دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیاه‌چاله‌های کوچک «قایم‌باشک» بازی می‌کنند

سیاه‌چاله‌های کوچک «قایم‌باشک» بازی می‌کنند
محققان می‌گویند، سیاه چاله‌های کوچک ممکن است به شکل موقت و دوره‌ای از دید آنها پنهان و سپس ظاهر شوند، روندی که صرفا با سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم گریزان در جریان است.
کد خبر : 927304

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان می‌گویند، جفت‌های دوتایی سیاه‌چاله‌های کوچک می‌توانند توسط اخترشناسان در یک بازی کیهانی شبیه به قایم‌باشک برای شکار سیاهچاله‌های دوتایی بسیار بزرگ‌تر و در عین حال گریزان‌تر در نظر گرفته شوند.

به گفته آنها، این تکنیک همچنین می‌تواند به حل معمای این که چگونه سیاهچاله‌های کلان پرجرم در کیهان اولیه با این سرعت رشد کردند نیز کمک کند.

پژوهشگران توضیح می‌دهند، پدیده قایم‌باشک زمانی اتفاق می‌افتد که سیاه چاله‌های کوچک برای مدت کوتاهی غیرقابل مشاهده و سپس ظاهر می‌شوند. این رفتار می‌تواند به درک بهتری از چگونگی تشکیل و تکامل سیاه چاله‌های کلان‌جرم کمک کند.

 دانشمندان امیدوارند که با مطالعه این پدیده بتوانند اطلاعات بیشتری درباره نحوه تشکیل و تکامل این اجرام به دست آورند.

در کیهان، وجود سیاه چاله‌های کلان‌جرم که جرم آنها میلیون‌ها یا میلیارد‌ها برابر جرم خورشید است، به اثبات رسیده است. این سیاه چاله‌ها در مرکز بسیاری از کهکشان‌ها قرار دارند، اما چگونگی تشکیل و تکامل آنها هنوز به طور کامل روشن نیست.

پژوهشگران اخیراً دریافته‌اند که سیاه چاله‌های کوچک ممکن است در برخی موارد به طور موقت و دوره‌ای از دید پنهان شوند و سپس دوباره ظاهر شوند. 

زمانی که سیاه‌چاله‌های کوچک در برخی برهه‌های زمانی غیرقابل مشاهده هستند، می‌توان آنها را در شرایط قایم باشک با سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم در نظر گرفت. این رفتار می‌تواند به دلایل مختلفی ازجمله جذب گرد و غبار یا گاز، تغییرات در نرخ جذب، یا حرکات پیچیده باشد.

به گفته محققان، با وجود شهرت سیاه‌چاله‌ها به عنوان اجرام ترسناک کیهانی، تشخیص آنها کار ساده‌ای نیست، به این دلیل که هیچ‌نوری ساطع نمی‌کنند. حتی سیاه‌چاله‌های بسیار پرجرم در قلب کهکشان‌هایی با جرم میلیون‌ها یا میلیارد‌ها برابر خورشید، تنها در صورتی مشاهده می‌شوند که با حجم وسیعی از مواد اطراف خود برخورد داشته باشند.

دانشمندان امیدوارند با مطالعه این پدیده بتوانند اطلاعات بیشتری درباره چگونگی تشکیل و تکامل سیاه چاله‌های کلان‌جرم به دست آورند. درک بهتر این فرآیند‌ها می‌تواند به شناخت بهتر ساختار و تکامل کهکشان‌ها در کل کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته