دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارائه نظریه جدید در مورد زمان تشکیل قاره‌های زمین

ارائه نظریه جدید در مورد زمان تشکیل قاره‌های زمین
مطالعات جدید پژوهشگران حاکی از آن است احتمالا قاره‌های اولیه زمین نه از طریق فرورانش بلکه ناشی از ذوب پوسته زمین شکل گرفته اند؛ پدیده‌ای که به طور بالقوه شروع تکتونیک صفحه‌ای را به تاخیر انداخته و درک ما را از تاریخ زمین شناسی زمین و تأثیر آن بر حیات تغییر می‌دهد.
کد خبر : 926674

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی ، شکل گیری قاره‌های زمین در میلیارد‌ها سال پیش، پایه‌ای برای شکوفایی حیات ایجاد کرده اند. با این حال، دانشمندان در مورد چگونگی به وجود آمدن این قاره‌ها و اینکه آیا فرآیند‌های زمین شناسی دخیل در آن، مشابه پدیده‌های امروز بوده یا خیر، اختلاف نظر دارند.

«دیوید هرناندز اوریبه» پژوهشگر علوم زمین دانشگاه ایلینویز شیکاگو در مطالعات جدید خود به اطلاعات تازه‌ای دست یافته است که نظریه اصلی تشکیل قاره‌ها را به چالش می‌کشاند. وی از مدل‌های رایانه‌ای برای مطالعه تشکیل ماگما‌ها استفاده کرد که تصور می‌شود سرنخ‌هایی از منشا قاره‌ها دارند.

ماگما ماده مذابی است که با سرد شدن، سنگ‌ها و مواد معدنی را تشکیل می‌دهد. هرناندز اوریبه به دنبال ماگما‌هایی بود که با ترکیبات ذخایر معدنی کمیاب به نام زیرکُن مطابقت داشته باشد که قدمت آن به دوره آرکئن ۲.۵ تا ۴ میلیارد سال پیش بازمی گردد، زمانی که دانشمندان معتقدند قاره‌ها برای اولین بار تشکیل شده اند.

سال گذشته، دانشمندان چینی و استرالیایی اعلام کردند زیرکن‌های آرکئن تنها می‌توانند از طریق فرورانش تشکیل شوند یعنی زمانی که دو صفحه تکتونیکی در زیر آب با هم برخورد می‌کنند و توده‌های زمین را به سطح می‌برند. این روند هنوز هم امروز اتفاق می‌افتد و باعث زمین لرزه‌ها و فوران‌های آتشفشانی و تغییر شکل سواحل قاره‌ها می‌شود.

اما هرناندز اوریبه دریافت، فرورانش برای ایجاد زیرکن‌های آرکئن ضروری نیست و این مواد معدنی می‌توانند از طریق فشار و دمای بالا مرتبط با ذوب پوسته ضخیم اولیه زمین تشکیل شوند.

این پژوهشگر می‌گوید: «با استفاده از محاسبات و مدل‌های من، می‌توانید رد و نشان مشابهی را برای زیرکن‌ها به دست آورید و حتی از طریق ذوب نسبی کف پوسته، تطابق بهتری ارائه کنید؛ بنابراین بر اساس این نتایج، ما هنوز شواهد کافی برای گفتن اینکه کدام فرآیند، قاره‌ها را تشکیل داده است، نداریم.»

این نتایج همچنین عدم قطعیت در مورد زمان شروع تکتونیک صفحه‌ای در زمین افزایش می‌دهد. اگر اولین قاره‌های زمین از فرورانش تشکیل شده باشند، این بدان معناست که قاره‌ها بین ۳.۶ تا ۴ میلیارد سال پیش شروع به حرکت کرده اند یعنی تنها ۵۰۰ میلیون سال پس از موجودیت سیاره. اما نظریه جایگزین در مورد ذوب پوسته که اولین قاره‌ها را تشکیل می‌دهد به این معنی است که فرورانش و تکتونیک بسیار دیرتر شروع شده است.

هرناندز اوریبه ادامه می‌دهد: «سیاره ما تنها سیاره منظومه شمسی است که دارای تکتونیک صفحه فعال است؛ و این به منشا حیات مربوط می‌شود، زیرا نحوه حرکت قاره‌های اولیه، آب و هوا، شیمی اقیانوس‌ها و همه چیز‌هایی که به زندگی مربوط می‌شد را کنترل می‌کرد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته