دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشگاه‌های برتر جهان:

تابلوی «ورود هوش مصنوعی ممنوع» را بردارید!

تابلوی «ورود هوش مصنوعی ممنوع» را بردارید!
هوش مصنوعی امروز درست در برهه‌ای تاریخی است که ۲۵ سال پیش در آستانه سال ۲۰۰۰، کامپیوتر‌ها آن را رقم زدند. در آن دوران مهارت‌های کامپیوتری به بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه درسی در همه سطوح و رشته‌ها تبدیل شد.
کد خبر : 927087

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ هوش مصنوعی در بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی جهان در حد یک معما باقی مانده است، زیرا در چندین منطقه مختلف، مدرسه‌ها و دانشکده‌ها استفاده از چت جی پی تی در کلاس درس را ممنوع کرده‌اند. شماری دیگر از مؤسسات آموزشی نیز که از همان ابتدای معرفی چت جی پی تی، با آن مخالفت داشتند، ممنوعیت استفاده از آن را لغو کردند و در عین حال بسیاری از مدارس هنوز در مورد نحوه استفاده (یا سوءاستفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی) در کلاس درس یا آزمایشگاه مردد هستند.

اما تبدیل شدن هوش مصنوعی به بخشی از نیروی کار گریزناپذیر خواهد بود: مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، هوش مصنوعی مولد ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

پرسش این است که این همه مردم هوش مصنوعی را از کجا یاد می‌گیرند و چگونه باید برای برای موفقیت در این محیط اقتصادی جدید آموزش ببینند؟

مؤسسه فناوری جورجیا رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است و از به‌کارگیری هوش مصنوعی در مطالعه، مقاله و سایر تکالیف استقبال کرده است، اما به شرط آنکه با برخی محافظت‌ها همراه باشد. هوش مصنوعی باید توسط مهندسان آموخته شود، حتی در رشته‌ها و صنایعی که مقررات و محدودیت‌هایی برای هوش مصنوعی وجود دارد.

این به مربیان بستگی دارد که دانش آموزان را در مسیر درست هوش مصنوعی قرار دهند. ترسیدن از هوش مصنوعی نتیجه‌ای ندارد و بسیاری از دانشکده‌ها در دانشگاه‌های مشهور مانند میشیگان و کلرادو از هوش مصنوعی استقبال کرده‌اند و برای ارائه ابزار‌های هوش مصنوعی به دانشجویان خود اقداماتی را انجام داده‌اند.

تکرار نقطه عطف تاریخ فناوری

آموزش هوش مصنوعی اکنون در نقطه‌ای قرار دارد که آموزش مهارت‌های کامپیوتری در ۲۵ سال در آن قرار داشت، یعنی زمانی که مشخص شد مهارت‌های کامپیوتری باید بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه درسی در همه سطوح و رشته‌ها باشند. هوش مصنوعی فناوری نوینی است که هر دانش آموز برای گذر از دوران مدرن ما باید با آن آشنایی داشته باشد.

در آغوش گرفتن هوش مصنوعی بهترین راه برای بهره‌گیری از پتانسیل آن است. هوش مصنوعی یک ابزار است. نویسنده متن حاضر می‌گوید: «من هوش مصنوعی را یک جعبه سیاه می‌بینم که اسرار آن آماده کشف است. هم دانشجویان و هم اساتید باید تلاش کنند که بفهمند این فناوری چگونه کار می‌کند و چه محدودیت‌هایی دارد.»

با اجازه دادن به دانش‌آموزان برای استفاده از هوش مصنوعیِ مولد برای حل مشکلات و انجام تکالیف، می‌توانیم به آنها نشان دهیم که هوش مصنوعی چه کار‌هایی را می‌تواند انجام دهد و از پسِ چه کار‌هایی برنمی‌آید. در چنین چارچوبی، دانش‌آموزان بیشتر متوجه می‌شوند که هوش مصنوعی یک همکار است، نه جایگزین برای کار فکری خودشان.

اگر می‌خواهیم نسل بعدی را آموزش دهیم، باید دسترسی به منابع کامپیوتری مهم را آزاد کنیم تا درک آنها از مهارت‌های هوش مصنوعی را عمیق‌تر کنیم. دانشجویان مهندسی ما موافق هستند که دسترسی به این سطح به آنها اجازه می‌دهد تا نیاز‌های بازار کار و جامعه تحقیقاتی را برآورده کنند.

در همین راستا مرکزی به نام «ای آی میکر اسپیس» (AI Makerspace) در دانشکده فنی دانشگاه جورجیا آمریکا امکان ویژه‌ای را در اختیار دنشجویان قرار داده است. «ای آی میکر اسپیس» یک مرکز ابر رایانه است که به دانش آموزان امکان دسترسی به منابع کامپیوتری‌ای را می‌دهد که معمولاً فقط در دسترس محققان یا شرکت‌های فناوری است. ابزار‌های این مرکز به دانش‌آموزان و اساتید کمک می‌کند با جدیدترین فناوری‌ها آشنا شوند و درباره آنها آموزش ببینند.

تدریس و یادگیری به طور هم‌زمان

اعضای هیئت علمی هر رشته باید خود را برای هدایت بحث‌ها در مورد استفاده از هوش مصنوعی و حفاظ‌های لازم در برابر سوء استفاده آماده کنند، بنابراین دانشجویان نیز شیوه استفاده از هوش مصنوعی و چرایی استفاده از آن را درک می‌کنند.

مانند هر فناوری دیگری، باید قوانین اصلی و مهمی برای هوش مصنوعی وجود داشته باشد. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی باید مشخص باشد و برچسب‌گذاری شود و در عین حال، داده‌های محافظت‌شده یا محرمانه نباید در ابزار‌های هوش مصنوعی وارد شوند. هر دوره‌ای که در ارائه درس‌های آن از هوش مصنوعی استفاده می‌شود باید آشکارا در وب سایت دانشگاه یا مؤسسه آموزشی درج شود.

اهمیت ایده انسانی

نکته مهم و قابل تذکر این است که ایده نهایی و اصلی باید متعلق به خود دانشجو باشد و هوش مصنوعی باید به عنوان یک همکار برای بارِش فکری و ویرایش ایده‌ها در نظر گرفته شود. این موضوع به دانشجویان تازه‌وارد نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی در دانشگاه استفاده می‌شود و از همان ابتدا راه تقلب را می‌بندد.

البته اساتید هوش مصنوعی هم‌زمان با تدریس در حال یادگیری نیز هستند و اکنون زمان آن است که به طور مشترک پتانسیل، مزایا و مشکلات هوش مصنوعی را کشف کنیم. توجه به این نکته مهم است که علوم پایه تغییری نخواهند کرد. ریاضیات و علوم پایه ستون‌های علم هستند و درک داده‌ها همیشه یک وظیفه بشری بوده است. دانشجویان نیز باید همچنان باید هسته رشته‌های انتخابی خود را بیاموزند و هوش مصنوعی جایگزین آن نخواهد شد.

هوش مصنوعی آمده است که بماند و تقریباً در همه محیط‌های کار، ابزار مفیدی خواهد بود. کسانی که با توانایی‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی آشنا شوند قدم در راه موفقیت گذاشته‌اند.

این مقاله از مجله فورچون به فارسی ترجمه شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته