دهم و مطمئن هستم که آقای عراقچی یاری صدیق برای آقای پزشکیان در هیئت دولت و متعددی چون سرباز در خدمت ولایت ولی امر مسلمین خواهد بود و او نص ولایت را به اجتهاد کسی تغییر نمی‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی در مجلس یازدهم اقدام راهبردی تصویب شد و آقای عراقچی بعد از این مرحله دیپلماسی جدیدی را طراحی کرد. کسانی که به نوعی بالا دست آقای عراقچی بودند راضی نبودند و دوست داشتند همان مسیر قبلی طی شود. این جمله رئیس دولت وقت که گفته بود اگر به آقای عراقچی دستور می‌دادند که برجام را تمام بکند ۲۴ ساعته این کار را انجام می‌داد، نشان از جایگاه آقای عراقچی دارد و او پیگیری می‌کند که اگر نگاه دیگری در کشور است کنار بکشد و از طرف فرمانده امر آمد که تا دستور نیامده باید در میدان بمانی.

نماینده تهران دین مداری را به عنوان یک عنصر مهم برای یک دیپلمات در وجود عراقچی معرفی کرد و افزود: آقای عراقچی انسان معتقدی است که مبانی اعتقادی سرمایه او است. او در رابطه با دیپلماسی اقتصادی برنامه دارد و کاملاً برای این کار آماده است.

وی با بیان اینکه آقای عراقچی به همه مسائل دیپلماسی ما در وزارت امور خارجه اشراف دارد، تصریح کرد: قاطعیت او در دفاع از منافع جمهوری اسلامی برای من موجب افتخار بود. ما وزارت امور خارجه‌ای‌ها بزرگترین دستاورد کشور را استقلالی می‌دانیم که امام خمینی برایمان به دست آورده است. رأی بالا برای وزیر امور خارجه در دنیا مهم است.

عراقچی: ما راه مقاومت و حمایت از فلسطین را گم نخواهیم کرد

سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه در جلسه بررسی صلاحیت خود و برنامه‌هایش برای تصدی وزارت امورخارجه در دولت چهاردهم، گفت: ۳۹ سال قبل که به عنوان دانشجویی جوان وارد دانشکده وزارت امور خارجه شدم، با خود پیمان بستم که همواره پاسدار ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، و حافظ منافع ملی ایران باشم.

وی افزود: وزارت امور خارجه را سنگری جدید دیدم که باید در آن از امنیت و منافع این ملت با جان و دل دفاع کنم و در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنانی که همواره استقلال و سعادت این کشور را هدف قرار داده یا می‌دهند، بایستم. از همان زمان با خود و خدای خود، عهد بستم که وارد هیچ دسته و جناحی نشوم، و تنها یک دیپلمات وفادار به انقلاب و ملتم باقی بمانم.

وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه دولت چهاردهم بیان کرد: مفتخرم که قریب به چهار دهه است عضو خانواده شریف وزارت امور خارجه هستم و از متن و بطن آن برخاسته‌ام. جدای از مدارج و مسئولیت‌هایی که در وزارت امور خارجه داشته‌ام، در درجه اول خود را یک «کارشناس» وزارت امور خارجه می‌دانم و به آن افتخار می‌کنم؛ و اکنون با کوله‌باری از دانش و تجربه، و لمس عینیِ بسیاری از فراز و نشیب‌های سیاست خارجی، در معرض اعتماد شما سروران گرانقدر قرار دارم.

عراقچی گفت: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر، یاری مظلومان، نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، حسن همجواری با همسایگان، و حمایت همه جانبه از محور مقاومت، و خصوصاً ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین، اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را از ابتدای انقلاب تا کنون شکل داده و رمز اقتدار و منزلت کشور ما بوده است.

وی افزود: امامین انقلاب، روش نوینی را برای تحمیل اراده در محیط بین‌الملل تعریف کردند، و توانستند مفهوم قدرت را متحول سازند، و قدرت معنایی را به ادبیات نظام بین‌الملل وارد کنند. امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب با کشف و معرفی منابع جدید قدرت، مسیری متفاوت برای مقاومت علیه قدرتمندان سلطه‌گر و زورگوی جهانی رقم زدند. امروز که ۴۶ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، به پشتوانه این مکتب فکری، و با تکیه بر حمایت‌ها و فداکاری‌های ملت عزیز، و هدایت‌های داهیانه رهبر فرزانه انقلاب، ایران مقتدرتر از گذشته بر بام قدرت در منطقه ایستاده است.

برای مطالبعه کامل صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه اینجا را کلیک کنید.

 

موافقان و مخالفان در بررسی صلاحیت محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: 

بررسی صلاحیت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آغاز شد. 

موافقت کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت

سلمان اسحاقی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت 

احسان عظیمی‌راد در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سابق و برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی، وی را فردی حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانستند.

عباس‌پور: ظفرقندی بیمارستان‌ها را با چالش مواجه کرد

محمد عباسپور، نماینده مردم ماکو در مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت اظهارکرد: آقای ظفرقندی وقتی شما رئیس سازمان نظام پزشکی بوده‌اید افزایش تعرفه‌های درمانی را در بخش خصوصی مصوب کردید و آیا فکر نمی‌کنید مخالفت با محرومیت‌زدایی است.

وی افزود: باعث شدید بزشکان  از بخش دولتی به بخش خصوصی بروند و بیمارستان‌ها دچار چالش اساسی می‌شوند و با جهت‌گیری دولت آقای پزشکیان همخوانی دارد یا خیر.

عباسپور ادامه داد: ظفرقندی بیشتر از اینکه از ابزار جراحی‌های مردم استفاده کنند قلم به دست بیانیه‌هایی که در جهت تضعیف نظام و حمایت از اغتشاشات است و جریاناتی که برون‌مرزی در جهت براندازی نظام است.

شریعتی‌: ظفرقندی دارای سابقه تند سیاسی است

مالک شریعتی، در مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت بیان کرد: بحث کمبود دارو، بیماران پروانه‌ای و تحریم اورانیوم ۲۰ درصد از چه زمانی آغاز شد بعد از فتنه ۸۸ و  امروز می‌خواهند جبران کنند اما همچنان از سران فتنه تمجید می‌کنند.

وی افزود: ایشان از مجلسی می‌خواهند رأی بگیرند که همین چند ماه پیش سخنرانی کردند و گفتند باید مجلس مشروعیت داشته باشد. انتخاب مجلس دوازدهم که برگزار می‌شود و آقای پزشکیان در همین انتخابات نفر دوم تبریز شدند و رأی آوردند و گفتند این انتخابات مهندسی شده است و انتخابات در جمهوری اسلامی مفهوم خود را از دست داده است.

شریعتی ادامه داد: آقای ظفرقندی بارها اعلام کردند من سیاسی عمل نمی‌کنم و مواضع گذشته خود را دارم و آماده هستیم بشنویم و اگر مواضع خود را اصلاح کنند فرصت دارند. سابقه ایشان سابقه تند سیاسی است.

وی گفت: در ماجرای اغتشاشات یک توئیت زدند که آمبولانس‌ها را نیروهای نظامی پر کردند می‌دانید چند آمبولانس به آتش کشیده شده و آیا این خدمت به نظام پزشکی کشور است.

بیگدلی: ظفرقندی مشکلات کادر درمان را می‌‌داند

احمد بیگدلی، در موافقت برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت اظهارکرد: آقای ظفرقندی بالای ۴۰۰ دانش‌آموز متخصص تروما را برای ما تربیت کردند و نگذاشتند ارز این مملکت خارج شود.

وی با بیان اینکه تمام مشکلات، مسائل، درد و رنج‌های کادر بهداشت و درمان را می‌داند، افزود: شورای عالی بیمه تعرفه را مشخص می‌کند و ربطی به رئیس سازمان نظام پزشکی ندارد.

نماینده مردم زنجان در مجلس اضافه کرد: وفاق ملی هم‌ ما دست به دست هم بدهیم شهادت می‌دهم آقای دکتر ظفرقندی به این نظام و ولایت فقیه التزام عملی دارد.

پاک‌مهر: نباید سلامت مردم را به فردی سیاسی بسپاریم

سید محمد پاکمهر، نماینده مردم جاجرم در مخالف با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، اظهارکرد: سکان هدایت وزارت بهداشت را باید شخصی عهده‌دار شود که غیرسیاسی باشد. سیاسی‌ترین عنصر کابینه‌ را برای غیر‌سیاسی‌ترین وزارتخانه معرفی کرده‌اند.

وی افزود: آقای ظفرقندی دارای سوابق و عملکرد فراوانی است اما ناگفته نماند در هر کجا مسئولیت داشته ایشان وزن عملکرد سیاسی از وضع عملکرد حوزه سلامتش بالاتر بوده است. طوری که سازمان نظامی پزشکی در یک مقطعی سازمان کاملا سیاسی و تبدیل به سازمان مخالف نظام شده بود.

پاکمهر تأکید کرد: هرگز نباید سلامت مردم را به سیاسی‌کار بسپاریم و چنین معامله زیان‌باری در حوزه نظام سلامت برای مردم رقم بزنیم.

 

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته