دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بر اساس اعلام ناسا؛

کدام روز امسال رکورد گرمای جهانی را زد؟

کدام روز امسال رکورد گرمای جهانی را زد؟
ناسا با انتشار جدیدترین گزارش خود در مورد گرمای جهانی اعلام کرد زمین در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۴ (اول مرداد ۱۴۰۳) گرم‌ترین روز ثبت شده خود را تجربه کرده است.
کد خبر : 927150

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازسای تک دیلی ،داغ ترین روز، یک شاخص محض از روند مداوم گرمایش جهانی بوده که عمدتا ناشی از فعالیت‌های انسانی مانند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است. 

رکوردشکنی امواج گرمای جهانی

بر اساس تجزیه و تحلیل ناسا از داده‌های دمای روزانه جهانی، اول مرداد گرم‌ترین روز ثبت شده، بود. ۳۱ تیر و دوم مرداد (۲۱ و ۲۳ ژوئیه) نیز از رکورد روزانه قبلی که در مرداد پارسال ثبت شده بود، فراتر رفت. این دما‌های رکوردشکن بخشی از روند گرمایش طولانی مدت زمین است.

 ناسا به عنوان بخشی از مأموریت خود برای گسترش درک ما از زمین، مشاهدات طولانی مدت حیاتی سیاره در حال تغییر ما را جمع آوری می‌کند. این سازمان با استفاده از مجموعه وسیعی از ماهواره‌های رصد زمین، نقش مهمی در ردیابی این تغییرات و کمک به جوامع برای سازگاری با دما‌های در حال افزایش دارد.

«بیل نلسون» «Bill Nelson» مدیر ناسا گفت: «در سالی که تا به امروز گرم‌ترین سال بوده است، این دو هفته اخیر شاهد گرمای بسیار شدیدی بوده ایم. ناسا از طریق بیش از دوجین ماهواره رصدی زمین و داده‌های بیش از ۶۰ سال، تحلیل‌های انتقادی از چگونگی تغییر سیاره ما و چگونگی آماده سازی، سازگاری و ایمن ماندن جوامع محلی ارائه می‌کند.»

این یافته اولیه از بررسی داده‌های «تجزیه و تحلیل گذشته نگر عصر مدرن برای تحقیقات و کاربردها، نسخه ۲ (MERRA-۲)» و «سیستم‌های پردازش رو به جلو سیستم مشاهده زمین گودارد (GEOS-FP)» بدست آمد که میلیون‌ها مشاهدات جهانی را ابزار‌های روی زمین، دریا، هوا و ماهواره‌ها را با استفاده از مدل‌های جوی ترکیب می‌کند.

 GEOS-FP داده‌های سریع و تقریبا واقعی آب و هوا را ارائه می‌کند و اگرچه تحلیل مجدد آب و هوای MERRA-۲ بیشتر طول می‌کشد، اما استفاده از مشاهدات را با بهترین کیفیت تضمین می‌کند. این مدل‌ها توسط دفتر مدل سازی و جذب جهانی (GMAO) در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت، مریلند اداره می‌شوند.

ادامه روند گرما 

در تصویر زیر مقادیر میانگین روزانه دمای جهانی از MERRA-۲ برای سال‌های ۱۹۸۰-۲۰۲۲ با رنگ سفید، مقادیر سال ۲۰۲۳ به رنگ صورتی و مقادیر از سال ۲۰۲۴ تا ژوئن (تیر و مرداد ۱۴۰۳) با رنگ قرمز نشان داده شده است. 

کدام روز ماه جاری رکورد گرمای جهانی شکسته شد؟
مقادیر روزانه دمای جهانی از ۱ تا ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۴ (۱۱ تیر تا ۲ مرداد) از GEOS-FP به رنگ بنفش نشان داده شده است. نتایج با یک تحلیل مستقل از برنامه رصد زمین کوپرنیک اتحادیه اروپا مطابقت دارد. در حالی که آنالیز‌ها تفاوت‌های کوچکی دارند، اما توافق گسترده‌ای را در تغییر دما در طول زمان و گرم‌ترین روز‌ها نشان می‌دهند.

بر اساس اعلام دانشمندان موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا در نیویورک، آخرین رکورد‌های دمای روزانه، ادامه ۱۳ ماه رکورد‌های ماهانه دمای متوالی است. تجزیه و تحلیل آنها بر اساس رکورد GISTEMP بود که فقط از داده‌های ابزاری سطحی استفاده می‌کند و دید بلندمدتی از تغییرات دمای جهانی در تحلیل‌های ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد که به اواخر قرن نوزدهم باز می‌گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته