دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

ایران قاضی اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی منطقه شد/ سند محرمانگی داده‌های پزشکی آماده می‌شود+ فیلم

ایران قاضی اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی منطقه شد  سند محرمانگی داده‌های پزشکی آماده می‌شود+ فیلم
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت گفت: فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، ایران را قاضی اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی اعلام کرد؛ بر این اساس استاندارد‌های لازم را تدوین و برنامه اجرایی را از چند ماه آینده اجرایی می‌کنیم تا جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۵ پیشگام این عرصه باشد.
کد خبر : 927386

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ «هوش مصنوعی» فناوری توسعه یافته‌ای که متخصصان رشته‌های مختلف درصدد استفاده از ظرفیت‌های آن هستند، این تکنولوژی توانسته در تمام رشته‌ها نقش پررنگی از خود به نمایش بگذارد و دنیا را دچار تغییر و تحولات جدی کند. 

هوش مصنوعی موضوع جدیدی نیست و از سال ۱۹۶۰ به برنامه‌های اجتماعی ورود پیدا کرد، منتهی یک دهه گذشته با تامین زیرساخت‌های لازم و ابرکامپیوتر‌ها جانی تازه گرفت و طی ۵۰ سال گذشته با رشد قطعی و مقطعی رو به رو شد. 

آموزش پزشکی هم از این غافله عقب نمانده و برای پیشبرد اهداف و ماموریت‌های خود از هوش مصنوعی کمک گرفته است؛ به همین منظور برای آگاهی بیشتر از کاربرد این فناوری در آموزش پزشکی گفت‌وگویی را با بابک ثابت دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید. 

آنا: در دنیای امروز همه جا صحبت از هوش مصنوعی و مزایا و معایب استفاده از آن است و هر فردی در هر تخصص و جایگاهی تعبیری از این تکنولوژی همه فن حریف دارد، به نظر شما هوش مصنوعی در آموزش پزشکی دارای کدام قابلیت هاست که باید از آن استفاده کرد؟ 

ثابت: بیماران کمتر تمایل دارند که از سوی دانشجویان معاینه شوند و این یک مشکل جهانی در آموزش پزشکان جوان است؛ بنابراین اگر نگاه مخالفی نسبت به این موضوع داشته باشیم اخلاق حکم می‌کند دانشجویی که تربیت می‌کنیم قبل از ارتباط مستقیم با بیمار حتما آموزش‌های لازم را در محیط هوش مصنوعی کسب کرده و نمره خوب به دست بیاورد. 

فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، ایران را قاضی اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی اعلام کرد؛ بر این اساس استاندارد‌های لازم را تدوین و برنامه اجرایی را از چند ماه آینده اجرایی می‌کنیم تا جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۵ پیشگام این عرصه باشد

برای مثال، احیای قلبی_ عروقی یکی از حیاتی‌ترین آموزش‌های وزارت بهداشت به دانشجویان است و افرادی که مهارت‌های لازم را به کمک هوش مصنوعی فرا گرفته باشند در این زمینه موفق عمل خواهند کرد و این موضوعات مستند بر شواهدی بوده که امروزه به شیوه مقالات علمی چاپ شده است. حتی، در این زمینه مثلا دانشجویان رشته مامایی که شواهد زایمان مادران باردار را در محیط هوش مصنوعی آموزش دیده باشند در زمان کمک رسانی با آسیبی مواجهه نمی‌شوند.

بررسی وضعیت صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان پزشکی به کمک هوش مصنوعی 

شرکت‌های دانش بنیان با طراحی نرم افزار‌های بومی تعدادی بیمار را به شیوه مجازی شبیه سازی کرده اند تا آزمایشی برای یادگیری دانشجویان پزشکی در حیطه خدمت رسانی باشد؛ همین ابزار با ایجاد محیط شبیه سازی شده در آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد تا وضعیت صلاحیت حرفه‌ای و سنجش مهارت‌های دانشجویان قبل از دانش آموختگی بررسی شود و دریابیم که آیا این افراد توانمندی لازم را در بازار کار خواهند داشت یا خیر. 

آنا: وزارت بهداشت در بحث اعتبار بخشی برنامه‌های آموزش پزشکی عمومی چه اقداماتی انجام داده است؟ 

ثابت: در این زمینه تلاش‌های زیادی طی دو سال گذشته صورت گرفت تا اطلاعات و وضعیت شایستگی دانشکده‌های پزشکی کشور در سطح بین المللی مشخص‌تر شود. در بازدید ریاست فدراسیون جهانی آموزش پزشکی از دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی و اصفهان به وضعیت توانمند نظام آموزش پزشکی اعتراف کردند و بر عملیاتی کردن بحث اعتباربخشی منطقه‌ای برنامه پزشکی عمومی در ایران تاکید داشتند. یعنی در منطقه هر کشوری که اعتبار بخشی نداشته باشد و از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی درخواست آن را بکند، گروه اعتباربخشی دبیرخانه پزشکی عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت پس از بازدید از دانشگاه مربوطه و تایید آموزش پزشکی دانشکده همان تاییدیه به فدراسیون جهانی پزشکی اعلام می‌شود. 

این موضوع زمانی اهمیت دارد که وقتی فردی به عنوان پزشک شناخته می‌شود باید دانشکده محل تحصیل او مورد تایید فدراسیون‌های جهانی آموزش پزشکی باشد؛ در غیر اینصورت فارغ التحصیل دانشکده مورد تایید نخواهد بود؛ بنابراین توانستیم توانمندی و شایستگی خود را به عنوان قاضی اعتباربخشی دانشکده‌های منطقه را بر عهده گرفتیم موفقیت بزرگی است. 

ایران قاضی اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی منطقه شد/ سند محرمانگی داده‌های پزشکی آماده می‌شود+ فیلم

 امتیاز ویژه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی برای ایران 

فدراسیون جهانی آموزش پزشکی این موضوع را در مرحله تخصصی آغاز کرده و با توجه به توانمندی آموزش پزشکی در ایران از ما خواسته که به صورت پایلوت بحث اعتبار بخشی تخصصی را به کمک کشور‌های منطقه آغاز و نتایج را اعلام کنیم تا در سال ۲۰۲۵ که بحث اعتبار بخشی رشته‌های تخصصی در جهان آغاز می‌شود، ایران یکی از پیشگامان این قضیه باشد و قرار شده استاندارد‌های آن را تدوین می‌کنیم و برنامه‌های اجرایی آن تا چند ماه آینده اعلام خواهد شد. 

آنا: این روز‌ها صحبت از همگرایی علوم است، این مسئله چگونه در آموزش پزشکی عملیاتی خواهد شد؟

ثابت: همگرایی علوم در حال اجراست، اما فراهم سازی حضور افراد به عنوان دستیار جراح یا کمک جراح در اتاق عمل زمانبر خواهد بود، البته این مسئله در دوره همه گیری کرونا به شکل غیر رسمی انجام می‌شد و متخصصان با استفاده از وسایل ارتباط جمعی نه ابزار‌های هوش مصنوعی مشاوره‌هایی در این زمینه به یکدیگر ارائه می‌دادند، اما امیدوار هستیم زیرساخت‌های این کار فراهم شود تا با حفظ محرمانگی داده‌های بیماران بتوانیم از مشاوره‌های مختلف نهایت استفاده را ببریم. 

تصویب سند محرمانگی داده‌های پزشکی برای تسهیل در همگرایی علوم

قسمتی از مباحث مشاوره‌ای به اطلاعات بیماران مربوط می‌شود که باید در بستر امنی قابل جابه جایی باشد؛ بنابراین به منظور بستری مناسب برای استاندارد سازی‌های لازم «سند محرمانگی داده‌های پزشکی» در حال آماده سازی است و ابلاغ خواهد شد. 

آنا: مهاجرت در بین دانشجویان پزشکی تا چه میزان جدی است؟ میانگین معدل را در این طیف چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آماری از ترک تحصیل آنها دارید؟

هوش مصنوعی با ایجاد محیط شبیه سازی شده در آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد تا وضعیت صلاحیت حرفه‌ای و سنجش مهارت‌های دانشجویان قبل از دانش آموختگی بررسی شود

ثابت: از آنجایی که دانشجویان پزشکی به سختی مراحل کنکور را پشت سر می‌گذارند و در رشته‌های تاپ دانشگاه‌های برتر کشور پذیرفته می‌شوند، پس به ندرت تصمیم به مهاجرت خواهند گرفت. البته، شاید این موضوع در زمان دانش آموختگی و پس از اتمام سنوات خدمت پزشکان در مواردی محقق شود. 

ایران قاضی اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی منطقه شد/ سند محرمانگی داده‌های پزشکی آماده می‌شود+ فیلم

ترک تحصیل دانشجویان پزشکی؛ انگشت شمار

معدل میانگین دانشجویان پزشکی ۱۸ است و طبق گزارش‌هایی که از کمیسیون موارد خاص مطرح می‌شود احتمال مشروطی در بین آنها یک تا دو درصد خواهد بود و ترک تحصیل این دانشجویان به ندرت و بنابر مشکلات خانودگی حاد، بیماری، تصادف و ... اتفاق می‌افتد. البته در مواردی هم دانشجویان پس از قبولی در رشته پزشکی متوجه بی علاقگی خود می‌شوند و تغییر رشته می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته