دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گو تفصیلی با آنا مطرح شد؛

پیشنهاداتی به «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات/ از افزایش سهم اقتصاد دیجیتال تا صادرات محصولات فناورانه

پیشنهاداتی به «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات  از افزایش سهم اقتصاد دیجیتال تا صادرات محصولات فناورانه
عضو هیئت امناء و هیئت رئیسه کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی کشور گفت: «ستار هاشمی» وزیرارتباطات آینده باید در تعریف مأموریت‌ها، نقش‌ها، رویکرد‌ها و ساختار وزارت ارتباطات و معاونت‌های مرتبط با این وزارتخانه و جایگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت چهاردهم تغییرات اساسی انجام دهد.
کد خبر : 927274

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با روی کار آمدن دولت چهاردهم و معرفی وزیران به مجلس شورای باید منتظر بود و دید که کدامیک از آنها رای اعتماد کافی کسب می کنند .ستار هاشمی  به عنوان وزیر ارتباطات از سوی مسعود پزشکان با داشتن مدرک استاد تمامی هوش مصنوعی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. به نظر می آید وی به دلیل داشتن مسئولیت هایی اجرایی در حوزه ارتباطات می تواند آرا کافی را جهت سکان داری وزارت ارتباطات کسب کند. 

به دلیل اهمیت این موضوع ما به گفت و گو با کارشناسان این حوزه جهت ارائه برخی پیشنهادات به وزیر ارتباطات  پرداختیم که شاید بتوانیم گامی در جهت گره گشایی مسائل روز ارتباطاتی برداشته باشیم.

از این رو در ادامه با داوود ‌ادیب، عضو هیئت امناء و هیئت رئیسه کانون ‌ملی کارافرینان برتر رسمی ‌کشور پرداختیم که در ادامه می خوانید:

پیشنهاداتی به «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات/ از افزایش سهم اقتصاد دیجیتال تا صادرات محصولات فناورانه

داوود ‌ادیب، عضو هیئت امناء و هیئت رئیسه کانون ‌ملی کارافرینان برتر رسمی ‌کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری آنا درباره «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم گفت: در سال‌های گذشته و علیرغم این که مسئولین وزارت ارتباطات دولت دوازدهم و سیزدهم تلاش زیادی را برای موضوعات نوآورانه داشتند، متاسفانه یک جریان غیرعقلایی در عدم توجه به سرمایه‌های اجتماعی، حواشی مرتبط با طرح صیانت، قوانین و ضوابط دست وپا گیر در برخی از حوزه‌های مرتبط با کسب و کار‌های فناورانه، در تضاد کامل با روح حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها قرارگرفت که کارنامه مثبتی را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نساخت و عملکرد این وزارت خانه را زیر سوال برد و به عبارتی شاید بتوان چنین اذعان نمود که بخشی از نمرات منفی در کارنامه این وزارت خانه، ناشی از عملکرد منفی مجموعه‌هایی خارج از حوزه وزارت ارتباطات بود. 

وی افزود: از این رو اگر بخواهیم عملکرد ستارهاشمی را در زمان معاونت در وزارت ارتباطات مورد ارزیابی قراردهیم شاید به دلیل موارد مطروحه در چرایی کارنامه منفی این وزارت خانه در سال‌های اخیر نتوان تحلیل درستی را ارائه کرد ولیکن شاید بتوان یک برداشت استنتاجی را به این شکل ارائه کرد که در بررسی‌هایی که در کارگروه مرتبط با وزیر ارتباطات دولت چهاردهم که توسط ۱۸ نفر از حوزه‌های مختلف از جمله کارشناسان و متخصصین مرتبط، اساتید دانشگاهی، روسای تشکل‌های تخصصی و وزرای ادوار در خصوص ۶۳ کاندید، امتیازدهی انجام پذیرفت، ستارهاشمی در مرحله اول امتیازدهی به عنوان نفر اول کاندیدا‌ها انتخاب و با نفر دوم حدود ۳۰ درصد اختلاف امتیاز پیدا کرد. این موضوع نشانگر میزان مقبولیت ایشان در بین ۱۸ نفر که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و اختلاف نظر‌های زیادی دارند، است.

راه‌اندازی فناوری فایوجی در محل پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات

عضو هیئت رئیسه کانون ‌ملی کارافرینان برتر رسمی ‌کشور گفت: بر اساس اطلاعاتی که در دست است برخی از عملکرد‌های موردی و یا تکمیلی این معاونت در دوره ۱.۵ ساله که بخش در زمان پاندمی کوید ۱۹ می‌باشد به این شرح است: اجرا و راهبری پروژه تدوین نقشه راه توسعه فناوری نسل پنجم فایو‌جی در کشور، راه اندازی پایلوت فناوری فایو‌جی در محل پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات، پـروژه بهره‌برداری و عـرضه عمومی خدمات نسل پنجم برای نخستین بار در کشور با نصب و راه‌اندازی سایت‌های نسل پنجم در شهر‌های تهران، شیراز، مشهد و کیش، تدوین نـقشه راه فناوری اینترنت اشیاء و نگاشت اقتصادی متناظر با آن در چارچـوب تقسیم کار ملی، حمایت از برگزاری رویداد‌ها و فروم‌های مرتبط، پیشنهاد، برنامه ریزی و پیشبرد طرح تدوین نقشه راه ملی هوش مصنوعی، راه اندازی نخستین پارک فاوا کشور در غرب تهران و ده‌ها مورد دیگر که نشان می‌دهد این معاونت کارنامه مطلوبی را در این دوره کوتاه داشته است.

ادیب در پاسخ به این سوال که چه رویکردی باید در وزارتخانه دنبال شود افزود: امروز ما در عصر انقلاب صنعتی پنجم هستیم و مفاهیم جدیدی در ادبیات اقتصادی و سیاسی کشور‌ها به وجود آمده است به همین منظور باید در تعریف مأموریت‌ها، نقش‌ها، رویکرد‌ها و ساختار وزارت ارتباطات و معاونت‌های مرتبط با این وزارتخانه و جایگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت چهاردهم تغییرات اساسی صورت گیرد و انتظار می‌رود که که وزارت ارتباطات از یک وزارتخانه سیاسی تبدیل به یک وزارتخانه اجرایی و در راستای ماموریت صنعت فاوا قرارگیرد.

پیشنهادات و انتظارات از وزیر ارتباطات دولت چهاردهم چیست؟

ادیب درباره انتظار صنعت مخابرات از وزیر ارتباطات بعدی ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که می‌بایست توسط وزیر ارتباطات صورت گیرد کمک به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از جی دی پی است. امروزه اقتصاد برخی از کشور‌ها حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مبتنی بر اقتصاد دیجیتال است و سهم کشورمان از اقتصاد دیجیتال بر اساس آمار‌هایی که در دست است در سال ۱۴۰۲ حدود ۷/۹ درصد بوده است و این در حالی است که در کشور چین در همان سال این عدد حدود ۴۱ بوده است.

وی ادامه داد: این سهم، مبین این واقعیت است که با توجه به میانگین جهانی سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی که ۱۵ درصد است، در ارتباط با این موضوع فاصله زیادی با کشور‌های توسعه یافته داشته و باید برنامه ریزی مناسبی را در این خصوص انجام دهیم. اگر با این روال امروزی تلاش کنیم تا سهم اقتصاد دیجیتال را بالا ببریم و به میانگین ۱۵ برسیم با توجه به تحولاتی که در سال‌های اخیر در کشور‌ها افتاده و اکثر کشور‌ها برنامه‌های مدونی را در راستای بالا بردن سهم اقتصاد دیجیتال در دست اقدام دارند، این میانگین نیز بالا رفته و در آینده نزدیک مجبور به رقابت و رسیدن به میانگین حداقل ۳۰ خواهیم بود.

لزوم شناخت کافی از تحولات دنیا و برقراری ارتباط سازنده با کشورها 

عضو هیئت امناء و هیئت رئیسه کانون ‌ملی کارافرینان برتر رسمی ‌کشور ادامه داد: به همین منظور وزیر آتی باید شناخت کافی از تحولات روز دنیا در این حوزه داشته و سعی کند که از تجربه‌های موفق دنیا استفاده کند و با کمک بخش خصوصی در راستای رسیدن به میانگین جهان در دو سال آینده برنامه ریزی کند. به دلیل حساسیت و زیر ذره بین بودن عملکرد این وزارتخانه، وزیرارتباطات باید میانه رو و مورد قبول حداکثری اقشار و احزاب باشد تا مقاومت‌هایی بر سر راه وزارتخانه و تصمیمات آن ایجاد نشود.

ادیب ادامه داد: وزیر ارتباطات و فناوری دولت چهاردهم باید قدرت حضور و ارتباط با کشور‌های دیگر را داشته باشد و ارتباطاتی را بین وزرای ارتباطات دولت‌های کشور‌های دیگر با بدنه وزارتخانه و به خصوص مخابرات کشور ایجاد کند تا صنعت گران فعال در این حوزه بتوانند همتایان خود را در کشور‌های دیگر شناخته و به صادرات و تجارت مشغول شوند. در همین راستا وزیر باید با اتخاذ سیاست‌های درست، ارتباطات و مراودات را با کشور‌های منطقه در زمینه ICT تسهیل کند، زیرا کشور ما قابلیت و پتانسیل فعالیت‌های سودمند برای کشور را در سطح منطقه به خوبی داراست.

ادیب اظهار کرد: وزیر ارتباطات باید ارتباط نزدیکی با شرکت مخابرات ایران و اپراتور‌ها برقرار کند. شرکت مخابرات ایران تنها خریدار محصولات برخی تولیدکنندگان داخلی است و این موضوع به دلیل انحصار در تقاضای شرکت مخابرات است. اگر تعادلی مابین وزارتخانه و شرکت مخابرات ایجاد نشود شرکت‌ها نمی‌توانند حمایت شوند. همانند بحث تعرفه‌ها که عدم افزایش تعرفه‌های شرکت مخابرات در چند سال اخیر عملا باعث ورشکستگی تعدادی از شرکت‌های خصوصی این حوزه شده است.

توجه به شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور منطقه

وی ادامه داد: در یکی از برنامه‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در بند مربوط به چالش ها‌ی مرتبط با «دولت هوشمند و تحول دیجیتال» در بخش عدم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی امن و منفک از اینترنت بر روی بستر TDM–Mpls توسط شرکت مخابرات ایران و سایر اپراتور‌های ارتباطی برای ارتباطات بین دستگاهی و درون دستگاهی اشاره شده است. ولیکن متاسفانه پیشرفت مناسبی حاصل نشده است.

ادیب افزود: مشکلات نقدینگی اپراتور‌ها و شرکت مخابرات ایران می‌تواند مانند دومینو از طرف آنها به شرکت‌های تولیدکننده داخلی و ارائه کنندگان خدمات فنی و مهندسی و در نهایت به خانواده چند میلیونی آنها سرایت نماید و باعث تعطیلی بخش بزرگی از صنعت مخابرات کشور شود.

صادرات محصولات فناورانه با دیپلماسی سیاسی

ادیب ادامه داد: امروزه در شرایط نامناسب تحریم هستیم، تنها راه برون رفت از وضعیتی که در آن قرارگرفته ایم، توسعه صادرات غیر نفتی است و بدیهی است که یکی از اصلی‌ترین راهبرد‌های کلان، ورود شرکت‌های فنی و مهندسی چه در حوزه نرم افزار و سخت افزار و چه در حوزه خدمات فنی و مهندسی به بازار‌های کشور همسایه است که ارتباطات نسبتا خوبی را با آنها داریم.

وی افزود: ما نیازمند ارتباطات پایدار هستیم از لحظه شروع مقدمات یک صادرات تاعملیاتی شدن آن ممکن است چند سال طول بکشد و در این میان نیازمند پایداری روابط سیاسی بین کشورمان و کشور‌های منطقه می‌باشیم.رشد پایدار صادرات محصولات فناورانه، نیازمند اتخاذ دیپلماسی اقتصادی قوی و کارآمد و هماهنگی وزارت ارتباطات با تشکل‌های صادراتی و، وزارت امور خارجه و در راس آن رئیس جمهور قرار دارد. اعزام‌هیئت‌های اقتصادی با نظر تشکل ها‌ی مرتبط فاوا (واقعی و نه سلیقه ای) همراه با وزیر ارتباطات در سفر‌های خارجی و نشست‌های وزاری خارجی در ایران می‌تواند به موضوع صادرات محصولات فناورانه کمک کند.

توسعه کمی و کیفی منطقه پیام

عضو هیئت رئیسه کانون ملی کارافرینان برتر رسمی کشور ایجاد اینترنت زون در منطقه پیام و توسعه زیرساخت‌های مهم در آن منطقه جهت استفاده از ظرفیت‌های آن منطقه و مشارکت با وزارت راه و شهرداری برای ناوگان ریلی بر سرعت برای دسترسی به این منطقه خواهد افزود.

اینترنت

وی ادامه داد: با توجه به این که سرعت پایین اینترنت و موضوع فیلترینگ همواره چالش‌زا بوده و مباحث پیرامونی آن حساسیت ایجاد نموده است، می‌توان موضوع رفع ناترازی توزیع شبکه‌های ارتباطی و اینترنت نسبت به شاخص‌های جهانی را در برنامه وزیر آتی قرار داد که حساسیت این موضوع را از بین برده و در واقع همان نتیجه را خواهد داد. موضوع بعدی این سرفصل توجه به رویکرد دهکده جهانی اینترنت است. اینترنت خارج از بعد مفهومی و محتوایی یعنی خارج از ابعاد توزیع و تنظیم گری مورد توجه قرار گیرد و ابعاد اجتناب ناپذیر رویکرد مرتبط با دهکده جهانی تاکید شود.

تشکیل ستاد حمایت از فری لنسینگ در وزارت ارتباطات

ادیب گفت: در چند دهه گذشته، محور توسعه و رشد در تمامی کشور‌های توسعه یافته، از سرمایه فیزیکی به سرمایه انسانی و سپس به سرمایه اجتماعی تغییر جهت یافته و در عصر حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند بدون تکیه بر سرمایه اجتماعی خود حکومت داری کند. امروزه یکی از معضلات بزرگ کشور خروج مغز‌های اطلاعاتی است. با خروج هر نخبه از کشور، حجم بالایی از سرمایه‌های دانشی سرمایه گذاری شده در طول ده‌ها سال که همراه با هزینه‌های قابل توجه برای هر نفر بوده است، از کشور خارج می‌‌شود که متاسفانه به این موضوع بی‌توجهیم.

وی مطرح کرد: در صورتی که سرمایه‌های اجتماعی را سامان‌دهی کنیم، فضای مناسبی را برای درآمدزایی فری‌لنسر‌ها داشته باشیم (با معافیت مالیاتی)، محل مناسبی را برای فعالیت آن‌ها در بهترین جای استان‌ها و نه ۱۰۰ کیلومتر دورتر فراهم کنیم، اینترنت فوق سرعت بدون فیلتر در اختیار آنها قرار داده شود هم از خروج مغز‌های اطلاعاتی جلوگیری کرده.ایم و هم با ایجاد جذابیت برای ماندن از خروج آنها جلوگیری کرده و از امنیت خروج اطلاعات و مغز‌های اطلاعاتی صیانت کرده‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته