دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با هدف کشف ناشناخته‌ها؛

شیرجه زیردریایی چینی به عمق هفت هزار متری اقیانوس

شیرجه زیردریایی چینی به عمق هفت هزار متری اقیانوس
چین در ادامه تحقق بلندپروازی‌های علمی خود قصد دارد گروهی از دانشمندان را به کاوش کوه‌های دریایی وسیع ماژلان در عمق هفت هزار متری اقیانوس بفرستد.
کد خبر : 927214

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا ازIE، در این ماموریت گروهی از دانشمندان بین المللی به سرپرستی محققان چینی، یک زیردریایی چینی به نام «جیائولونگ» «Jiaolong» را به عمق هفت هزار متری آب‌های اقیانوسی اعزام خواهند کرد.

هدف از این ماموریت ۴۵ روزه که شنبه هفته جاری آغاز شد، شناسایی و بررسی این کوه‌های زیرآبی است که به ندرت کشف و شناسایی شده اند.

زیردریایی جیائولونگ که به نام یک اژد‌های افسانه‌ای نامگذاری شده است، در ژوئن ۲۰۱۲ تا عمق ۷۰۶۲ متری در درازگودال ماریانا، پایین رفت.

یک گروه بین المللی ۶۰ نفره متشکل از دانشمندانی از چین، هنگ کنگ، استرالیا، اسپانیا، کانادا، مکزیک، سنگاپور، بنگلادش، نیجریه و کلمبیا با کشتی مادر «شن‌های یی هائو» «Shenhai Yihao» عازم این منطقه شده اند. برای این ماموریت هجده غواصی برنامه ریزی شده است.

کوه‌های دریایی ماژلان از دراز گودال ماریانا، عمیق‌ترین نقطه اقیانوسی جهان، تا سمت شرق امتداد دارند. این مکان که بین ژاپن و گینه نو واقع شده است، به دلیل ویژگی‌های زمین شناسی منحصربه فردش انتخاب شده و می‌تواند درک دانشمندان را از تنوع زیستی، توپوگرافی، آتشفشان‌های جزایر اقیانوسی، منابع معدنی و اثرات تغییرات آب و هوا و فعالیت‌های انسانی افزایش دهد.

چین در تلاش برای رقابت با غرب برای پیشبرد قابلیت‌های دریایی و اکتشافات زیرآبی خود، قصد دارد پرچم دار هدایت مطالعات و اکتشافات جهانی اقیانوسی در حوزه‌هایی مانند اطلاعات و استخراج معادن اعماق دریا شود.

این کشور، کشتی‌ها و شناور‌های پیشرفته‌ای را در آب‌های مجاور مانند دریای جنوبی چین و فراتر از آن دارد. در سال ۲۰۲۰، زیردریایی «استریور» «Striver» چین به عمق بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ متری عمیق‌ترین دراز گودال ماریانا رسید. 

در سال ۲۰۱۰، بازوی روباتیک «جیائولونگ» «Jiaolong» پرچم چین را در اعماق دریای جنوبی چین نصب کرد و جنجال برانگیخت. این اکتشاف کوه‌های دریایی بخشی از برنامه مطالعاتی و حفاظتی «دهه اقیانوس سازمان ملل» است.

بر اساس گزارش رسانه‌های چین، زیردریایی جیائولانگ در نمونه برداری با کمترین تاثیر زیست محیطی عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهد و ارگانیسم‌های اعماق دریا، آب دریا، رسوبات، مرجان‌ها و میکروارگانیسم‌ها را جمع آوری خواهد کرد.

در آوریل ۲۰۱۸، چین گروهی از محققان را به کوه‌های دریایی ماژلان فرستاد تا با استفاده از یک ربات در اعماق دریا، از سنگ‌ها و حیات دریایی نمونه برداری کنند.
 
در ماه مه، جیائولانگ و کشتی مادرش، طی سفری ۱۶۴ روزه و ۵۷ هزار کیلومتری در اقیانوس‌های هند و اطلس، ۴۶ غواصی انجام دادند - اولین ماموریت آن در غرب اقیانوس اطلس.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته