دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۲۰ هزار فارغ‌التحصیل نظر دادند/گزارش جامع بازار کار ۱۴۰۳

۲۰ هزار فارغ‌التحصیل نظر دادند گزارش جامع بازار کار ۱۴۰۳
یک پلتفرم کاریابی با جمع‌آوری داده‌های رزومه بیش از ۵۰۰ هزار نفر و نظرسنجی از ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل، جدیدترین گزارش خود تحت عنوان راهنمای انتخاب رشته با تکیه بر داده‌های بازار کار ۱۴۰۳ را منتشر کرده است.
کد خبر : 927476

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مقداد ولایی هم‌بنیانگذار یک پلتفرم گفت: این تیم در واقع پلتفرمی برای استخدام در کشور است که مهم‌ترین وظیفه آن کاریابی برای افراد جویای کار است تا بهترین و متناسب‌ترین شغل خود را انتخاب کنند.

وی گفت: ما امروز بیش از ۳ میلیون کاربر کارجو در جاب ویژن داریم و بیش از ۹۱ هزار سازمان احراز هویت شده و رسمی که با این استارت‌آپ همکاری و نیرو‌های خود را استخدام کردند. فقط در یک سال اخیر نزدیک به ۳۰۰ هزار موقعیت شغلی اطلاع رسانی و در این پلتفرم ثبت شده است. در یک سال اخیر نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از طریق اپلیکیشن جاب ویژن در سازمان مورد نظر شغل مورد نظر استخدام شدند.

ولایی تصریح کرد: ما علاوه بر اینکه به افراد کمک می‌کنیم تا به فرصت‌های شغلی دسترسی داشته باشند و به آنها برای استخدام در سازمان مورد نظر کمک می‌کنیم به این فکر کرده‌ایم که خودمان را محدود به این نکنیم که از ابتدای فرایند انتخاب تحصیل رشته تحصیلی که قرار است به یک شغل مناسب منتج شود همراه آنها باشیم کمک کنیم انتخاب رشته و دانشگاه درست‌تر با چشم بازتری داشته باشد.

وی گفت: انتخاب رشته یکی از مهمترین انتخاب‌های افراد است و می‌تواند آینده زندگی افراد را تحت تاثیر قرار بدهد. در شرایطی که فشار کنکور بسیار سنگین است برای خانواده‌ها نیز سنگین است. بچه‌ها برای انتخاب رشته یا به دوستان و آشنایان نزدیک مراجعه می‌کنند و بر اساس یک سری داده‌های محدود مجبورند تصمیم گیری کنند. یا اینکه به مشاورین آموزشی مراجعه می‌کنند و معمولاً کار مشاور آموزشی این است که دانش‌آموزان می‌گویند که رتبه آنها چند است و بر اساس رتبه فرد راهنمایی و مشاوره لازم را می‌دهند.

ولایی افزود: این رویه نادرست باعث شده است تا ۶۰ درصد از فارغ التحصیلان رشته‌ها و دانشگاه‌ها بعد از سالیانی که از انتخاب رشته و دانشگاه آنها گذشته است و امروز فارغ التحصیل شده‌اند وقتی از آنها می‌پرسیم که از انتخاب رشته و دانشگاه خود راضی هستند می‌گویند که ناراضی هستند

وی تصریح کرد: یعنی از هر ۱۰ نفر ۶ نفر از انتخاب رشته خود ناراضی هستند و این آمار یک آمار تکان دهنده است به نظر می‌رسد در این فرایند باید کمک کنیم تا افراد با داده‌های قابل اتکاتر و مستدل‌تر درباره آینده زندگی خود تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: برای این تصمیم گیری دو نوع داده نیاز است یکی اینکه هر فرد درباره خودش عقاید و شخصیت خود و استعداد‌های خود و ویژگی‌های خود مطالعه کند و ببیند که کدام رشته به دانشگاه با اینها مطابقت دارد. یک بخش دیگر نیز مطالعه می‌کند درباره اینکه رشته‌ها و دانشگاه‌ها تا وضعیت رشته‌ها و دانشگاه‌ها را ارزیابی کند اینکه کدام یک بازار کار بهتری دارند کدام یک وضعیت درآمدی بهتری دارند و کدام یک از لحاظ اشتغال فارغ التحصیلان و رضایت فارغ التحصیلان وضعیت بهتری دارد.

هم‌بنیانگذار جاب ویژن گفت: ما یک گزارش مفصل در راستای بخش دوم ارائه کرده‌ایم. یک نظرسنجی برگزار کردیم از بیش از ۲۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف و از آنها پرسیدیم که چقدر از این انتخاب رشته راضی هستید و بعد مشخص کردیم که میزان رضایت فارغ التحصیلان از رشته به دانشگاهشان به چه مقدار است. 

وی گفت: در مرحله دوم به رزومه‌ها و کارجویانی که در سایت ما حضور داشتند آنها را بررسی کردیم. رزومه بیش از ۵۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دادیم و از دو تا شاخص مختلف یک وضعیت اشتغال آنها و دوم وضعیت درآمدی آنها را مورد ارزیابی قرار دادیم و این سه داده را در کنار یکدیگر قرار دادیم بتوانیم رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم. 

افشین خاطرنشان کرد: این گزارش ۴ فصل دارد که در فصل اول آن عوامل شکل دهنده رضایت تحصیلی را مورد بررسی قرار دادیم چه عواملی هستند که باعث رضایت تحصیلی در افراد می‌شود نکته اول. حدود ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی یا از رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند یا از دانشگاهی که انتخاب کردند یا از هر دوی اینها ناراضی هستند. مهمترین دلایل عدم رضایت مرتبط با بازار کار و درآمد آنهاست یعنی همه هم‌ترین عواملی که تشکیل دهنده رضایت تحصیلی افراد است عواملی است که مرتبط با بازار کار است.

ولایی ادامه داد: افرادی که شغل مرتبط با رشته تحصیلی خودشان را نداشتند دو و نیم برابر ناراضیتر از افرادی بودند که در شغلی مشغول هستند که با رشته تحصیلی خود مرتبط است بالاترین میزان رضایت بین رشته‌هایی وجود دارد که وقتی به آنها نگاه می‌کنیم بهترین بازار کار را دارند.

وی گفت: با افزایش حقوق ماهانی افراد رضایت آنها رشد می‌کند. 

هم‌بنیانگذار این تیم تصریح کرد: مادر فصل دوم و سوم این گزارش رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کردیم. هر رشته را با چهار عامل مقایسه کردیم وضعیت آن را مشخص کردیم. گفتیم هر رشته میزان رضایت فارغ التحصیلان آن به چه مقدار است حقوق فارغ التحصیلان چقدر است آخرین رتبه‌ای که در کنکور می‌تواند در این رشته قبول شود چه رتبه‌ای است و وضعیت اشتغال مرتبط با رشته فارغ التحصیلان این رشته چگونه است یعنی چند درصد از فارغ التحصیلات این رشته در شغلی فعالیت می‌کنند که مرتبط با رشته آنهاست و در یک شغل نامربوط که آن را بین رشته‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کردیم.

وی تصریح کرد: یک سوال پرسیدیم کدام رشته بیشترین رضایت فارغ التحصیلان را دارد؟ که مهندسی صنایع در صدر است کامپیوتر و فناوری اطلاعات دوم از مدیریت سوم است. ما در این گزارش ۳۰ رشته را مورد ارزیابی و مقایسه قرار دادیم را که داده‌های ۳۰ رشته را استخراج کردیم.

وی عنوان کرد: یا گفتیم کدام رشته از نظر درآمدی وضعیت بهتری دارد. صدر جدول مهندسی مکانیک است رتبه دوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات رتبه سوم مهندسی هوافضاست رتبه چهارم مهندسی معدن است. در این گزارش داده‌های کاملی در مورد رشته‌ها به مخاطب داده می‌شود ه همه سوالات را پاسخ می‌دهد.

هم‌بنیانگذار این تیم استارت‌آپی تصریح کرد: بحث مرتبط بودن شغل بسیار مهم است به عنوان مثال در مورد رشته کامپیوتر ۶۳ درصد افراد لی فعالیت می‌کنند که مرتبط با رشته آنهاست و ۳۷ درصد در شغل نامرتبط فعالیت می‌کنند. در این گزارش گفته شده است گروه شغلی فارغ التحصیلان این رشته معمولاً در چه مشاغلی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: بعد همین رشته را به صورت خاص در دانشگاه مختلف مورد بررسی قرار دادیم چرا که این یک میانگین از این رشته است و این رشته تا دانشگاه مختلف وضعیت متفاوتی دارد.

هم‌بنیانگذار این تیم  تصریح کرد: در فصل سوم گزارش به افراد کمک می‌شود تا دانشگاه مناسب خود را پیدا کند و سپس دانشگاه‌ها را با شاخص‌های مختلف وضعیت آنها را بررسی می‌کنیم. دانشگاه‌ها را در ۵ شاخص مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم یک رضایت فارغ التحصیلان تاثیر دانشگاه بر حقوق فارغ التحصیلان، آخرین رتبه قبولی دانشگاه‌ها در چه رنجی است، فارغ التحصیلان این دانشگاه چقدر در رشته‌های مرتبط با رشته خود کار می‌کنند و یک رتبه‌بندی جهانی نیز دانشگاه‌ها دارند.

برگه واقعیات (Fact Sheet) گزارش انتخاب رشته جاب‌ویژن ۱۴۰۳

برخی از مهم‌ترین یافته‌های گزارش:

حدود ۶۰درصد فارغ‌التحصیلان از انتخاب تحصیلی خود ناراضی‌اند.

 بازار کار نامناسب؛ مهم‌ترین دلیل نارضایتی فارغ‌التحصیلان از انتخاب تحصیلی‌شان است.

سه رشته مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر و مدیریت راضی‌ترین فارغ‌التحصیلان را دارند.

 سه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران راضی‌ترین فارغ‌التحصیلان را دارند.

سایر یافته‌های گزارش:

حدود ۶۰٪ از فارغ‌التحصیلان از انتخاب‌های تحصیلی خود ناراضی‌اند. به طور مشخص مهمترین دلایل نارضایتی میان فارغ‌التحصیلان دلایـل مـرتبط بـا بازار کار است. 

«نبود فرصت‌های شغلی مناسب با درآمد کافی»، خیلی بیشتر از «عدم تناسب با علایق و روحیات» عامل نارضایتی افراد از انتخاب رشته تحصیلی است. همچنین در مورد رضایت از دانشگاه محل تحصیل، «عدم تسهیل ورود به بازار کار» در مقایسه با «سطح علمی اساتید»، «کيفيت دروس» و یا «عدم وجود امکانات رفاهی» عامل بسیار مهمتری‌ست.

نداشتن شغل مرتبط با تحصیل موجب نارضایتی از تحصیل می‌شود به‌طوری‌که نارضایتی از تحصیلات دانشگاهی میان افرادی که مشاغل نامربوط با تحصیلات دارند، ۲.۵ برابر بیشتر از سایر افراد است.

میزان رضایت فارغ‌التحصیلان از انتخاب رشته‌ی خود، با فرصت‌های شغلی موجود برای آن رشته ارتباط مستقیم دارد. در رشته‌هایی که فرصت‌های شـغلی فراوانـی بـرای آن‌ها وجـود دارد، فارغ‌التحصیلان نیز عموما رضایت بالایی از انتخاب رشته‌ی خود دارند. اغلب فارغ‌التحصیلانی که از انتخاب رشته‌ی خود ناراضی‌اند، اگر به عقب برگردند یکی از رشته‌هایی را که به لحاظ بازار کار پرتقاضا هستند، انتخاب می‌کنند. 

با افزایش حقوق ماهانه رضایت از رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل، به‌طور پیوسته زیاد می‌شود که حاکی از نقش پررنگ درآمد افراد در رضایت آن‌ها از رشته تحصیلی است.

با توجه به یافته‌های این فصل به نظر می‌رسد افرادی که در آستانه‌ی انتخاب رشته تحصیلی هستند، چه در انتخاب رشته و چه در انتخاب دانشگاه، بیش از هر عامل دیگری، باید به وضعیت اشـتغال و درآمـد فارغ‌التحصـیلان آن رشته/دانشـگاه توجـه کنند.

جامعه آماری گزارش:

گزارش انتخاب رشته جاب‌ویژن بر مبنای تحلیل رزومه ۵۰۰ هزار نفر کارجو و نظرسنجی از ۲۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل تهیه شده و ۳ هزار کد رشته دانشگاهی را پوشش می‌دهد.

رتبه‌بندی کلی:

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها - ۱۰ دانشگاه اول

۱- دانشگاه صنعتی شریف

۴- دانشگاه علم و صنعت ایران

۷- دانشگاه صنعتی اصفهان

۱۰- دانشگاه علامه طباطبایی 

رتبه‌بندی رشته‌های گروه ریاضی - ۱۰ رشته اول:

۱- کامپیوتر/ فناوری اطلاعات

۴- مهندسی برق

۷- مهندسی معماری

۱۰- مهندسی مواد و متالوژی

رتبه‌بندی رشته‌های گروه انسانی - ۱۰ رشته اول:

۱- مدیریت/ کسب‌وکار

۴- روابط عمومی

۷- اقتصاد

۱۰- تربیت بدنی

رتبه‌بندی براساس زیرمعیارها:

رشته‌های با بیشترین رضایت فارغ‌التحصیلان: مهندسی صنایع، کامپیوتر/ فناوری اطلاعات، و مدیریت/ کسب‌وکار.

رشته‌های با بیشترین درآمد فارغ‌التحصیلان: مهندسی مکانیک، کامپیوتر/ فناوری اطلاعات، و مهندسی هوافضا.

دانشگاه‌های با بیشترین رضایت فارغ‌التحصیلان: دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران.

دانشگاه‌های با بیشترین درآمد فارغ‌التحصیلان: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علم‌ و صنعت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اپلیکیشن دانشگاه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته