دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

احتمال نابودی هزار ماهواره پس از انفجار موشک چین در فضا

احتمال نابودی هزار ماهواره پس از انفجار موشک چین در فضا
متخصصان می‌گویند، شکست موشک چینی در عملیات پرتاب، بیش از یک هزار ماهواره و سایر اشیاء را در معرض خطر قرار داده است.
کد خبر : 926866

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، تحلیلگران می‌گویند، مرحله موشکی چینی که اخیرا در فضا از هم جدا شد، بیش از ۷۰۰ قطعه زباله ایجاد کرده و بیش از یک هزار ماهواره و سایر اشیاء را در منطقه پرترافیک مدار زمین در معرض خطر برخورد‌های خطرناک قرار داده است.

فناوری ماهواره‌ای اسپیس کام شانگهای (SSST) که متعلق به دولت چین است، سه‌شنبه هفته گذشته  ۱۸ ماهواره اینترنتی را به عنوان مجموعه افتتاحیه یک شبکه ارتباطی که صورت فلکی عظیم استارلینک اسپیس ایکس را به چالش می‌کشد، به مدار زمین پرتاب کرد.

طبق اظهارات منتشر شده، مرحله بالایی موشک به کارگیری شده در این عملیات بلافاصله پس از استقرار محموله‌های خود منفجر شد و زمینه رو به رشدی از زباله‌ها را ایجاد کرد.

شرکت ردیابی فضایی ایالات متحده نیز اعلام کرده که به احتمال زیاد تعداد قطعات زباله بیش از ۹۰۰ قطعه است و این رویداد را به یکی از بزرگترین رویداد‌های تاریخ تبدیل می‌کند. چندین تحلیلگر نیز گفته‌اند، ابر زباله که در ارتفاع تقریباً ۸۰۰ کیلومتری (۴۹۷ مایلی) ایجاد شده است، چندین سال دوام خواهد آورد.

متخصصان تاکید می‌کنند، این اتفاق خطرناک بسیاری از ماهواره‌ها و اجسام فضایی در مدار زمین را در معرض خطر قرار داده است.

این انفجار خرده‌های بزرگی از موشک را در مدار زمین پراکنده کرده است که احتمال برخورد با ماهواره‌های دیگر و آسیب رساندن به آنها را افزایش داده است.

به گفته محققان، این اتفاق می‌تواند به از کار افتادن و آسیب‌دیدگی بسیاری از ماهواره‌های مخابراتی، هواشناسی و سایر ماهواره‌ها با کاربرد‌های مهم فضایی منجر شود.

سازمان‌های فضایی و ماهواره‌ای جهان در تلاش‌اند تا با ردیابی و پایش این آوار فضایی، از وقوع برخورد‌ها و خسارات بیشتر جلوگیری کنند. این حادثه همچنین بر اهمیت ایمنی و کنترل بیشتر پرتاب‌های فضایی توسط کشور‌ها و شرکت‌های فعال در این عرصه تاکید دارد.

دانشمندان می‌گویند، این رویداد فاجعه‌بار می‌تواند پیامد‌های جدی و گسترده‌ای بر صنعت و فعالیت‌های فضایی جهان داشته باشد و نیاز به توجه و اقدامات فوری در این زمینه را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته