دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دهقانی: ایران با ۱۰ سال اجرای قانون جهش تولید به یکی از کشور‌های پیشرو در اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل می‌شود

دهقانی: ایران با ۱۰ سال اجرای قانون جهش تولید به یکی از کشور‌های پیشرو در اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل می‌شود
معاون سابق علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با اشاره به تصویب و اجرای قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان به عنوان یکی از دستاورد‌های بزرگ معاونت علمی تاکید کرد: اگر حداقل ۱۰ سال این قانون را اجرا کنیم، سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی ما به اقتصاد دانش‌بنیان اختصاص خواهد یافت و به یکی از کشور‌های پیشرو در این حوزه تبدیل خواهیم شد.
کد خبر : 927488

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله دهقانی امروز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور که با حضور عارف، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد با بیان این‌که معاونت علمی جزو دستگاه‌هایی است که حاشیه‌ای ندارد و تنها مسئله اش پیشرفت و توسعه کشور و مخاطب آن، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، ادامه داد: خرسندم که دکتر افشین، فردی فرهیخته و دانشمند برای سکان‌داری این معاونت انتخاب شدند و همان‌طور که معاونان علمی قبلی نهایت همکاری را با بنده داشتند، خود را متعهد می‌دانم تا تمام کمک و مساعدتمان را برای تبدیل این دوره به موفق‌ترین دوره فعالیت معاونت علمی قرار دهیم.

وی با بیان این‌که یکی از شاخصه‌های معاونت علمی که معماری و تدبیر آن را مدیون سیاست‌های بلند نظرانه رهبر معظم انقلاب هستیم، بها دادن به توسعه و پیشرفت علم و فناوری است، ادامه داد: دکتر عارف خود از نخستین پایه گذاران بنا‌ها و زیرساخت‌های معاونت علمی هستند و در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، ستاد نانو و ... نقشی اثرگذار داشته‌اند با این فضا به خوبی آشنایی دارند.

چهار دوره تحولی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

دهقانی با اشاره به چهار دوره تحولی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: معاونت علمی طی چهار دوره فعالیت خود، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است. در دوره اول، دکتر واعظ زاده در تدوین قانون حمایت از موسسات دانش بنیان در سال ۸۹ نقشی بزرگ داشتند که همین قانون، سنگ بنای اصلی شکل دهی زیست‌بوم فناوری و نوآوری شد؛ جا دارد از زحمات دکتر سلطان خواه نیز که در تصویب قانون و تثبیت معاونت علمی، نقش آفرینی کردند قدردانی کنیم و همچنین از زحمات ۹ ساله دکتر ستاری، مرد بزرگی که زندگی، خانواده، زمان و آبرویش را برای توسعه زیست‌بوم فناوری، نوآوری و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان وقف کرد تشکر کنم.

وی ادامه داد: در دوره ایشان، توسعه بسیار خوبی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری شکل گرفت، شرکت‌ها، زیرساخت‌ها و هویت‌های متعدد شکل گرفت و قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان با همت ایشان و مدیران مجموعه تصویب و اجرایی شد. من هم در دو سالی که در این جایگاه بودم سعی کردم این مسیر را پر قوت ادامه دهم و تاریخچه ارزشمند معاونت علمی را حفظ کنم.

وی با بیان این‌که قانون جهش تولید یکی از قوانین مترقی در دنیاست، عنوان کرد: به اذعان بسیاری از متخصصان، اگر حداقل ۱۰ سال این قانون را اجرا کنیم، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی ما به اقتصاد دانش‌بنیان اختصاص خواهد یافت و به یکی از کشور‌های پیشرو در این حوزه تبدیل خواهیم شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور شهید ادامه داد: علاوه بر قانون جهش تولید دانش‌بنیان، معاونت علمی امروز دستاورد‌های دیگری نیز دارد از جمله بنیاد ملی علم که نسبت به گذشته حمایت‌های ۱۰ تا ۱۵ برابری از پژوهش‌ها انجام می‌دهد، همچنین سازمان توسعه همکاری‌های بین المللی که دست گشاده‌ای در توسعه روابط علمی و فناوری بین المللی دارد و می‌تواند در زمینه همکاری‌های فناورانه بین‌المللی به کشور کمک کند. معاونت علمی در کنار خود بیش از ۸۰ صندوق پژوهش و فناوری و بیش از ۳۰ صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر، بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان دارد و در بسیاری از نهاد‌های اثرگذار و تصمیم‌ساز کشور مانند دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دارای کرسی است.

وی افزود: امسال منابع بودجه‌ای معاونت علمی تقریبا به ۱۰ برابر سال گذشته رسیده که منابع قانون جهش تولید، اعتبار مالیاتی، بودجه عمومی معاونت و ... را شامل می‌شود. این فرصتی است که زمینه برای رشد هرچه بیش‌تر زیست‌بوم فناوری و نوآوری فراهم شود به طوری که زیست بوم نوآوری و فناوری که با اشتغال قریب به ۴۰۰ هزار نفر و فروش قریب به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان محصول به یک ابزار بسیار بزرگ توسعه و پیشرفت بدل شده، بتواند نقشی اثرگذارتر در رشد و توسعه کشور ایفا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته